جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند استرس مزمن اجتماعی ممکن است باعث تشدید بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی مانند اسکلروز متعدد یا ام‌اس شود.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز گروهی از پژوهشگران در دانشگاه A&M تگزاس همچنین می‌گویند  برخی از مداخلات ممکن است از التهاب عصبی  ناشی از استرس جلوگیری کند یا آن را مهار کند.

این پژوهشگران در بررسی‌ها بر روی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند که استرس اجتماعی التهاب در دستگاه عصبی مرکزی را افزایش می‌دهد.

به  نظر می رسد که استرس میزان‌های یک سایتوکاین به نام "اینترلوکین 6" را بالا می‌برد و این امر به افزایش شدت بیماری مشابه ام‌اس در  موش‌ها می‌انجامد.

سایتوکاین‌ها پروتئین‌های التهابی در بدن هستند که کارکردهای ایمنی و التهابی در بدن را تنظیم می‌کنند.

پژوهشگران هم‌چنین دریافتند که درمان موش‌ها با پادتن خنثی کننده اینترلوکین 6 در حین رویدادهای استرس‌زا از تشدید بیماری شبیه  به "ام‌ اس" (MS) ناشی از استرس در این حیوانات جلوگیری می‌کند.

دکتر مری میگر سرپرست این پژوهش یادآور شد: "افرادی که در معرض تعارض اجتماعی مزمن هستند، میزان بالایی از استرس و بی‌نظمی دستگاه ایمنی را تجربه می‌کنند و به این ترتیب حساسیت آنها به ابتلا به بیماری‌های عفونی و بیماری‌های خودایمنی افزوده می‌شود."

او افزود: "به نظر می‌رسد تولید سایتوکاین‌ها در حین استرس مزمن نقش مهمی در تشدید  التهاب حاد دستگاه عصبی مرکزی و ایجاد پاسخ‌های ایمنی بر ضد بافت‌های خودی در مراحل بعد دارد."

کد خبر 29144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز