ادامه حملات هوایی عربستان به یمن و افزایش کشتار غیرنظامیان در این حملات بالاخره صدای نهادهای بین‌المللی را درآورد.

ارسال محموله‌های تسلیحاتی برای شبه‌نظامیان وابسته به القاعده در یمن، توسط هواپیماهای عربستان سعودی ه

مسئولان ارشد اتحاديه اروپا و سازمان ملل در واكنش به تجاوز نظامي عربستان و همپيمانان عرب آن به يمن، نسبت به پيامدهاي فاجعه‌بار اين حمله براي مردم يمن به‌ويژه كودكان هشدار دادند. اين هشدار چند روز بعد از آن صورت گرفت كه اخبار و تصاويري از كشته شدن ده‌ها كودك در حملات هوايي عربستان به يمن منتشر شد.

نكته جالب توجه در اين باره، بازتاب اين موضوع در رسانه‌هاي اسرائيلي‌است. روزنامه هاآرتص ديروز در گزارش مفصلي، از كشته شدن همه 9عضو يك خانواده در حمله هوايي عربستان در روستايي در نزديكي صنعا خبر داد. به‌نظر مي‌رسد رسانه‌هاي اسرائيلي با انتشار اين گزارش‌ها قصد دارند به دنيا بگويند كه فقط نبايد اسرائيل را به‌خاطر حمله به غزه و تلفات گسترده آن مورد انتقاد قرار داد بلكه حالا عربستان هم دارد اقدامي مشابه انجام مي‌دهد. به‌ويژه افزايش شمار قربانيان كودك اين حملات، باعث شده كه مردم جهان ميان حملات به يمن با حملات تابستان گذشته به غزه مشابه‌سازي كنند.

اين در حالي است كه صليب سرخ بين‌الملل  به خبرنگاران گفت كه عربستان مانع از اعزام و ارسال محموله‌هاي كمك‌هاي غذايي و دارويي به يمن مي‌شود. يمن يكي از فقيرترين كشورهاي جهان است. پيش از اين سازمان ملل بارها درباره خطر فروپاشي يمن و قحطي مردم هشدار داده‌بود.

در همين حال  روسيه پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به شوراي امنيت برد كه موضوع آن توقف حملات عربستان به خاك يمن براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به مردم اين كشور است. وزيرخارجه روسيه گفته‌است كه شوراي امنيت به دلايل انسان‌دوستانه بايد با اين قطعنامه برخوردي منصفانه كند.

فدريكا موگريني، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و كريستوس استايليانيدس، كميسيونر اين اتحاديه در امور كمك‌هاي بشردوستانه و مديريت بحران، در بيانيه‌اي مشترك اعلام كردند، حملات جنگنده‌هاي عربستاني به بيمارستان‌ها و نهادهاي پزشكي و درماني يمن و حملات عامدانه به منازل مسكوني، ساختمان‌هاي آموزشي و تاسيسات زيربنايي غيرقابل‌قبول است.

در اين بيانيه مشترك كه روز جمعه صادر شد، موگريني و استايليانيدس اتخاذ تدابير جدي در راستاي احترام به قوانين بين‌المللي و حقوق بشر را خواستار شدند. همچنين 2طرف، از مسئولان مربوطه خواستند شرايط را براي حضور فعالان حقوق بشر و ارائه كمك‌هاي انساني فوري به مردم يمن را فراهم كنند.

  • تدارك تهاجم دريايي

يكي از مسئولان پيشين اطلاعاتي مصر فاش كرد درصورت نزديك‌شدن نيروهاي جنبش انصار‌الله يا همان حوثي‌هاي يمن به سواحل منتهي به تنگه باب المندب، عمليات دريايي ائتلاف كشورهاي عربي به رهبري عربستان عليه يمن آغاز مي‌شود. اين خبر را روزنامه الشرق‌الاوسط منتشر كرده‌ و نوشت كه اين عمليات با مشاركت آمريكا و حتي فرانسه صورت خواهد گرفت.

جنگنده‌هاي عربستان و كشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس به رهبري رياض چند روز است كه با ادعاي حمايت از مشروعيت به خاك يمن تجاوز كرده‌اند و تا‌كنون دست كم 528 شهروند يمني از جمله تعدادي كودك در اين حملات جان خود را از دست داده‌اند.

در همين حال وزير امور خارجه تركيه ديروز گفت: آنكارا خواهان راه‌حل سياسي در يمن است اما از ائتلاف تحت رهبري عربستان در انجام حملات هوايي عليه حوثي‌ها نيز حمايت مي‌كند. مولود چاووش اوغلو، وزير امور خارجه تركيه طي يك كنفرانس خبري در جريان سفرش به ليتواني گفت: تركيه اعلام كرده كه مي‌تواند از عمليات تحت رهبري عربستان در يمن حمايت لجستيكي و اطلاعاتي داشته باشد اما به‌دنبال يك راه‌حل سياسي در يمن هم هست.

  • اعتراض در بحرين

در 2 روز گذشته هزاران بحريني با تجمع در خيابان‌هاي پايتخت و حومه ضمن اعتراض به ادامه سركوب و حبس مخالفان اين كشور،با در دست گرفتن پرچم يمن حملات نظامي به اين كشور را هم محكوم كردند. روز جمعه بار ديگر نبيل رجب،از رهبران جنبش مدني مخالف حكومت بحرين دستگير و روانه زندان شد.

 

کد خبر 291181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha