شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

عیسی محمدی: بعضی‌ها فکر می‌کنند گردشگری مخصوص تعطیلات بلند‌مدت است اما اگر اهل گردش باشید، از هر فرصتی می‌توانید استفاده کنید.

باغ موزه هنر ایرانی

مسير «مقصود بيك» در شمال پايتخت يك مسير دنج و ديدني براي گردشگري يك روزه، به‌حساب مي‌آيد كه از ميدان تجريش شروع مي‌شود. ما در اينجا برايتان مي‌گوييم كه با طي كردن اين مسير زيبا و فرهنگي، چه چيزهايي خواهيد ديد. شما مي‌توانيد براساس سليقه و وقت خودتان، برنامه‌هاي پيشنهادي ما را جابه‌جا كنيد.

  • ايستگاه اول: امامزاده صالح(ع)

با رفتن به زيارتگاه امامزاده‌ها هم استخواني سبك مي‌كنيد و هم يك برنامه گردشگري خواهيد داشت. نخستين توقفگاه، امامزاده صالح(ع) است.
چه چيز بايد بدانيد: مهم‌ترين چيزي كه در يك برنامه زيارتي بايد بدانيد اين است كه چه‌كسي را زيارت مي‌كنيد. امامزاده صالح(ع) فرزند بي‌واسطه امام‌موسي‌كاظم(ع) است.
چه چيز در اين ايستگاه مي‌بينيد: به واسطه نزديكي نسب صاحب بزرگوار اين بقعه، متبركه به يك امام معصوم، اين زيارتگاه يكي از معروف‌ترين زيارتگاه‌هاي شميران است. بناي اين بقعه چهارگوش بزرگ و با ديواره‌هاي قطور است. طاق‌نما‌ها، پوشش و معماري ساختمان از نوع معماري بناهاي قرن هفتم و هشتم هجري است. ايوان ورودي و رواق در سمت شمال حرم واقع شده است. بالاي حرم در رواق، لوح مستطيل كاشي‌كاري شده‌اي به چشم مي‌خورد كه بر آن تاريخ ۱۲۱۰ هجري قمري و نام فتحعلي‌شاه حك شده است و بيانگر اين موضوع است كه هلاكوميرزا فرزند فتحعلي‌شاه قاجار در سال ۱۲۱۰هـ . ق باني تعميرات و تزئينات اين بنا شد.
محل ايستگاه اول: ميدان تجريش.

  • ايستگاه دوم: باغ‌موزه هنر ايراني

براي من و شما، معماري خانه‌ها و ساختمان‌هاي شهرمان چندان اهميت ويژه‌اي ندارد و بيشتر مترادف است با برج‌هاي سربه فلك كشيده، ساختمان‌هايي با نماي آلومينيومي، خانه‌هاي قوطي كبريتي و... . اگر به هنر معماري علاقه داريد، اين ايستگاه مي‌تواند جذاب‌ترين توقفگاه براي شما باشد.
چه چيز بايد بدانيد: بهتر است قبل از توقف در اين ايستگاه حتما اطلاعاتي درباره معماري اصيل ايراني و اسلامي كسب كنيد تا در اين توقفگاه بتوانيد مثل يك راهنما رفتار كنيد.
چه چيز در اين ايستگاه خواهيد ديد: بازديد از باغ‌موزه هنر ايراني براي همه ايرانيان لذتبخش خواهد بود. اين باغ‌موزه، مجموعه‌اي از ماكت‌هاي زيبا و خوش‌ساخت از مهم‌ترين آثار تاريخي معماري ايران مثل چهلستون، شمس‌العماره، ميدان آزادي، سي‌وسه پل، قره كليساي آذربايجان غربي، كاروانسراي مهيار، باغ فين كاشان، شوش دانيال، گنبد كاووس گرگان و... را در دل خود جاي داده است. با رفتن به اين موزه، يك ايرانگردي كامل خواهيد داشت.
محل ايستگاه دوم: خيابان مقصودبيك، خيابان حسابي.

  • ايستگاه سوم: باغ‌موزه موسيقي

چقدر اهل موسيقي سنتي هستيد؟ اگر فكر مي‌كنيد كه به اين حوزه علاقه داريد و تا به حال فرصت پيدا نكرده‌ايد كه به اين علاقه‌تان بها دهيد، خب اين ايستگاه از باغ‌راه فرهنگي حسابي نظرتان را جلب مي‌كند. اين توقفگاه در حقيقت براي عشق سازهاست كه ديوار اتاقشان را پر از پوستر نوازنده‌ها كرده‌اند.
چه چيز بايد بدانيد: اين موزه براي آنهايي كه از علاقه‌مندان هنر موسيقي به‌حساب مي‌آيند پاتوق خوبي است. آلبوم‌ها، عكس‌ها، كتاب‌ها، صفحه‌هاي موسيقي قديمي و انواع ساز‌هاي سنتي، اين موزه را تبديل به گنجينه‌اي بي‌بديل براي اين هنر ارزنده كرده است. يادتان باشد كه اگر مثلا فرق تار با ويولون را تشخيص نمي‌دهيد بي‌خيال توقف در اين ايستگاه شويد، چون به هيچ وجه بازديد از اين موزه برايتان جذاب نخواهد بود.
چه چيز در اين ايستگاه خواهيد ديد: اگر تا به حال يك كارگاه سازسازي را از نزديك نديده‌ايد، با تماشاي اين موزه، اين فرصت را به‌دست خواهيد آورد. اداره اين كارگاه را استاد قنبري مهر، بزرگ‌ترين استاد سازسازي ايران به‌عهده دارد.
محل ايستگاه سوم: خيابان دربندي، كوچه نمازي.

  • ايستگاه چهارم: موزه سينما

موزه سينماي ايران واقع در محله باغ فردوس، گنجينه‌اي است متنوع از تاريخ سينماي ايران. در اين مجموعه از عكس‌ها و اسناد و تجهيزات سينمايي گرفته تا جوايز بين‌المللي هنرمندان سينما در عرصه‌هاي جهاني در معرض نمايش گذاشته شده است.
چه چيز بايد بدانيد: صد‌ها عكس از پشت صحنه فيلم‌هاي بر‌تر سينمايي، آرشيوي از فيلمنامه‌هاي ساخته شده، نمايش جايزه‌هاي داخلي و خارجي مربوط به سينماي ايران و ابزار قديمي نمايش فيلم، اين موزه را تبديل به گنجينه‌اي ديدني كرده است.
چه چيز در اين ايستگاه خواهيد ديد: بخشي از اين موزه را به نمايش دكور و لباس و نوع گريم بازيگران سريال‌ها و فيلم‌هاي قديمي اختصاص داده‌اند. تماشاي اين بخش جالب را از دست ندهيد. غرفه مربوط به عزت‌الله انتظامي هم ديدني است.
محل ايستگاه چهارم: خيابان وليعصر(عج)، ايستگاه باغ فردوس.

  • ايستگاه پنجم: موزه دكتر حسابي

اگر تا به حال موزه نرفته‌ايد، بايد بدون تعارف به شما بگوييم كه حسابي ضرر كرده‌ايد. البته هنوز هم دير نشده است. ايستگاه پنجم از باغ‌راه فرهنگي شميران به موزه دكتر حسابي اختصاص دارد.
چه چيز در اين ايستگاه خواهيد ديد: در اين موزه وسايل شخصي و آثار ارزشمند تقديمي به دكتر حسابي در معرض ديد بازديدكنندگان است.
محل ايستگاه پنجم: خيابان مسعود بيك، خيابان حسابي.

  • ايستگاه ششم: باغ فردوس

آخرين ايستگاه شما در باغ‌راه فــــــرهنگي شميران، باغ فردوس است كه يك باغ ايراني به‌حساب مي‌آيد.
چه چيز بايد بدانيد: از نظر شكل و ظاهر، باغ ايراني هندسه خاصي دارد. يك مستطيل است كه محوري دارد و در محل تلاقي محور و بدنه، فضاهاي طبقاتي و شطرنجي كه‌‌‌ همان درختان هستند، ديده مي‌شوند. در باغ ايراني وجود يك كوشك يا بنا در مركز يا بلند‌ترين قسمت باغ يكي از ويژگي‌هاي اصلي است، به علاوه وجود استخرهاي وسيع به‌عنوان آينه‌ انعكاس‌دهنده چشم‌انداز مقابل كوشك. هر‌جا اين تصوير كشيده مي‌شود مي‌گوييم باغ ايراني؛ مثل باغ شازده، باغ فين، باغ ارم و... .
چه چيز در اين ايستگاه خواهيد ديد: تهراني‌ها براي ديدن نمونه زيبايي از باغ ايراني لازم نيست تا شيراز و كاشان و اصفهان بروند، چرا كه مي‌توانند همين‌جا در خيابان وليعصر (عج) از عمارت و باغ زيباي فردوس ديدن كنندكه در ۲ طبقه به سبك قاجار و معروف به گوش‌فيل ساخته شده است. زمين‌هاي قسمت جنوبي و سراشيبي باغ نيز با سنگ‌چين‌ها به شكل ۷ قطعه است كه روي هر يك از قطعات، استخري با فواره‌هاي متعدد احداث شده.
محل ايستگاه ششم:‌خيابان وليعصر(عج)، نرسيده به ميدان تجريش.

  • راهنماي گردشگري موفق

قرار است در مسير خيابان مقصود بيك از چند موزه و اثر تاريخي ديدن كنيد. پس يادتان باشد كه موزه رفتن از آن كارهايي است كه وقت، صبر و حوصله زيادي مي‌طلبد. در ضمن آدمي كه قدرت تشخيص دوره قاجار را از حكومت ماد‌ها نداشته باشد، از اين برنامه گردشگري لذت نمي‌برد. علاوه بر اين، سير و سياحت در موزه‌هاي تخصصي مثل موزه موسيقي و سينما مطالعه خاص خودش را مي‌خواهد. گردشگردي كوتاه‌مدت، فقط قدم زدن در اين باغ‌راه فرهنگي نيست، شما مي‌توانيد سراغ گزينه‌هاي ديگر برويد.

  • انتخاب همراه مناسب

پيشنهاد اول ما اين است كه صبر كنيد تا شهرداري تورهاي گردشگردي كوتاه‌مدتش را براي سال جديد داير كند و شما با اين تورهاي يك روزه از باغ‌راه فرهنگي ديدن كنيد اما اگر حسابي وسوسه شده‌ايد كه زود‌تر قدم در اين باغ‌راه بگذاريد بهتر است براي همراهي دوستي را انتخاب كنيد كه پايه گشت و‌گذار در موزه و مكان‌هاي تاريخي باشد و غرغر نكند. مطمئن باشيد اگر در انتخاب اين همراه اشتباه كنيد گردشگري كوتاه‌مدت شما خراب خواهد شد.

  • گردشگر حرفه‌اي

همانطور كه گفتيم در مسير اين باغ‌راه فرهنگي، بيشتر برنامه بازديد از موزه‌هاي مختلف شمال تهران درنظر گرفته شده است، پس از همين حالا مي‌توانيد اين چند توصيه را آويزه گوشتان كنيد:
حس كنجكاوي يك گردشگر حرفه‌اي تنها با خواندن برگه‌هاي كوچك كنار آثار تاريخي برطرف نمي‌شود، به همين دليل است كه حتما بايد از يك راهنما كمك بگيريد. وسايل و اشيايي كه در موزه نگهداري مي‌شوند ارزشمند هستند وگرنه مي‌دادند ببريد خانه‌تان. باور كنيد با لمس كردن آنها چيزي به معلومات‌تان اضافه نمي‌شود و اگر خداي نكرده بلايي سرشان بيايد با يك ملت طرفيد. چيزهايي را كه در باغ‌راه فرهنگي ديده‌ايد به ديگران منتقل كنيد. شما بايد مثل يك بمب تبليغاتي باشيد و ديگران را براي قدم زدن در اين باغ‌راه تشويق كنيد.

کد خبر 291106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha