شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: تولد نخستین بچه گوزن زرد ایرانی در سال جاری در این استان نویدی بر افزایش زاد و ولد این گونه در معرض انقراض است.

گوزن زرد ایرانی

به گزارش ايرنا، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس روز شنبه گفت: نخستین بچه گوزن زرد ایرانی در سایت نگه‌داری گوزن زرد میانکتل ارژن در فروردین ماه 94 متولد شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت: سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظت شده میانکتل ارژن فارس با تجهیز به امکانات زیستی مکان مناسبی برای رشد و تکثیر این گونه در معرض خطر است.

وی اضافه کرد: به دنبال اقدامات حفاظتی و تحقیقاتی مناسب در این سایت و مناسب شدن وضعیت علوفه در سایت، گوزن زرد ایرانی کمی زودتر از فصل معمول زایمان در سال‌های گذشته متولد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس افزود: بر اساس شواهد موجود استان فارس در گذشته یکی از زیستگاه‌های گوزن زرد ایرانی بوده که نقش گوزن زرد در سنگسازه‌های تخت جمشید این موضوع را تایید می‌کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با اعلام افزایش 25 درصدی جمعیت گونه در خطر انقراض گوزن زرد در منطقه میانکتل گفت: اقدامات حفاظتی در سال‌های گذشته موجب افزایش جمعیت این گونه نادر و در معرض انقراض شده است.

ابراهیمی کارنامی گفت: ایستگاه تحقیقاتی گوزن زرد ایرانی در استان فارس در محدوده فنس‌کشی منطقه حفاظت شده و ذخیره‌گاه زیستکره ارژن و پریشان قرار دارد و با پژوهش‌ها و فعالیت‌هایی که در چند سال اخیر توسط کارشناسان محیط زیست در رابطه با گونه در خطر انقراض گوزن زرد ایرانی صورت پذیرفته، وضعیت گوزن زرد ایرانی بهبود یافته و با حفاظت‌های به‌عمل آمده آمار آن رو به افزایش است.

کارنامی مهم‌ترین اقدامات حفاظتی برای حفظ این گونه را علت‌یابی بیماری‌های احتمالی، مطالعات در خصوص رفتار، وضعیت تغذیه و زیستگاه آن‌ها و همچنین انجام تغییرات لازم به‌منظور بهبود تغذیه، ایجاد شرایط زیستگاهی مناسب‌تر، حفاظت بهینه و به‌ویژه افزایش محدوده فنس‌کشی و لایروبی مستمر چشمه و آبشخورهای آن دانست که باعث شده گوزن زرد استان فارس اکنون از شرایط زیستگاهی بهتری برخوردار باشد.

وی بیان کرد: البته هنوز نیاز به مراقبت و کار کارشناسی بیش‌تری است که می‌بایستی بر روی این گونه‌های رها شده در منطقه انجام گیرد.

در سال 1360 حدود 105 هکتار از محدوده امن منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان جهت طرح احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی محصور شد و در پاییز 1372، هفده راس از گوزن‌های دشت ناز ساری به منطقه میانکتل در دشت ارژن فارس منتقل و در محوطه مذکور، محصور و رها سازی شدند.

منطقه میانکتل در فاصله 120 کیلومتری جنوب غرب فارس حد فاصل شهرستان‌های کازرون و شیراز قرار دارد. 

کد خبر 291820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha