همشهری آنلاین: ناندرا مودی، نخست وزیر هند،تغییرات سبک زندگی ناشی از توسعه اقتصادی هند را مسئول افزایش میزان آلودگی دانست که باعث شده است که شهرهای این کشور آلوده‌ترین هواها را در جهان داشته باشند.

modi

به گزارش آسوشیتدپرس در حالیکه دولت هند شاخص جدیدی برای کیفیت هوا در ۱۰ شهر این کشور تعیین کرده است، مودی از هندی‌ها خواست حتی با وجود ثروتمندتر شدنشان تولید مواد زائد را کاهش دهند و منابع کشور را حفظ کنند تا از یک مصیبت زیست‌محیطی پیشگیری شود.

مودی که در جمع وزیران محیط زیست ایالتی در دهلی نو گفت: «تا زمانی که متوجه سبک زندگی‌مان نباشیم و جهان را نیز به توجه این امر ترغیب نکنیم، با وجود سایر اقدامات انجام‌شده به موفقیت نخواهیم رسید.»

او افزود: «متقاعد کردن کشورهای توسعه‌یافته در این مورد مشکل است»، اما هند باید به سرمشقی در این باره بدل شود.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا هر سال میلیون‌ها نفر از جمله ۶۲۷ هزار نفر را در هند می‌کشد.

هند سال گذشته طرح‌هایی برای به کار گیری این شاخص کیفیت هوا اعلام کرد و در ماه اکتبر پیش‌نویسی پیشنهادی را منتشر کرد که بر اساس داده‌های بدست آمده از شبکه کوچکی از پایشگرهای کیفت هوا در دهلی نو است. اما کارشناسان داده‌های ثبت‌شده در دهلی نو را نادرست و غیرقابل‌اعتماد خوانده و خواستار شفافیت و قوت بیشتر در این داده‌ها شده‌اند.

آنها همچنین می‌گویند به کارگیری شاخص کیفیت هوا در ۱۰ شهر گام مثبتی در بهبود آگاهی عمومی درباره خطرات آلودگی هوا است، اما اقدامات انجام شده هنوز در حد انتظار نیست. سازمان جهانی بهداشت ۱۳ شهر هند را در میان بیست شهر جهان با بیشترین میزان آلودگی هوا قرار داده است- و دهلی نو آلوده‌ترین شهر جهان شمرده می‌شود، به طوریکه میزان آلودگی حتی در حومه این شهر اغلب چندین برابر بیشتر از میزان مجاز است.

فعالان زیست‌محیطی می‌گویند به کارگیری این شاخص بدون اجرا کردن توصیه‌های مربوط به چگونگی مقابله با آلودگی هوا یا اعلام اقداماتی برای کاهش آلودگی ارزش چندانی ندارد.

گروه صلح سبز در بیانیه‌ای در این باره گفت: «با توجه میزان آلودگی هوا و تاثیر آن بر عموم مردم در دهلی و بسیاری از شهرهای دیگر هند، انتظار ما این بود که دولت به این موضوع با شدت و مسئولیت‌پذیری بیشتری مواجه شود.»

این شاخص- رده بندی ساده میزان آلودگی در طول یک دوره ۲۴ ساعته به صورت خوب، رضایت‌بخش، به طور متوسط آلوده، بد، خیلی بد یا شدید- در شهرهای دهلی‌نو، آگرا، کانپور، لوکنو، وارناسی، فریدآباد، احمدآباد، چنای، بنگلور و حیدرآباد به کار خواهد رفت. اما برخی از این شهرها  فقط یک پایشگر هوا دارند. دهلی نو دارای ۲۰ پایشگر هوا است، اما حتی این مقدار نیز بسیار کم است.

این شاخص همچنین ممکن است میزان آلودگی را کمتر از حد واقعی نشان دهد. برای مثال میزان آلودگی هوا در روز دوشنبه در سفارت آمریکا که در مرکز دهلی بر اساس شاخص هندی «به طور متوسط بد» توصیف شده بود. اما همین مقدار بوسیله سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا «ناسالم» شمرده می‌شود.

مرکز علوم و محیط زیست، یک گروه پژوهشی و لابی مستقر رد دهلی در این باره گفت: «اکنون زمان آن رسیده است که اقداماتی حاد و با زمان‌بندی معین در دهلی و سایر شهرهای هند برای رسیدن به استانداردهای هوای پاک و کاهش خطرات برای بهداشت عمومی انجام شود.»

 یک بررسی بوسیله موسسه ملی سرطان چیتارانجان در کلکته که دو سال پیش به سفارش هیات مرکزی کنترل آلودگی هند انجام شد، اما فقط هفته پیش بوسیله رسانه‌های هند علنی شد، نشان داده است که ظرفیت ریوی بسیاری از  ۴۵ میلیون کودک ساکن دهلی نو کاهش یافته است. این پژوهشگران دریافتند که  از میان ۱۱ هزار کودک مورد بررسی در طول یک سال، یک سوم آنها نشانه‌های بیماری یا زوال کار ریه را نشان می‌دهند.

با وجود اینکه داده‌های قابل‌اعتمادی درباره وضعیت بیماری‌های تنفسی در هند وجود دارد، پزشکان می‌گویند شمار موارد بیماری‌های تنفسی در حال افزایش است و مواردی که آنها مشاهده می‌کنند، در حال وخیم‌تر شدن هستند.

کد خبر 291443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha