جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: داروی گیاهی درمان کمکی دیابت نوع ۲ به بازار می‌آید.

دارو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، دکتر حسنعلی نقدی در اولین گردهمایی اعضاء ستاد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی که در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی در هلجرد استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه در ایران بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مرتبط با اجرای طرح‌های کلان، بدون پژوهش و آینده‌نگری نسبت به نتیجه اجرایی شدن این طرح‌ها انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک در این شرایط، اجرایی شدن این طرح‌ها نتیجه دلخواه را نخواهد داشت و تنها بخش زیادی از منابع مالی کشور را به هدر می‌دهد.

نقدی افزود: پژوهش باید زیربنای هر اقدامی در کشور قرار گیرد تا بتوانیم به نتایج مطلوب در امور مختلف برسیم.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته، پژوهش، سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود ولی در ایران به کارهای پژوهشی به عنوان فعالیت‌هایی هزینه‌بر نگاه می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، تولید یک گونه از گیاهان دارویی حدود 10 تا 15 سال طول می‌کشد و این فرایند تولید حدود یک میلیون دلار هزینه دارد.

نقدی اظهار کرد: ولی متاسفانه در ایران کپی‌برداری و شرایط غیراستاندارد تولید، وضعیت گیاهان دارویی را نامساعد کرده است.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی افزود: در ایران در تولید گیاهان دارویی محدودیت‌هایی وجود دارد چراکه دانش تولید اکثر گیاهان به صورت خصوصی و محرمانه باقی مانده است.

نقدی گفت: متاسفانه تکنیک‌های تولید استاندارد داروهای گیاهی در ایران به خوبی ترویج داده نشده است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات در زمینه تولید داروهای گیاهی عدم تجاری‌سازی این تولیدات است.

این مسئول در این خصوص توضیح داد: بسیاری از کشاورزان به سمت تولید گیاهان دارویی نمی‌روند؛ چرا که از سوددهی و کسب درآمد این گیاهان اطمینان ندارند.

نقدی ادامه داد: اگر کسی بخواهد در زمینه تجاری‌سازی گیاهان دارویی تولیدی وارد عمل شود برچسب واسطه و دلال می‌خورد و همین مسئله انگیزه بسیاری از افراد را برای ورود به این بخش کاهش می‌دهد.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی یادآور شد: اگر می‌خواهیم در بحث صادرات گیاهان دارویی در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم هم باید به کمیت و هم به کیفیت تولیدات توجه داشته باشیم.

نقدی گفت: کشورهای صادرکننده گیاهان دارویی به استانداردهای تولید و عرضه این محصولات توجه می‌کنند و سالانه درآمد زیادی از این بخش کسب می‌کنند.

وی در ادامه به پتانسیل‌های پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اشاره و اظهار کرد: این پژوهشکده دارای 19 هیات علمی و 13 کارشناس است.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی افزود: این پژوهشکده در چهار بخش و با 22 آزمایشگاه در زمینه تحقیق درباره گونه‌های مختلف گیاهان دارویی فعالیت دارد.

نقدی در پایان گفت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود این پژوهشکده امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور، کمیت و کیفیت گیاهان دارویی تولید شده در ایران افزایش یابد.

کد خبر 292415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha