همشهری آنلاین: به دنبال شکست تروریست‌های داعش در شهر تکریت عراق و ادامه پیشروی نیروهای عراقی در الانبار، این نیروها تلاش می‌کنند تا با کنترل بر این استان، برای از بین بردن داعش در استان نینوا نیز آماده شوند و به این ترتیب عراق را از لوث وجود داعشی‌ها پاکسازی کنند. داعش نیز برای مقابله با نیروهای عراقی، ده‌ها تن از اعضای خارجی خود از جمله چندین زن را از استان رقه سوریه به استان نینوا و مناطقی در کرکوک و صلاح‌الدین منتقل کرده است.

ادامه پیشروی نیروهای عراقی در الانبار

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، نیروهای عراقی که اخیرا با پیشروی گسترده در استان صلاح‌الدین عراق کنترل شهر تکریت را بدون کمک نیروهای ائتلاف در دست گرفتند، اکنون تلاش می‌کنند تا استان الانبار، بزرگترین استان عراق را از کنترل داعش خارج کنند و به این ترتیب تنها استان نینوا تحت کنترل داعش باقی می‌ماند.

در همین راستا "عذال عبید ضاحی"، عضو شورای الانبار اعلام کرد که نیروهای عراقی در ادامه عملیات نظامی برای آزادسازی الانبار با تروریست‌های داعش در شهر رمادی درگیر شدند. در این درگیری‌ها ده‌ها داعشی کشته شدند.

به گزارش منابع عراقی، در میان پیشروی گسترده عراقی‌ها در شهر رمادی، جنگنده‌های ارتش و ائتلاف نیز اهداف داعش را در این شهر بمباران کردند.

"عبید ضاحی" از دولت مرکزی خواست تا تجهیزات نظامی را به استان الانبار و به ویژه شهر رمادی برای گسترش دامنه جنگ علیه داعش ارسال کند.

در همین حال یک منبع محلی در استان نینوا نیز اعلام کرد که داعش برای مقابله با نیروهای عراقی و جبران شکست‌های خود ده‌ها عضو خارجی خود از جمله چند زن را به استان نینوا و مناطقی در کرکوک و صلاح‌الدین منتقل کرده است. به گزارش این منبع، این تروریست‌ها بنا به دستور ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش به استان نینوا، حویجه در جنوب غرب کرکوک و کوه‌های حمرین در نزدیکی بیجی واقع در استان صلاح‌الدین وارد شده‌اند.

به گزارش منابع مذکور، داعش از طریق انتقال افراد مسلح تلاش می‌کند تا مانع پیشروی نیروهای امنیتی به شهر حویجه، الشرقاط و القیاره، مهم‌ترین پایگاه‌های داعش شود.

یکی از فرماندهان نظامی عراقی نیز اعلام کرد که آزادسازی الانبار زمان زیادی به طول نخواهد انجامید چراکه موقعیت جغرافیایی الانبار به نیروهای عراقی اجازه می‌دهد تا سریعتر حرکت کنند و فرصت فرار داعش کمتر است. همچنین پیروزی‌های نیروهای عراقی در تکریت و مناطق دیگر عراق موجب پایین آمدن روحیه تروریست‌های داعش شده است.

وی افزود: دلیل دیگری که به پیروزی سریع نیروهای عراقی در الانبار می‌انجامد این است که عملیات مقدماتی نیروهای ارتش، داوطلبان مردمی و قبایل در مناطقی مثل «الکرمه»، «الصقلاویه»، «الحبانیه»، «عامریه» و «ابوغریب» و حملات هوایی به پایگاه‌های داعش در مناطق مرزی با سوریه و اردن موجب از بین رفتن توانایی‌های داعش و امکانات نظامی و لجستیکی آن شده است.

این فرمانده نظامی افزود: ما گزارشات دقیقی در اختیار داریم که نشان می‌دهد داعش دیگر قادر به پایداری و مقاومت در الانبار نیست و رهبران و اعضایش دیگر به جنگ و مقابله فکر نمی‌کنند بلکه دنبال راه خلاص و فرار هستند.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز که برای تسلط بر عملیات آزادسازی الانبار به رمادی رفته بود، در نشست با فرماندهان نظامی و امنیتی و مسوولان دولتی گفت: ما در الانبار پیروز خواهیم شد همانطور که در تکریت نیز پیروز شدیم. ما مقابله با تروریست‌ها را متوقف نخواهیم کرد و تمامی خاک عراق را آزاد خواهیم کرد.

العبادی همچنین اعلام کرد که وی دستور برکناری و تعیین برخی رهبران نظامی در پایگاه‌های مختلف را صادر کرده است تا به اقدامات برای عملیات از بین بردن داعش در عراق سرعت ببخشد و پدیده فساد اداری و مالی در نهادهای امنیتی و نظامی را کاهش دهد.

در همین حال یک منبع امنیتی در استان صلاح‌الدین اعلام کرد که نیروهای عراقی مانع حمله داعش به شهرستان «الدجیل» در جنوب تکریت شدند و در این عملیات 30 تروریست را از پای درآوردند. به گزارش منابع عراقی، تروریست‌های داعش از سه محور به شهرستان الدجیل حمله کردند و درگیری‌هایی میان آنها و نیروهای عراقی رخ داد.

در همین حال منابعی در استان الانبار اعلام کردند که در پی وقوع درگیری‌ها میان نیروهای عراقی و تروریست‌های داعش در منطقه " البوفراج" در شمال شهر رمادی و حمله داعشی‌ها با دو خودوری بمبگذاری شده به این منطقه 37 تن از جمله 12 نیروی عراقی کشته و 42 تن زخمی شدند.

از سوی دیگر وزیر خارجه سوئد اعلام کرد: ما آماده‌ایم تا 120 سرباز را برای مشارکت در عملیات ائتلاف علیه داعش و آموزش نیروهای عراقی و کرد به این کشور اعزام کنیم.

وی افزود: اعزام سربازان سوئدی در چند مرحله صورت می‌گیرد و ابتدا 35 سرباز را اعزام می‌کنیم. نقش سربازان سوئدی تنها در زمینه آموزش نظامی و دادن مشورت به نیروهای عراقی است.

در همین حال مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه تهدید داعش همچنان پابرجاست به اهمیت مشارکت پیشمرگ‌ها در عملیات آزادسازی الانبار برای دور کردن تهدید داعش از تمامی اقلیم کردستان اشاره کرد.

وی اعلام کرد که کمیته مشترکی را با دولت مرکزی بغداد برای ایجاد برنامه‌های مناسب جهت انجام این عملیات تشکیل داده است.

کد خبر 291731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha