مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

شهردار تهران در جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) که در تالار ایوان شمس برگزار شد،فضاهای شهری تهران را مردانه دانست و خواستار آن شد که شهر در ابعاد مختلف در خدمت زنان باشد.

قالیباف

در اين مراسم كه ده‌ها نفر از بانوان فرهيخته و اعضاي خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران شركت داشتند از 18نفر ازهمسران، مادران و فرزندان شهدا و ايثارگران، زنان كارآفرين يا بانواني كه موفق به تربيت فرزندان نمونه، اخذ دستاوردهاي قرآني، علمي، فرهنگي و ادبي شده بودند تجليل به عمل آمد.

اداره كل امور بانوان شهرداري تهران همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و از روز جمعه گذشته به‌مدت يك هفته مجموعه اقداماتي را درسطح محلات و مناطق شهر تهران درنظرگرفته است.محمدباقر قاليباف در روز دوم جشن ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) كه روز زن و تكريم مقام مادري و همسري نام گرفته بود به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: بدون شك زندگي حضرت زهرا(س) گرچه دوره بسيار كوتاهي داشت اما ازهر جنبه بي‌نظير است.

نبي مكرم اسلام و خاتم رسل از حضرت زهرا(س) ستايش مي‌كند و او را مورد تكريم قرار مي‌دهد. اين نشان‌دهنده عظمت حضرت زهراست. شيوه همسرداري ايشان نيز چنان بود كه حضرت علي(ع) مولود كعبه و شجاع‌ترين و بزرگ‌ترين سردار اسلام درمقابلش خضوع و خشوع مي‌كند. ايشان حتي به‌عنوان يك مادر فرزنداني را تقديم جامعه مي‌كند كه همه آزادگان جهان و همه انسان‌ها انسانيت را مديون فرزندان حضرت زهرا(س) مي‌دانند. وي همچنين از نقش حضرت زهرا(س) در مسائل اجتماعي و سياسي سخن گفت و افزود: در خطبه‌اي كه حضرت بيان مي‌كنند درموضعگيري‌ها با زبان و قلم و جانشان مسير صحيح اسلام را براي هميشه تضمين مي‌كنند پس اگر ما مي‌گوييم حضرت زهرا(س) الگوي ارزنده جامعه ماست ريشه در اين بحث‌ها دارد.

شهردار تهران همچنين بر تلاش براي درك درست و شناخت عميق نسبت به حضرت زهرا(س) تأكيد كرد و گفت: يكي از نعمت‌هاي بزرگي كه در اين عصر نصيب همه ماشده نظام مقدس جمهوري اسلامي است زيرا عظمت و جايگاهي كه انقلاب به زنان داده بي‌نظير است. اين درحالي است كه در قبل از انقلاب زنان جايگاه محدودي در كارهاي خدماتي، اقتصادي و شغلي داشتند آن هم با شرايط زشت فرهنگي كه هيچ سنخيتي با فرهنگ ما نداشت.

به گفته قاليباف در آن دوران حتي مباحث عاطفي جنبه ماجراجويي و لذت‌طلبي داشت و نگاه ابزاري به زن حاكم بود اما امروز زنان ما برخلاف دوره قبل از انقلاب در مسائل بنيادي و اساسي جامعه ايفاي نقش مي‌كنند. وي ضمن تأكيد بر اينكه با خانه‌نشين‌بودن زنان موافق نيست گفت: درعين حال با صداي بلند گفته‌ام و افتخار مي‌كنم كه بگويم هيچ نقشي براي زنان مهم‌تر از نقش مادري نيست و هركاري كه بر نقش مادري سايه بيندازد خسارت جبران ناپذيري براي نسل‌هاي آينده و منابع انساني به همراه خواهد داشت و ظلم به جامعه خواهد بود.

قاليباف با انتقاد از برخي اظهارنظرها از سوي برخي جريانات سياسي نسبت به سياست‌هاي اشتغال زنان در شهرداري تهران گفت: آنها بعضي حرف‌ها و موضوعات را آنطور كه خودشان مي‌خواهند بيان مي‌كنند كه ما كاري به آنها نداريم اما درمحيط شهرداري حرف ما به‌طور روشن اين بود. در محيط شهرداري اگر اين امكان در فضاي اداري وجود دارد كه دارد ما هم بايد شرايطي را فراهم كنيم كه كرامت زنان حفظ شود.

وي توضيح داد: همه حرف ما اين بود كه زنان چه در محيط كاري و چه به‌عنوان مادر و همسر در خانه حتما بايد احساس امنيت و راحتي داشته باشند اما از آنجا كه بدون شك اختلاط بدون دليل و طولاني‌مدت كانون گرم خانواده را دچار خدشه مي‌كند معتقديم كه نه براي خانم‌ها و نه آقايان درست نيست به همين دليل به‌منظور حفظ منزلت زنان و پيشگيري از تزلزل در محيط خانواده‌ها، اين رويكرد را به‌عنوان عامل تقويت و تحكيم خانواده‌ها مطرح كرديم.

از نظر شهردار تهران، در دنياي غرب هم بعد از يك قرن كه ديدند كانون خانواده‌هايشان مستحكم نيست امروز به‌دنبال معنويت براي گرم كردن نهاد خانواده‌ها هستند. بنابراين ما هم بايد تلاش كنيم كه مشاركت زنان درعرصه‌هاي اجتماعي براساس نياز كشور و جامعه باشد مثلا كار معدن چه تناسبي با روحيات زنان دارد. اينجاست كه مي‌گوييم نياز مهم است و به جايگاه زن بايد توجه كرد.

براين اساس، قاليباف ضمن تأكيد براينكه حتما زنان در بخش‌‌هاي مختلف مديريتي و كليدي كشور بايد ايفاي نقش كنند، گفت: ما هم در شهرداري اين احساس وظيفه را داريم و به اين سمت حركت مي‌كنيم كه حداقل 10درصد مديران شهرداري بايد بانوان باشند و ثابت كرده‌ام به اندازه‌اي كه حرف زدم عمل هم كردم اما كساني كه امروز حرف از حقوق زن مي‌زنند روزي حتي مخالف اين بودند كه پليس زن داشته باشيم. اين درحالي است كه ما با 20‌ماه تلاش نظر موافق مقام معظم رهبري را جلب كرديم تا زنان نيز همانند مردان مسير مراحل نظامي و انتظامي را طي كنند و حتي درجه بگيرند اما درعين حال معتقديم برخلاف ‌شأن و حرمت خانم‌هاست كه سر چهارراه يك تقاطع بايستند، سوت بزند و راه باز كنند يا اينكه در فلان پاسگاه مرزي افسر زن نگهباني بدهد.

قاليباف گفت: حرف ما اين است كه حتما يك دختر جوان آموزش‌ديده و افسر در كلانتري حضور داشته باشد زيرا نيمي از جمعيت جامعه ما زن است و هنگام مراجعه زنان به كلانتري‌ها ديدن يك زن افسر باسواد و مسلط مي‌تواند باعث دلگرمي آنها باشد؛ ضمن اينكه در برخي موارد از جهت شرعي لازم نيست كه يك آقا درجريان برخي مسائل قرار گيرد. بنده پاي اين كارها محكم ايستادم و با فرمان رهبري اين را در جامعه نهادينه كردم. حالا اينكه يك عده بيايند و حرف‌هايي عليه ما بزنند مهم نيست. وي در خاتمه سخنانش با تأييد اينكه خيلي از فضاهاي شهري ما مردانه است گفت: نياز است كه شهر در ابعاد مختلف در خدمت زنان نيز باشد بنابراين اميدوارم با درك درست از تغييرات جامعه شرايط خوبي را براي شهر رقم بزنيم.

  • بهره‌برداري كامل از طولاني‌ترين خط متروي خاورميانه تا پايان بهار

‌محمدباقرقاليباف، شهردار تهران ديروز در حاشيه مراسم جشن ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور درجمع خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد. شهردار تهران از توجه جدي به مسائل اجتماعي و فرهنگي سخن گفت و افزود: در اين ميان هم جنبه توسعه مسائل اجتماعي و هم پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي را مدنظر داريم و حتما كار ويژه و برجسته‌اي را امسال دنبال خواهيم كرد.

يكي ديگر از سياست‌هاي مورد اشاره از سوي قاليباف تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام پايتخت بود كه در توضيح آن گفت: در سال‌جاري تكميل پروژه‌هاي متروي تهران به‌عنوان اولويت اول در حوزه كارهاي عمراني را دنبال خواهيم كرد چراكه پيش از اين نيز قول داده‌ بوديم كه سالانه 30كيلومتر ساخت تونل و ايستگاه‌ها و 22كيلومتر ‌بهره‌برداري مترو را به سرانجام برسانيم.

به گفته قاليباف خط 3 متروي تهران به‌عنوان طولاني‌ترين خط متروي پايتخت در بهار امسال به بهره‌برداري خواهد رسيد‌ ضمن اينكه خطوط 6 و 7 مترو نيز در اين دوره مديريتي به اتمام مي‌رسد. قاليباف از ساخت يك بوستان ويژه بانوان در غرب تهران به‌عنوان عيدي شهرداري تهران به زنان تهراني خبر داد و گفت: ما نتوانستيم حقوق شهروندي خانم‌ها را در محيط عمومي شهر آنچنان كه شايسته است احقاق كنيم، اما از سال گذشته كار اجرايي يكي از بهترين پارك‌هاي شهر در منطقه غرب را آغاز كرديم و به شوراي شهر تهران پيشنهاد داديم تا نام اين پارك را «بوستان خديجه(س)» بگذارند.

به اين ترتيب فكر مي‌كنم يكي از زيباترين و طبيعي‌ترين پارك‌ها در حاشيه رودخانه در منطقه 2شهر تهران براي خانم‌ها ايجاد شود. قاليباف همچنين درباره موضوع باغ دامپزشكي در منطقه 11شهر تهران نيز اظهار كرد: نخستين گزارش باغ دامپزشكي روز جمعه به‌دست من رسيد و من نيز بعد از مطالعه اين گزارش دستورات لازم را صادر كردم كه درآينده نزديك جزئيات كامل باغ دامپزشكي رامطرح خواهم كرد و اميدوارم كه منجر به اتفاق خوبي درمنطقه 11شود.

کد خبر 291886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha