مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از رفع تصرف از ۳۶۷ هکتار عرصه‌های منابع طبیعی استان تهران خبر داد.

منابع طبیعی

آنطور كه در گزارش مهر آمده است غلامعباس عبدي‌نژاد در مورد رفع تصرفات از عرصه‌هاي منابع طبيعي در استان تهران اظهار داشت: طي سال گذشته ۵۶ فقره رفع تصرف عرصه‌هاي منابع طبيعي در مساحتي حدود ۱۴۴ هكتار انجام شده است.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران افزود: همچنين از تصرف ۲۲۳ هكتار پيشگيري به عمل آمده است بنابراين در مجموع رفع تصرفات طي سال ۹۳، ۳۶۷ هكتار بوده است. بالغ بر 7هزار و ۵۰۰ پرونده سنواتي حقوقي و كيفري در زمينه تصرفات منابع طبيعي در قوه قضاييه تحت بررسي داريم.

وي با اشاره به اينكه زمين در اين استان بسيار حائز اهميت است گفت: مساحت استان تهران كمتر از يك درصد مساحت كل كشور است اين در حالي است كه بيش از ۱۸ درصد جمعيت كشور در اين استان ساكن هستند بنابراين با توجه به اين تراكم جمعيت و محدوديت عرصه بايد عزم جدي در حفظ اين عرصه‌ها داشته باشيم.

عبدي‌نژاد با بيان اينكه از يك ميليون و ۴۰۰ هزار هكتار مساحت استان تهران ۸۲ درصد آن جزو عرصه‌هاي منابع طبيعي است اظهار داشت: بالغ بر ۹۰۰ هزار هكتار عرصه مرتعي، ۱۵۰ هزار هكتار عرصه بياباني و ۶۰ هزار هكتار عرصه جنگلي طبيعي و دست كاشته در استان وجود دارد.

  • اولويت‌هاي منابع طبيعي

وي در مورد اولويت‌هاي اداره كل منابع طبيعي استان براي حفظ عرصه‌هاي منابع طبيعي افزود: بحث حفاظت و صيانت از عرصه‌ها محوري‌ترين برنامه ما است. ما در اين بحث چند موضوع از جمله پيشگيري از تصرفات، تجاوز و تخريب در عرصه‌هاي منابع طبيعي را دنبال مي‌كنيم.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران اضافه كرد: بحث بعدي اخذ سند مالكيت است. اگر اراضي ملي و عرصه‌هاي منابع طبيعي سند مالكيت داشته باشند كمك خوبي در جهت حفظ اين منابع به ماست ضمن اينكه تاكنون ۹۳ درصد عرصه‌هاي طبيعي استان سنددار شده و اميدوار هستيم ۷ درصد مابقي تا پايان سال‌جاري سنددار شود.

عبدي‌نژاد با بيان اينكه درختكاري و جنگل‌كاري در مناطق حساس يعني مناطقي كه دستبرد به آنها بيشتر است سبب كاهش تخريب‌ها مي‌شود گفت: اين بحث از موضوعات ديگري است كه ما آن را دنبال مي‌كنيم. وي ادامه داد: بحث ديگر موضوع تجهيزات است كه بايد برقرار باشد. در همين راستا ما يك خط تلفن ۲۴ ساعته آماده كرده‌ايم تا مردم بتوانند تخلفات، تخريب‌ها و تجاوزات در عرصه‌هاي منابع طبيعي استان را به شماره ۱۵۰۴ اطلاع دهند تا ما با متجاوزان برخورد كنيم.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران با اشاره به ايجاد يگان حفاظت در تمام مناطق تهران و شهرستان‌هاي تابعه استان اظهار داشت: در ايام نوروز از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردين ۲۰ اكيپ به‌صورت شبانه روزي به‌صورت آماده‌باش در عرصه‌ها حضور داشتند و طي اين مدت از ۳۴ فقره تصرف در سطح ۱۲۰ هكتار پيشگيري شد. وي افزود: موضوع بعدي كه ما پيگيري مي‌كنيم بحث ترويج است. ما معتقديم كارهاي عمومي بايد با مشاركت مردم انجام شود تا نتايج خوبي از كار حاصل شود. عبدي‌نژاد با بيان اينكه توسعه فضاي سبز جنگل‌كاري و درختكاري از ديگر موضوعاتي است كه در دستور كار ما قرار دارد گفت: تاكنون ۱۵ هزار هكتار فضاي سبز و جنگل كاري در استان انجام شده كه 7 هزار هكتار آن را براي بهره‌برداري عمومي تحويل شهرداري داده‌ايم ضمن اينكه مالكيت اين جنگل‌ها و فضاهاي سبز بق قانون متعلق به منابع طبيعي است.

کد خبر 292012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha