شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگر جهاد دانشگاهی گیلان گفت: ساکنین گیلان، گردشگران و مسافران و هم متوالیان دفع زباله در استان، زباله‌ها را به صورت غیراصولی در طبیعت رها می‌کنند.

زباله گیلان

فریبا استوار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سرانه تولید زباله در کشور برای هر نفر، روزانه حدود 700 گرم است اما در گیلان این رقم به بیش از 1200 گرم می‌رسد.

وی اظهار کرد: توسعه فعالیت‌ها و تمرکز نیروی انسانی همراه با رشد صنعتی و کشاورزی، هرچند امتیازات ویژه‌ای را برای انسان ایجاد می‌کند اما مشکلات متعددی را برای منابع پذیرنده آبی ایجاد کرده است. به طور کلی ورود فاضلاب‌های مختلف به منابع آب مورد استفاده، تاثیرات سوئی بر این منابع داشته و استفاده از آن را دچار مشکل می‌کند. منابع آب‌های سطحی خصوصا رودخانه‌ها به علت موارد استفاده بسیار بیش از دیگر منابع در معرض خطر هستند.

استوار با اشاره به اینکه فاضلاب‌ها یکی از معضلات زیست محیطی هستند، تصریح کرد: شیرابه زباله یکی از این فاضلاب‌ها و از نوع آلوده‌ترین آنهاست که به دلیل استفاده وسیع از لندفیل‌های شهری برای دفع نهایی پسماندها، نگرانی‌های بهداشتی و زیست محیطی فراوانی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ورود شیرابه و پساب‌های تصفیه نشده در محیط زیست و منابع طبیعی آب، موجب آلوده شدن این منابع به میکروب‌های بیماری زا می‌شود، ادامه داد: تماس انسان با این منابع، خطر اشاعه بیماری‌های مختلف از قبیل سرطان در بین مردم را گسترش می‌دهد.

این پژوهشگر جهاددانشگاهی گیلان خاطرنشان کرد: تصفیه شیرابه حاصل از دفن مواد زائد شهری به عنوان یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی به ندرت مورد مطالعه قرار گرفته است و از طرفی آلودگی شیرابه می‌تواند خطرات زیست محیطی جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کند.

کد خبر 291145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha