ترجمه‌ی عباس تربن: هیچ‌چیز بدتر از این نیست که وقتی خسته و کوفته سرت را روی بالش می‌گذاری، یک‌مشت کابوس تکراری به‌سراغت بیایند و خوابت را زهرمار کنند.

دوچرخه

خواب، پديده‌ي رمزآلودي است و اگر معمولاً در خواب، در موقعيت‌هاي آزاردهنده يا پراسترس قرار مي‌گيري، بايد ريشه‌اش را پيدا كني. اولين قدم شايد عميق‌شدن در خود و شناخت دنياي دروني است. وقتي هنگام بيداري، مشكلي را كشف مي‌كنيم و رويش كار مي‌كنيم، خواب‌هاي تكرارشونده (مثل يك موقعيت احساسي ناخوشايند يا يك امتحان پراضطراب)متوقف می‌شوند.

البته كه اين‌كار هميشه به اين راحتي‌ها هم نيست و در موارد خاص و حاد بايد از يك متخصص روانكاو كمك گرفت. در اين‌جا چهار تمرين ساده به شما ياد مي‌دهيم كه مي‌تواند در كنترل كابوس‌ها و رهايي از خواب‌هاي بد مؤثر باشد.

تمرين آرامش ذهني

سعي كن در سكوت بنشيني، چشم‌هايت را ببندي و آرامش دروني‌ات را بيش‌تر كني. ممکن است عجيب يا بي‌فايده به‌نظر برسد، اما این‌کار خودآگاهی و هوشیاری‌ات را بالا می برد و حتي در خواب، فرق بين كابوس و واقعيت را بهتر و زودتر درك خواهي كرد.

تمرين بيدارشدن

با صداي بلند به خودت بگو: «بيدار شو» و سريع و محكم پلك بزن تا از فضاي كابوس دور شوي و به حالت بيداري نزديك شوي. اين‌كار مي‌تواند راه‌حلي موقت براي رهايي از دست كابوس باشد و در كوتاه‌مدت مشكلت را حل مي‌كند.

تمرين تكنيك گريز

تكنيكِ گريز، راه مؤثر ديگري براي رهايي از دست كابوس‌هاست. طبق اين روش، سعي كن فضاي خوابت را تغيير دهي و از رؤيايي به رؤيايي ديگر سفر كني. براي اين‌كار مي‌تواني از در جادويي استفاده کنی. در جادويي، دري است كه  به‌محض گيركردن در يك كابوس، آن را باز مي‌كني و به فضايي متفاوت قدم مي‌گذاري. خوب است كه از قبل با خودت تصور كني كه دوست داري اين در به كجا باز شود و تو را به چه محيطي ببرد.

تمرين مواجهه و مبارزه

آخرین قدم و مهم‌ترین راه‌حل مبارزه با کابوس‌ها، رو در رو و چشم در چشم شدن با ترس‌هايت است. ترس‌ها مهم‌ترين منبع كابوس‌ها هستند، نه خطرها و هيولاها و...

دل و جرئت داشته باش و از راه‌حل «بیا من‌ رو بگیر» استفاده كن. هنگام خواب وقتي با آدم‌هاي بد، رو در رو مي‌شوي، معمولاً به موجوداتي بی‌آزار تبديل مي‌شوند.

سعي كن با هیولای کابوست رودررو شوي و از او بپرس که از جانت چه می‌خواهد. خيلي‌وقت‌ها با اين‌كار، نقطه‌ي پاياني بر كابوس‌هايت خواهي گذاشت.

کد خبر 292322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha