شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

درصورت نهایی شدن فرآیند توافق هسته‌ای تا ۱۱تیرماه امسال بازار سرمایه و بازارهای رقیب آن ازجمله مسکن، طلا و ارز شرایط متفاوتی را پیش رو خواهند داشت.

در اين ميان بي‌گمان نخستين بازاري كه پس از انجام توافق هسته‌اي و برداشته شدن تحريم‌هاي اقتصادي، شكوفا خواهد شد بازار سرمايه است.افزايش سود شركت‌هاي فعال در بورس در ميان‌مدت از گزينه‌هاي محتمل در اين ماجراست. اما بايد درنظر داشت تداوم رشد بازار متشكل سرمايه در گرو شرايط بازارهاي رقيب است.

بازار مسكن در ساليان گذشته همواره به‌عنوان يك رقيب سنتي در كنار بازارسرمايه ايستاده و مهم‌ترين رقيب بازارسرمايه در جذب منابع و نقدينگي بوده است.بازار مسكن در 2سال گذشته وارد ركود عميقي شده و با توجه به اطلاعات مركز آمار، ساخت‌وساز در سال۱۳۹۳ نسبت سال92 معادل ۵۰درصد كاهش يافت. ركود بازار ساخت‌وساز، افت ۲۱درصدي قيمت مسكن را نسبت به اسفند۱۳۹۱، به‌همراه داشته است.

از سوي ديگر جديدترين داده‌هاي سامانه رهگيري معاملات مسكن نشان مي‌دهد «قيمت مسكن» در سطح شهر تهران در ماه‌هاي اخير به ثبات نسبي رسيده و رشد قيمت آپارتمان‌ در پايتخت عملا متوقف شده، اما در ساير شهرها «شتاب رشد قيمت مسكن» همچنان ثابت مانده است. پيش‌بيني مي‌شود پس از لغو تحريم‌ها و به‌دليل آزاد شدن منابع ارزي و حركت جريان نقدينگي در بازارها، رونق در بازار مسكن شكل بگيرد اما از آنجا كه هدف دولت در بخش مسكن مصرف‌گرايي است نه سرمايه‌گذاري، احتمالا شاهد رشد قيمت در اين بخش نخواهيم بود.

بازار رقيب ديگر، يعني بازار طلا هم احتمالادر سال94 حركت هيجاني چنداني را شاهد نخواهد بود زيرا پيش‌بيني‌ها در بازار جهاني طلا عموما به سمت ثبات قيمت طلا هر اونس طلا در محدوده 1100 تا 1200دلار است. بر اين اساس در بازار داخلي هم پيش‌بيني مي‌شود قيمت سكه در سال94 در محدوده 950هزار تومان نوسان كند هرچند نوسان‌هاي مقطعي و كوتاه‌مدت در محدوده 5 تا 10درصد، در اين بازار دور از تصور نخواهد بود.

تنها نكته قابل بحث و داراي ابهام در بازارهاي رقيب به بازار ارز مرتبط مي‌شود. تحليل شرايط بازار ارز در سال94 اندكي دشوار است زيرا درصورت نهايي شدن توافق هسته‌اي و افزايش عرضه نفت ايران در بازار جهاني احتمال كاهش دوباره قيمت نفت وجود دارد. از سوي ديگر با فرض محتمل بودن امضاي توافق نهايي هسته‌اي تقاضا براي خريد ارز جهت واردات كالا افزايش خواهد يافت.

در اين صورت عامل اول يعني كاهش قيمت نفت عرضه ارز را دربازار داخلي كاهش مي‌دهد و عامل دوم يعني فشار تقاضاي ارزي وارد‌كنندگان كالا، تقاضا براي خريد ارز را افزايش خواهد داد، هر دو عامل درنهايت موجبات افزايش قيمت ارز را در بازار فراهم خواهند كرد. اما نكته مهم در اين‌جاست كه بسياري از شركت‌هاي بزرگ فعال در بورس از صادر‌كنندگان بزرگ كالا هستند، بنابراين احتمالا سهامداران شركت‌هاي صادركننده فعال در بورس نظير پتروشيمي‌ها از افزايش قيمت ارز سود خواهند برد.

کد خبر 291175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha