چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: «همیشه برای ما عمو خسرو بود»، «بی‌گمان دلش برای احمد آقالو تنگ شده بود»، «زندگی‌اش بی‌شباهت به لیرشاه نبود»، «استاد فرخزادی سلطان فن بیان بود»، «اولین کارگردان مولف رادیو بود» و ... از جملاتی است که در مراسم تشییع پیکر خسرو فرخزادی - بازیگر پیشکسوت تئاتر‌، تلویزیون و رادیو - از زبان همکاران و شاگردانش شنیده شد.

به گزارش ايسنا؛ مرحوم خسرو فرخزادی دو روز قبل بر اثر سانحه رانندگی جانش را از دست داد و پیکرش  از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) با حضور دوست‌دارانش تشییع شد.

در این مراسم محمدرضا ورزی، اتابک نادری‌، حمید منوچهری‌، میرطاهر مظلومی‌، شهناز دهکردی، محمدرضا قربانی (مدیر رادیو نمایش‌)، بهزاد فراهانی‌، فریدون محرابی‌، محمد عمرانی‌، مهین نثری‌، صدرالدین شجره‌، ناهید مسلمی‌، شهرام عبدلی‌، مصطفی عبدالهی و جمعی از دیگر اهالی رادیو و تلویزیون حضور داشتند.

اجرای این مراسم بر عهده داود رشیدی - مجری جوان رادیو - بود.

در ابتدای این مراسم فریدون محرابی - بازیگر تئاتر‌، تلویزیون و رادیو - که از آن به عنوان شاگردان مرحوم خسرو فرخزادی نام برده شد سخنانی را بیان کرد.

وی گفت: صاحب صدای اسطوره‌ای به دیگر اساتید پیوست. او بی‌گمان دلش برای احمد آقالو تنگ شده بود. من معذرت می‌خواهم که با وجود دیگر بزرگان اکنون اینجا هستم و من اول سخن می‌گویم. در رابطه با استاد فرخزادی هرچه بگویم کم گفته‌ام او همیشه برایم حکم پدر داشت و خواهد داشت. آقای فرخزادی از لحاظ کاری، اولین کارگردان مولف رادیو بود و اولین کسی بود تحلیل را وارد رادیو کرد. او برای من بی‌شک پدر رادیو بود.

این بازیگر جوان سپس اظهار کرد: خسرو فرخزادی فوق‌العاده دوست‌داشتنی مهربان و با گذشت بود ولی دل بزرگی داشت. زندگی او بی‌شباهت به لیرشاه نبود و هر آنچه را که داشت هدیه می‌داد. او شریف زندگی می‌کرد. سرش رو به آسمان بود و همیشه با بزرگ‌منشی زندگی می‌کرد. ای کاش کمی بیشتر به جوانان قدیم آیینمان دقت کنیم و دورشان بگردیم، آنقدر دورشان بچرخیم تا بتوانیم بایستیم.

محرابی در پایان صحبت‌هایش با گلایه از اینکه خیلی از بزرگان رادیو مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: ما بزرگانی داریم همچون ژاله علو‌، اکبر زنجان‌پور‌ و بهزاد فرهانی و خیلی از بزرگان دیگر که مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند که امیدواریم فکری شود. من مرحوم فرخزادی را خیلی دوست داشتم و در بیشتر کارهایش حضور داشتم. برای همیشه نام استاد خسرو فرخزادی در قلبم حک شده است.

در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا ورزی، کارگردان سریال‌های تاریخی چند کلمه‌ای درباره‌ِ همکاری 17ساله‌اش با مرحوم خسرو فرخزادی صحبت کرد.

وی که از شدت ناراحتی خیلی نمی‌توانست سخن بگوید، ابتدا گفت: ببخشید که نمی‌توانم حرف بزنم حالم بد است 17‌، 18 اثر درخدمت عمو خسرو بودم و او همیشه برای ما عمو خسرو بود. حسن رفتار این مرد بزرگ را گوشزد می‌کنم و همیشه فکر می‌کنم یک هنرمند مکمل هنرش، رفتارش است.

مرحوم فرخزادی برای همه ما الگو بود جای او همیشه برای ما خالی خواهد بود من اولین کارهایم را با او شروع کردم.

کارگردان سریال «معمای شاه» در ادامه بیان کرد: سال 1369 اولین دیدارم با آقای فرخ‌زادی، در سریال «وزیر مختار» به کارگردانی سعید نیک پور بود که آن زمان فقط من 20 سال داشتم و جالب است که هر بار سرصحنه حاضر می‌شدم با ولع کارهای خسرو فرخزادی را نگاه می‌کردم؛ او صدایش همیشه عجیب بود. استاد فرخزادی سلطان فن بیان بود.

به گزارش ایسنا‌، صدرالدین شجره و بهزاد فراهانی از دیگر سخنرانان مراسم تشییع پیکر خسرو فرخزادی - بازیگر تئاتر‌، تلویزیون و رادیو - بودند که سخنانشان متعاقبان ارسال می‌شود.

مراسم ترحیم مرحوم فرخ‌زادی در روز جمعه - 21 فروردین ماه - از ساعت 15 الی 16 و 30 در مسجد رسول اکرم واقع در میدان کاج برگزار می‌شود.

در ادامه‌ی مراسم تشییع پیکر مرحوم خسرو فرخزادی، صدرالدین شجره - بازیگر و کارگردان تلویزیون و رادیو که از دوستان قدیمی مرحوم فرخزادی بود - طی سخنانی بیان کرد: امروز به اینجا آمده‌ام اما نمی‌توانم چیز خاصی بگویم. خودم یک سال می‌شود که در بستر بیماری به سر می‌برم و مرگ را بیشتر از خودم انتظار داشتم نه از آقای فرخ‌زادی و سایر دوستان؛ امیدوارم دیگر شاهد این اتفاقات نباشم چرا که ما دست کم ماهی یک اتفاق در حوزه‌مان درحال رخ داد است. من هنوز هم نتوانستم به خودم غلبه کنم که خسرو فرخزادی عزیز دیگر کنارمان نیست او با دانش وارد رادیو شد. خسرو کلاسیک‌کار نبود اما به این معنا هم نبود که موج تئاتر را نشناسد او از اولین بازیگرانی بود که مرحوم حمید سمندریان در کارش از او استفاده کرد. اکنون نمی‌توانم بگویم خسرو فرخ‌زادی را خدا بیامرزد، چرا که من واقعا نمی‌دانم این چه اتفاقی بود.

وی که به شدت بابت درگذشت خسرو فرخزادی ابراز ناراحتی می‌کرد، خاطرنشان کرد: چرا نباید آنهایی که سوار بر اتومبیل‌های ارزان و گران می‌شوند، کمی مقابل چشمشان را ببیند و دقت کنند. دیگر مثل خسرو به دنیا نمی‌آید؛ متاسفانه این بی‌مبالاتی و عدم فرهنگ رانندگی در جامعه ما این بلا را بر سر خسرو آورده است به هر حال همه ما رفتنی هستیم اما من شخصا دیگر نمی‌خواهم باشم که شاهد چنین اتفاقات تلخی باشم.

خواهشم از مسؤولان این است که به فکر باقی مانده‌ها باشند؛ البته منظورم به خودم نیست. بزرگان دیگری را می‌گویم که مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند و هستند کسانی که واقعا می‌ارزند؛ چرا باید یک انسان به قدری افکارش آشفته باشد که صدای بوق اتومبیل را نشنود و راحت جانش را از دست بدهد.

به گزارش ایسنا، بهزاد فراهانی که از دیگر حاضران در مراسم تشییع پیکر خسرو فرخزادی بود، در سخنانی انتقادآمیز از خبرنگاران و آنهایی که وظیفه اطلاع‌رسانی دارند خواست تا سخنانش را دست چین نکنند.

فراهانی ضمن تسلیت به خانواده خسرو فرخزادی برایشان آرزو کرد تا بتوانند این سوگ را تحمل کنند.

وی گفت: حرف‌های خوبی درباره خسرو فرخزادی زده شد من از دهه‌ی 40 در کنار این استاد بزرگ بودم و با او کار کردم و همیشه سوالم این بود که چرا خسرو فرخزادی از ارجمندترین‌ها بود. راستش من حرف‌های قشنگ فریدون محرابی را قبول ندارم چرا که در رادیو هیچ کس برتر از دیگری نبوده است. ارزش خسرو در این بود که در کالبد شکافی متن و نقش شناخت بالایی داشت. خسرو پاک بود به دلیل اینکه قلب صافی داشت. او صاف بود چون نمی‌ترسید و مغرور بود به دلیل اینکه مدیریت بدی همیشه در رادیو حاکم بود. ما باید کمی دنبال چرایی مرگ خسرو بگردیم. اکنون از همه خبربران خواهش می‌کنم فقط حرف‌هایی را که خودشان دوست دارند منعکس نکنند بلکه حرف دل ما هنرمندان را بدون اینکه دست‌چین کنند به گوش مسئولان برسانند.

فراهانی سپس گفت: 52 سال است که در این رسانه جان می‌کنیم. هنرمندی مثل خسرو فرخزادی به چه چیزی بیاندیشد؛ به مبلغ ناچیز و دستمزد ناچیزی که از کارش می‌گرفت؟! ما دیگر فرصت نداریم. حالا گیشه محل ارزشیابی ما هنرمندان شده است. یک نگاهی به دور و برمان بیاندازیم و ببینیم چه بلایی بر سر تئاتر ما می‌آید. همه مرا دیوانه خطاب می‌کنند، آری من دیوانه‌ام اما با دیوانگی‌ام می‌گویم اگر کاری انجام نمی‌دهید یک کلمه بگویید ما تئاتر نمی‌خواهیم.

فراهانی در ادامه صحبت‌هایش در توصیف شخصیت مرحوم فرخزادی اظهار کرد: خسرو همیشه برای من رفیق خوبی بود و یار خوبی برایم بود. او همیشه دوست داشت اندیشه‌هایش را به شکل خوب به همکارانش ارائه بدهد. فرخزادی مقابل هیچ دولتمردی خم نشد و به نظرم هنرمند فقط باید مقابل مردم خم شود.

اکنون خواهشم این است دوستان مدیر و مسؤولان به سال‌های 40 تلویزیون مراجعه کنند و ببینند آن زمان سطح تلویزیون چگونه بوده است. متاسفانه درام‌نویسی در تلویزیون و رادیو این روزها از بین رفته است. خسروی عزیز در جایی خرد شد که متاسفانه کسانی که خواننده آثار ما بودند اندیشه سالم نداشتند و مثل من دیوانه بودند.

این بازیگر در بخشی از صحبت‌هایش تصریح کرد: اخیرا به همراه 30 الی 40 نفر از عوامل و بازیگرانم به رشت سفر کردم تا در آنجا تئاتری داشته باشم. اما در تلویزیون رشت به من اجازه ندادند که تئاتر بگذارم!

اکنون هم خوشحالم که در ردیف اول قرار گرفته‌ام؛ هم سکته مغزی کرده‌ام و هم با این مشکلات اینچنین سر کرده‌ام. ما در حال حاضر 11 سرطانی در خانه تئاتر داریم. رادیو توسط تلویزیون استثمار شده و هیچ وقت حقش داده نشده است.

در بخشی دیگر از این مراسم، حمید منوچهری، از پیشکسوتان دوبله و رادیو در توصیف شخصیت مرحوم خسرو فرخزادی به خبرنگار ایسنا گفت: خسرو همیشه جز خوبان بوده، هست و خواهد بود. 50 سال تمام با او همکار و دوست بودم و در تمام این سال‌ها باهم خوب بودیم. او هرگز درباره کسی صحبت نکرد و همیشه مهربان و با اخلاق بود.

کد خبر 291620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha