چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه ایالتی واشنگتن مدعی شده‌اند می‌توان از کاهو به عنوان ماده‌ای خام برای تولید پلاستیک طبیعی استفاده کرد.

تولید پلاستیک طبیعی از کاهو

به گزارش ایسنا، محققان نواحی موجود در کد ژنتیکی مرتبط با تولید پلاستیک را در کاهو توصیف کردند. این یافته‌ها راه را برای پرورش‌ دادن ویژگی‌های مطلوب و ارائه منبع جدید جهت تولید پلاستیک طبیعی هموار می‌کند.

زمانی که کاهوی معمولی، ساقه گل‌دهنده تولید می‌کند، نوعی شیره از ساقه اصلی آن ترشح می‌شود. در کاهوی خاردار که جد وحشی کاهوی پرورش‌ یافته به شمار می‌آید، همین ماده می‌تواند به منبعی اقتصادی و قابل‌ اعتماد برای تولید پلاستیک طبیعی تبدیل شود و از آن در مقابله با تهدید جهانی تولید پلاستیک مصنوعی کمک گرفت.

پلاستیک طبیعی، ماده اصلی برای بسیاری از تولیدات امروزی مانند دستکش‌های جراحی به شمار می‌آید. با این حال، بیش از نیمی از این محصولات پلاستیکی از پلاستیک مصنوعی تولید می‌شوند که این پلاستیک مصنوعی خود از منابع پتروشیمی استخراج می‌شود. در این میان، درختان پلاستیک در برزیل که بزرگ‌ترین منبع پلاستیک طبیعی به شمار می‌آیند، در معرض بیماری قرار دارند.

دانشمندان با مطالعه مقاله‌ای که در سال 2006 منتشر شد، دریافتند شیرابه موجود در کاهوی خاردار، بسیار شبیه به پلیمرهای موجود در پلاستیک طبیعی است.

محققان سپس تحقیقات خود را بر روی دو نمونه مجزای کاهوی خاردار شروع کردند که در شرق واشنگتن جمع‌آوری شده بودند. محتوای پلاستیک، شکل برگ و تمایل این گیاهان برای تولید ساقه گل‌دهنده با یکدیگر تفاوت داشت.

دانشمندان قادر به شناسایی نشانگرهای ژنتیکی نه تنها محتوای پلاستیک بلکه یافتن شیوه رشد کردن این گیاهان و چگونگی تولید ساقه‌ گل‌دهنده توسط آن‌ها شدند.

ویژگی‌های کاهوی پرورش‌یافته مانند برگ‌های فراوان، ساقه منفرد و تولید تاخیری ساقه گل‌دهنده، مخالف ویژگی‌هایی مطلوب برای تولید پلاستیک هستند. با این حال، کاهوی خاردار با چندین ساقه، امکان برداشت چندگانه محصولات و همچنین به حداکثر رساندن محصولات پلاستیکی را فراهم می‌کند.

دانشمندان بر این باورند ویژگی‌های دیگر از جمله کارآمدی در مصرف آب، امکان رشد کردن کاهوی خاردار با حداقل باران را می‌دهد.

جزئیات این موفقیت علمی در Journal of Agricultural and Food Chemistry ارائه شده است.

کد خبر 291571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha