یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

تفاهم ایران و گروه کشورهای۱+۵ در میان سروصدای مخالفانش ازجمله رژیم صهیونیستی بهت سیاسی کشورهای عربی را هم رقم زده است.

لوزان

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي همچنان مخالف سرسخت توافق هسته‌اي شريك قديمي خود آمريكا با ايران است و علتي هم براي پنهان كردن اين مخالفت نمي‌بيند. توافق لوزان در اتفاقي نادر زاويه گرفتن منافع مشترك آمريكا و رژيم صهيونيستي را در سياست بين‌المللي تشديد كرد و بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي را بر آن داشت تا از آمريكا بخواهدحداقل به رسميت شناختن موجوديت اين رژيم را در توافق با ايران لحاظ كند.

ماري هارف سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا به اين درخواست طنزآميز نتانياهو واكنش منفي نشان داد و ضمن رد كردن آن گفت كه مذاكرات تنها بر موضوع هسته‌اي ايران متمركز شده است. كاخ سفيد اما دردسر كمتري در همگرا كردن مواضع كشورهاي عربي با آمريكا در توافق هسته‌اي با ايران دارد.

همسايگان عربي ايران در تماس‌هاي تلفني رئيس‌جمهور آمريكا و ارتباط ويدئويي وزير امور خارجه اين كشور با مقامات عربي نسبت به تفاهم هسته‌اي با ايران واكنش مثبتي نشان دادند و آن را باعث صلح و ثبات در منطقه دانستند. به‌دنبال تماس تلفني باراك اوباما با سران بحرين، امارات، قطر و كويت درباره تفاهم لوزان، جان كري هم نشستي را در قالب يك ويدئوكنفرانس با وزراي خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس برگزار كرد. در اقدامي ديگر اوباما رهبران كشورهاي حوزه خليج‌فارس را براي مذاكره درباره نگراني‌هاي منطقه‌اي درخصوص روابط دوستانه جديد واشنگتن با تهران به كمپ ديويد دعوت كرده است.

در ميان ساير كشورها نيز وزير امور خارجه چين در تماسي تلفني با جان كري گفته كه توافق با ايران براي تقويت روابط چين و آمريكا نيز خوشايند بود. فرانك والتر اشتاين‌ماير وزير امور خارجه آلمان هم روز جمعه به نتايج مذاكرات هسته‌اي ايران در لوزان پرداخت و گفت كه تلاش‌ها براي توافق هسته‌اي با ايران نتيجه داده است. ما موانعي را كه در 10سال اخير همواره بر سر راه توافق با ايران قرار داشتند از سر راه برداشته‌ايم.

  • پيام تبريك معاون دبيركل حزب‌الله لبنان

با اين همه رژيم صهيونيستي جزو معدود مخالفان توافق هسته‌اي ايران و گروه كشورهاي 1+5نشان مي‌دهد و اين در حالي است كه حتي كشورهاي منطقه‌اي هم از تفاهم‌ لوزان سوئيس استقبال كرده‌اند. در ادامه واكنش‌ها به تفاهم‌ هسته‌اي ايران شيخ نعيم قاسم، معاون دبيركل حزب‌الله لبنان در يك سخنراني با تبريك پيروزي ايران به رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ايران، بيانيه لوزان را پيروزي بزرگ براي ايران و اعتراف به جايگاه و نقش آن در منطقه وجهان دانست و اظهار داشت: ايران با 6كشور بزرگ جهان كه هركدام داراي آرا و ديدگاه‌هاي خاص خود بودند، گفت‌وگو كرد و پيروز خارج شد. در ميان كشورهاي عربي دولت بحرين نيز از تلاش‌هاي زيادي كه گروه 1+5 براي دستيابي به تفاهم با ايران انجام داد، قدرداني و ابراز اميدواري كرد كه اين تفاهم، به توافق نهايي كه تضمين‌كننده امنيت و صلح در منطقه باشد، بينجامد.

  • واكنش مثبت كشورهاي عرب منطقه

ملك سلمان بن‌عبدالعزيز آل‌سعود، پادشاه عربستان نيز در تماس تلفني با رئيس‌جمهور آمريكا ابراز اميدواري كرد كه توافق حاصل شده به توافق نهايي منجر شود كه البته اين امر مي‌تواند موجب تقويت امنيت و ثبات در منطقه و جهان شود.
وزارت امور خارجه عمان نيز با صدور بيانيه‌اي با استقبال از تفاهم انجام شده، اعلام كرد: پادشاهي عمان نتايج مثبتي را كه موجب دستيابي به توافق ميان ايران و 6 كشور بر سر برنامه هسته‌اي شده است، پيگيري كرده و در اين راستا از دستاورد تاريخي توافق مورد اشاره، تفاهم و مسئوليت امانتداري كه مذاكره‌كنندگان طي روزها و سال‌هاي گذشته به خرج دادند، بسيار تشكر مي‌كند. تميم بن‌حمد آل‌ثاني امير قطر نيز در گفت‌وگوي تلفني با اوباما ابراز اميدواري كرد توافق اوليه با ايران امنيت و ثبات در منطقه را تقويت ‌‌كند.

  • پاسخ اوباما به مخالفان توافق

مقامات دولتي آمريكا از رئيس‌جمهور تا وزارت امور خارجه اين كشور تلاش زيادي براي مهار اعتراض مخالفان توافق هسته‌اي با ايران به‌كار بسته‌اند و مأموريت آنان رايزني با جمهوريخواهان كنگره تا توجيه برخي كشورهاي عربي منطقه را دربرمي‌گيرد. باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا طي تماس‌هاي تلفني با قانونگذاران كليدي كنگره تأكيد كرده توافق هسته‌اي با ايران براي آمريكا توافق خوبي است.
اوباما لازم ديده افكار عمومي آمريكا را هم در قبال توافق هسته‌اي با ايران جلب كند. او در كاخ سفيد و دربرابر دوربين‌هاي تلويزيوني به‌شدت از منتقدان تفاهم سياسي حاصل شده در لوزان سوئيس ميان ايران و گروه كشورهاي1+5 انتقاد كرد و از آنان اين سؤال را پرسيد كه «آيا واقعا فكر مي‌كنيد كه اين تفاهم قابل راستي‌آزمايي، درحالي‌كه از حمايت قدرت‌هاي جهاني برخوردار است، بدتر از خطر برپايي يك جنگ ديگر در خاورميانه است؟»

رئيس‌جمهور آمريكا با بيان اينكه مي‌خواهيم براساس منافع مشترك خود با ايران تعامل داشته باشيم خطاب به مخالفان توافق هسته‌اي گفته است: 3‌گزينه در مورد ايران پيش رو است؛ اول توافقي محكم با قابليت راستي‌آزمايي مانند اين (بيانيه لوزان). دوم، مي‌توانيم تاسيسات اتمي ايران را بمباران كنيم، در نتيجه جنگي ديگر در خاورميانه شروع كنيم و برنامه اتمي تهران را چند سالي عقب بيندازيم. سوم، كنار كشيدن از مذاكرات و پيدا كردن كشورهايي كه به تحريم ايران مي‌پيوندند و اميد داشتن به بهترين پيشامدها و با وجود اين گزينه‌ها توافق بهترين گزينه ما تاكنون است.

کد خبر 291206

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha