سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر ۳۰ شرکت در بورس و ۷ شرکت در فرابورس بیشتر از یک میلیارد دلار ارزش دارند.

بورس

ارزش بورس تهران در حال حاضر 96ميليارد دلار و ارزش كل فرابورس 30ميليارد دلار است.به گزارش همشهري، توسعه بورس در ايران منجر به تولد نسل تازه‌اي ازشركت‌ها در اقتصاد ايران شده است كه ميليارد‌ها دلار ارزش دارند، آمار‌ها نشان مي‌دهد ارزش كل 37شركت بزرگ در بازار سهام ايران بيشتر از يك ميليارد دلار است.

يك دهه پيش كمتر شركتي در ايران وجود داشت كه كل سهامش بيشتر از 500ميليارد تومان بي‌ارزد در آن دوره شركت‌هايي نظير ايران خودرو وسايپا بزرگ‌ترين شركت‌هاي ايران بودند و يا ميانه‌هاي دهه 80شركت سرمايه‌گذاري غدير با ارزشي معادل 700ميليارد تومان عنوان بزرگ‌ترين شركت بورس را در اختيار داشت. اما از سال85 با ورود شركت‌هاي بزرگي نظير فولاد مباركه و ملي صنايع مس به بورس و سپس افزايش يافتن سرمايه‌هاي اين شركت‌ها اين روند تغيير كرد و منجر به ظهور و تولد شركت‌هاي تازه‌اي شد كه ميليارد‌ها دلار ارزش دارد. بازار سرمايه نقش زيادي با جمع‌آوري پس انداز‌ها در رشد حقوق صاحبان سهام و افزايش سرمايه شركت‌ها دارد.

ارزش كل بازار‌هاي سهام يكي از شاخص‌هايي است كه براساس آن بورس‌هاي دنيا با يكديگر مقايسه مي‌شوند، اين شاخص در گزارش‌هاي فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار بر مبناي هر دلار آمريكا محاسبه مي‌شود. در حال حاضر بورس نيويورك با ارزشي معادل 20هزار ميليارد دلار بزرگ‌ترين بورس دنياست. ارزش كل بورس تهران نيز در يك دوره در چند سال گذشته به مرز 130ميليارد دلار رسيد اما با كاهش ارزش ريال يا افزايش قيمت دلار و همچنين كاهش شاخص‌هاي بورس، ارزش كل بورس تهران نيز كاهش يافت و در حال حاضر به 96ميليارد دلار رسيده است.

روند صعودي ارزش بورس تهران از ابتداي دهه 80آغاز شد و در ميانه‌هاي سال 83در بالاترين نقطه به 42ميليارد دلار رسيد. در آن زمان ارزش هر دلار آمريكا كمتر از 900تومان بود اما در حال حاضر ارزش هر دلار آمريكا دربازار آزاد در محدوده 3هزار و 250تومان است.
روند صعودي ارزش بورس تهران در كل دهه 80به‌طور متناوب ادامه يافت اگرچه بازار سهام در سال 93در ركود به سر مي‌برد اما آمار‌ها نشان مي‌دهد با آغاز دهه 90روند صعودي بورس شتاب بيشتري گرفته است.

رشد ارزش بورس تهران به‌معناي بزرگ‌تر شدن شركت‌هاي بورس است. آمار‌ها نشان مي‌دهد در حال حاضر 30شركت بزرگ در بورس تهران و 7شركت نيز در فرابورس ايران حضور دارند. اين شركت‌ها در 3صنعت پتروشيمي، نفت و گاز، بانكداري، معادن و فلزات، مخابرات و پالايشگاه‌ها تقسيم بندي شده‌اند، پيش‌بيني مي‌شود با مساعد شدن شرايط اقتصادي كشور ارزش سهام اين شركت‌ها نيز بيشتر رشد كند و حتي بر تعداد شركت‌هاي بزرگ بورس اضافه شود.

در حال حاضر شركت هلدينگ پتروشيمي خليج‌فارس با ارزشي 27.1هزار ميليارد تومان معادل 8.5ميليارد دلار بزرگ‌ترين شركت بورس است و پس از آن شركت مخابرات با ارزشي معادل 13.5هزار ميليارد تومان(4.2ميليارد دلار) قرار گرفته است. نكته جالب توجه اينكه ركود مبادلات در سال‌93 منجر به آن شد كه تعدادي از شركت‌هاي مهم بورس بخش زيادي از ارزششان را از دست بدهند به‌طور مثال در سال گذشته پالايش بندرعباس با ارزشي معادل 18هزار ميليارد تومان دومين شركت بزرگ بورس بود كه ركود سال93 منجر به آن شد كه ارزش سهام اين شركت نصف شود. در حال حاضر اين شركت با ارزشي معادل 9.3هزار ميليارد تومان به رتبه دهم جدول بزرگ‌ترين شركت‌هاي بورس سقوط كرده است.

كل سهام شركت همراه اول هم درحال‌حاضر 13.3هزارميلياردتومان برابر با 4.1ميليارد دلار ارزش دارد و اين شركت با اين ميزان ارزش در رتبه سوم بورس جاي گرفته است. در بازارفرابورس ايران هم شركت پتروشيمي مارون وپتروشيمي جم به‌ترتيب با ارزشي معادل 4.5و2.7ميليارد دلار در صدر جدول بزرگ‌ترين شركت‌هاي فرابورس قرار دارند. شركت هلدينگ صنايع معدني خاورميانه هم با 2.2ميليارد دلار رتبه سوم فرابورس را در اختيار دارد.

جدول

کد خبر 291541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha