رسانه‌های آمریکایی از هشدار آمریکایی‌ها به عربستان درباره حملات به یمن خبر داده‌اند.

یمن

حملات مرگبار عربستان به يمن علاوه بر انتقاد تلويحي وزراي خارجه اروپا، حالا هشدار فرماندهان نظامي آمريكا را هم برانگيخته‌است. ديروز روزنامه لس‌آنجلس‌تايمز به نقل از منابع خبري خود نوشت، مقامات سياسي و نظامي آمريكا نگران پيامدهاي فاجعه‌بار و عمليات بي‌سرانجام نظامي عربستان عليه يمن هستند. اين روزنامه به نقل از يك مقام نظامي آمريكايي كه نخواسته نامش فاش شود نوشت، ژنرال‌هاي پنتاگون در جلسه توجيهي كه درباره عمليات نظامي عربستان عليه يمن داشته‌اند، اين عمليات را فاجعه خوانده‌اند. اين ژنرال‌ها گفته‌اند، سعودي‌ها اساسا نمي‌دانند كه پايان اين عمليات چه مي‌تواند باشد و هيچ ايده‌اي درباره اينكه چگونه به آن پايان دهند و چه مي‌خواهند، ندارند.

اين روزنامه آمريكايي نوشت، هر روز كه گزارش‌ها درباره تلفات غيرنظاميان در اين حملات منتشر مي‌شود، نگراني واشنگتن از مسئوليتي كه به‌دليل همكاري آمريكا در اين عمليات متوجه اين كشور است بيشتر مي‌شود. دولت آمريكا از روز نخست شروع اين عمليات اعلام كرد كه آن را تأييد مي‌كند و در آن حضور و مشاركت دارد. البته آمريكايي‌ها تأكيد كرده‌اند كه اين حضور و مشاركت فقط در حد همكاري اطلاعاتي و لجستيك با نظاميان عربستاني است. هفته گذشته روزنامه وال‌استريت ژورنال جزئيات اين همكاري را منتشر كرد و نوشت: سعودي‌ها با پنتاگون اتاق عمليات مشتركي دارند. اين اتاق عمليات به اين صورت عمل مي‌كند كه ابتدا سعودي‌ها اهدافي را كه مي‌خواهند هدف حمله قرار دهند به اطلاع پنتاگون مي‌رسانند. تحليلگران اطلاعاتي پنتاگون اين اهداف را بررسي و نظرشان را اعلام مي‌كنند. درواقع نقش تحليلگران اطلاعاتي پنتاگون در اين اتاق عمليات مشترك اين است كه تضمين كنند، اهدافي مورد حمله قرار گيرد كه بيشترين تأثيرگذاري را داشته‌باشد.

با اين حال به نوشته لس‌آنجلس تايمز، در حملات روزهاي اخير عربستان به يمن، مراكز غيرنظامي همچون يك استاديوم ورزشي، يك كارخانه لبنيات و حتي يك مدرسه هم هدف حمله قرار گرفته‌است. اين حملات تا‌كنون بيش از 2 هزار كشته و هزاران مجروح به جا گذاشته ‌است.

جمعه‌شب باراك اوباما تلفني با ملك سلمان شاه عربستان درباره عمليات يمن گفت‌وگو كرد. بعد از اين گفت‌وگو كاخ سفيد در بيانيه‌اي‌رسمي از اعلام و اظهار تعهد آمريكا به دفاع از امنيت عربستان خبر داد. اما به‌نظر مي‌رسد با توجه به گزارش ديروز رسانه‌هاي آمريكايي، اوباما هم درباره سرانجام اين عمليات نظامي با شاه عربستان گفت‌وگو كرده‌باشد. در همين حال شبكه العالم از شليك 2موشك كروز از ناو آمريكايي به سمت صنعا خبر داده است.

هفته گذشته وزيرخارجه آلمان هم در حاشيه اجلاس گروه 7در كشورش، درباره تحولات يمن گفت كه عمليات نظامي بي‌فايده‌است و اين بحران را بايد با راه‌حل سياسي حل كرد. همچنين اتحاديه اروپا هم در بيانيه‌اي درباره وضعيت فاجعه انساني در يمن و تخريب زيرساخت‌هاي اين كشور و قحطي و كشتار مردم در اين حملات ابراز نگراني‌كرده‌بود. همزمان برخي مقامات عربي ازجمله شاه اردن هم در اظهارنظراتي مشابه، درباره ضرورت مذاكره براي حل بحران يمن صحبت كرده‌اند. برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه مذاكراتي در عمان ميان نمايندگان حوثي‌ها و كشورهاي عربي و با اطلاع آمريكا در جريان است كه هدفش يافتن راه‌حل سياسي براي اين بحران است.

  • واكنش عربستان به هشدار سازمان ملل

روز جمعه دبيركل سازمان ملل ضمن هشدار درباره فاجعه انساني در يمن خواستار توقف فوري حملات ائتلاف عربي عليه يمن شده‌بود. خبرگزاري رويترز ديروز به نقل از منابع خبري خود گزارش داد كه كشورهاي عرب حوزه خليج‌فارس بابت درخواست آتش‌بس فوري سازمان ملل در يمن ابراز نارضايتي كرده و احتمال دارد كه در نشستي كه در آينده نزديك با دبيركل سازمان ملل دارند، اين مسئله را مطرح كنند.

ديروز همچنين عربستان در اقدامي كه نوعي واكنش عجيب به هشدار سازمان ملل تلقي مي‌شود، از كمك 247ميليون دلاري به يمن خبر داد. برخي فعالان شبكه‌هاي اجتماعي، اين كمك مالي عربستان را مضحك توصيف كردند. عربستان از يك طرف يمن را زير حمله مي‌گيرد و از طرف ديگر براي كمك به آن چك صادر مي‌كند.

يمن از فقيرترين كشورهاي جهان عرب است كه پيش از اين هم با قحطي و مشكلات بهداشتي روبه‌رو بود. اكنون بعضي شهرهاي يمن مانند مأرب و عدن در وضعيت فاجعه به‌سرمي‌برند.سعودي‌ها در 3 هفته اول شروع حملات خود به يمن، مانع از ارسال محموله‌هاي كمكي صليب سرخ و سازمان ملل براي يمني‌ها مي‌شدند. هفته گذشته اما برخي از محموله‌ها به يمن رسيد كه به گفته سازمان ملل كافي نيستند.

کد خبر 292563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha