همشهری آنلاین: شرکت اپل به یک گروه همکاری شکل‌گرفته بوسیله آی‌بی‌ام برای توسعه تکنولوژی جدیدی پیوسته است که به شرکت‌های مراقبت بهداشتی کمک خواهد کرد تا داده‌ها گردآوری‌شده بیماران از میلیون‌ها وسیله پوشیدنی اپل را تجزیه و تحلیل‌کنند.

Apple watch

به نوشته سی‌نت آی بی ام روز دوشنبه ۱۳ آوریل یک پلتفرم با پایه پردازش ابری به نام ابر سلامت واتسون (Watson Health Cloud) را معرفی کرد که به پژوهشگران بهداشتی امکان خواهد داد نه تنها داده‌های بیماران را ذخیره کنند و به شراکت بگذارند، بلکه امکان دسترسی به توانایی‌هایی استخراج و آنالیز داده‌های آی‌بی‌ام را نیز فراهم خواهد کرد.

پلتفرم آی‌بی‌ام که همان قدرت شناختی محاسباتی را به کار می‌گیرد که کامپیوتر واتسون را برای میلیون‌ها نفر از طرفداران مسابقه تلویزیی اطلاعات عمومی Jeopardy به نامی آشنا بدل کرد، مقادیر گسترده‌ای داده‌های بهداشتی مصرف‌کنندگان را در اختیار می‌گیرد که با استفاده از کیت پژوهشی اپل و کیت سلامت (HealthKit) قابل گردآوری هستند.

این کیت‌ها چارچوب‌هایی هستند که سازندگان برنامه‌ها امکان ایجاد اپلیکیشن‌هایی را می‌دهند که می‌توانند اطلاعات پزشکی درباره کاربران‌شان را گردآوری کنند و به شراکت بگذارند.

جان ای کلی سوم، معاون ارشد رئیس دفتر پژوهش و راه‌حل‌های آی‌بی‌ام در بیانیه‌ای در این باره گفت: «ذخیره ایمن داده‌ها و راه‌حل‌های آنالیتیک آی‌بی‌ام به پزشکان و پژوهشگران اجازه خواهد داد تا در زمان واقعی بینش‌هایی از داده‌های بهداشتی و رفتاری مصرف‌کنندگان در مقیاسی که قبلا هرگز امکانپذیر نبود، به دست آورند.»

کیت سلامت اپل در کنفرانس جهانی برنامه‌سازان در ماه ژوئن معرفی شد. این نرم‌افزار به مصرف‌کننذگان امکان ردگیری داده‌های مربوط به سلامت را می‌دهد و به عنوان کانونی برای این اطلاعات عمل می‌‌کند. کیت پژوهشی که ماه پیش معرفی شد، برای کمک به متخخصان پزشکی طراحی شده است تا اپلیکیشن‌ها و تکنولوژی‌هایی را برای یاری‌رساندن به انواع گوناگون پژوهش بسازند.

اپل روز سه‌شنبه اعلام کرد که کیت پژوهشی را در اختیار پژوهشگران پزشکی می‌گذارد تا آنها بتوانند اپلیکیشن‌های جدید را بسازند. به گفته اپل اولین موج اپلیکیشن‌های بر اساس کیت پژوهشی که برای استفاده در بررسی آسم، دیابت، سرطان پستان، بیماری قلبی-عروقی و پارکینسون طراحی شده‌آند، تا به حال بیش از ۶۰ هزار کاربر اپل را جذب کرده‌آند.

جف ویلیامز، معاون ارشد رئیس بخش عملیات اپل روز سه‌شنبه اعلام کرد: «بررسی‌هایی که در گذشته‌ها بیش از چند صد نفر شرکت‌کننده را جذب نمی‌کردند، اکنون ده‌ها هزار شرکت‌کننده را جذب می‌کنند.»

این همکاری آی‌بی‌ام تمرکز فزاینده‌ای را برجسته می‌کند که بخش تکنولوژی بر روی مراقبت‌های بهداشتی پیدا کرده است. چندین شرکت گجته‌ها (ابزارک‌هایی) را معرفی کرده‌اند،‌و شرکت‌های دیگر استخراج‌ داده‌های بیماران یا گرداوری اندازه‌گیری‌های بهداشتی بر روی افراد فرصتی برای پیش‌بینی هنگام بیمار شدن افراد و تطبیق دادن و شخصی‌کردن درمان برای آنها تلقی می‌کنند.

رقیب اپل، شرکت سامسونگ، با وسائل موبایلش از جمله پایشگرهای ضرابن قلب و اپلیکیشن‌ها متمرکز بر سلامت در سری تلفن‌های هوشمند گالاکسی و گجت GearFitگام بزرگی در این مسیر برداشته است. سامسونگ نیز از تلاش‌هایی برای ایجاد حسگرهای جدید و پلتفرم‌های بر اساس پردازش ابری برای گردآوری داده‌های بهداشتی خبر داده است.

ساعت مچی اپل (Apple Watch)، که عرض اندام اپل در بازار وسائل پوشیدنی به شمار می‌آید،تا حدی در موقعیت یک وسیله سلامت و آمادگی بدنی قرار داده شده است. این وسیله شامل ویژگی‌هایی مانند ردگیرهای فعالیت جسمی و یادآورهای ارتعاشی ایستادن در موارد نشستن طولانی‌مدت. اپلیکیشن Activity بر روی این وسیله چشم‌اندازی از فعالیت جسمی روزانه‌تان، از جمله اینکه چند کالری سوزانده‌اید، چه مقدار ورزش انجام داده‌اید و با چه فواصل زمانی برای خارج شدن از حالت نشسته ایستاده‌اید، می‌دهد.

آی‌بی‌ام همچنین قصد دارد از کیت سلامت برای ساختن مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های تندرستی استفاده کند که برای کمک به شرکت‌هایی طراحی شده است که در تلاش هستند که نیازهای بهداشتی کارکنان‌شان، از آمادگی بدنی عمومی تا بیماری‌های حاد را مدیریت کنند.

شرکت‌های جانسون اند جانسون و مدترونیک، یک شرکت تولید تجهیزات پزشکی در این واحد جدید با آی‌بی‌ام و اپل همکاری می‌کنند.

کد خبر 292368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha