مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

حامد فوقانی: اینطور که برنامه نشان می‌دهد سال ۹۴، سال مهمی برای پایتخت از نظر توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

در واقع مديريت شهري سال گذشته با رويكرد كاهش ترافيك و آلودگي هوا، حفظ محيط‌زيست و افزايش رفاه مردم در تردد شهري برنامه‌ريزي كرد تا امسال قدم‌هاي اساسي در توسعه حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه در بخش مترو برداشته شود. اين رويكرد حتي باعث شد تا شوراي شهر تهران نيز يك‌سوم بودجه سال 94را به حمل‌ونقل اختصاص دهد. از ميان بودجه 17219ميليارد توماني شهرداري تهران نيز 2هزارو ۸۵ميليارد تومان به مترو اختصاص يافت. البته در بخش‌هاي ديگر مثل بخش‌هاي فرهنگي - اجتماعي نيز بودجه طبق تناسب سال‌هاي گذشته افزايش يافت اما بازهم بودجه با اولويت توسعه حمل‌ونقل عمومي بسته شد.

با اين حساب و با توجه به صحبت‌هاي شهردار پايتخت، شهروندان تهراني بايد در هر‌ماه امسال، شاهد افتتاح يك‌ايستگاه مترو باشند. البته افتتاح ايستگاه‌ها از خط 3مترو شروع مي‌شود؛ اگرچه بخش جنوبي اين خط با ايستگاه‌هاي ميدان راه‌آهن، ميدان وليعصر، تقاطع بهشتي و شريعتي و... در آخرين روزهاي سال 93به بهره‌برداري رسيد. تأكيد اعضاي شوراي شهر تهران هم بر تكميل هرچه سريع‌تر اين خط است. آنطور كه اسماعيل دوستي، نايب‌رئيس كميسيون حمل‌ونقل مي‌گويد تا پايان خرداد‌ماه نيمه شمالي خط 3مترو نيز تكميل مي‌شود و به مرور در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد. اين عضو شوراي شهر تهران بر تكميل خطوط 6و 7مترو نيز تأكيد كرد.

اين در حالي است كه سخنگوي شوراي شهر تهران مي‌گويد به‌دليل محدوديت اعتبارات دولتي حركت در احداث خطوط ريلي شهر به روز نيست وگرنه امروز بايد خطوط هفت‌گانه مترو تكميل مي‌شد. رضا تقي‌پور همچنين اضافه مي‌كند اگر محدوديت اعتباري نبود اكنون احداث خطوط 8و 9مترو دنبال مي‌شد. البته ابوالفضل قناعتي، عضو ديگر كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا مي‌گويد كه در حوزه نقدي پول خوبي به مترو تزريق شده و نتيجه آن احيا شدن احداث خطوط 6و 7مترو بوده است. وي حتي زمان تكميل خط 3را هم ارديبهشت‌ماه مي‌داند. وي همچنين معتقد است اگر اين ميزان اعتبار در سال 94و 95به‌طور كامل به مترو تزريق شود پيمانكاران مي‌توانند سال95، دوخط 6و 7را تحويل دهند. اين در حالي است كه زمانبندي براي خطوط 6و 7سال 96و 97است.

  • پيش‌بيني بيش از برنامه

در برنامه 5ساله شهرداري تهران كه امسال دومين سال اجراي آن به‌حساب مي‌آيد پيش‌بيني شده است كه سالانه 30كيلومتر مترو احداث شود. در اين ميان پيش‌بيني مي‌شود كه در سال 94، با توجه به توانايي‌هاي موجود بيش از اين خطوط ريلي شهري ساخته شود. محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شوراي شهر تهران اين ميزان را بيش از 34كيلومتر عنوان مي‌كند. وي همچنين اعلام مي‌كند كه دست‌كم 500دستگاه اتوبوس جديد به شركت واحد اضافه خواهد شد.

  • اعتبارات فاينانسي بازگشايي شود

فاينانس يكي از بهترين راه‌ها در تكميل تجهيزات مترو به‌حساب مي‌آيد و بسياري از مسئولان مديريت شهري مثل سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران بر اين نظرند كه دولت مي‌تواند با ورود خود، مسير فاينانس را تسهيل كند. احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا هم با بيان اينكه دولت فعلي روند بسيار مناسب‌تري را در پرداخت بدهي‌ها اتخاذ كرده است مي‌گويد: «اميدواريم در سال جديد، اعتبارات فاينانسي بازگشايي شود كه در آن صورت حتي ساخت 35كيلومتر مترو در سال، يعني 5كيلومتر بيشتر از برنامه هم امكان‌پذير خواهد بود.»

  • كارگاه‌هايي كه در عيد تعطيل نبودند

پروژه‌هاي متروي تهران در ايام عيد نوروز تعطيل نبودند و فعاليت در كارگاه‌ها همانند ديگر ايام سال جريان داشت. به‌طور نمونه كار در ايستگاه‌هاي ميدان صنعت شهرك قدس از خط 7، ايستگاه‌هاي واقع در بزرگراه ارتش، خيابان‌ شهيد بهشتي (محدوده خيابان يوسفي) خيابان‌ شهيد بهشتي (تقاطع خيابان شريعتي)، بزرگراه شهيد صياد شيرازي (محدوده بزرگراه شهيد همت) و ساير ايستگاه‌هاي خط 3با جديت دنبال مي‌شد. اينطور كه هابيل درويش، مديرعامل شركت متروي تهران چندي پيش اعلام كرد 30هزار كارگر در خط 3متروي پايتخت فعاليت مي‌كنند.

  • بيش از 30ميليارد تومان براي اتوبوس و تاكسي و موتور

در ساير بخش‌هاي حمل‌ونقل عمومي نيز رويكرد توسعه براي كاهش 50درصدي آلودگي هوا درنظر گرفته شده است. به همين منظور اعتبارات براي خريد اتوبوس معمولي ۱۲۰ميليارد تومان و خريد اتوبوس برقي ۴۰ميليارد تومان خواهد بود. به گفته عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران همچنين براي خريد تاكسي با سوخت پاك 97ميليارد تومان و 8ميليارد تومان براي كاتاليزور تاكسي‌ها اختصاص مي‌يابد. علاوه بر اينها در بحث موتورسيكلت‌هاي برقي نيز ۴۰ميليارد تومان پيش‌بيني شده است.

  • پايتخت الكترونيك‌تر مي‌شود

از ديگر برنامه‌هاي شهرداري براي سال 94براي كاهش تردد در سطح شهر، حركت به سمت ايجاد شهر الكترونيك است. به همين منظور بحث فناوري در بودجه سال 94با رشد 60درصدي روبه‌رو شده كه در نوع خود بي‌سابقه است. در اين ميان 14گام نيز براي مديريت يكپارچه و شهر الكترونيك مشخص شده است. از سوي ديگر سياست‌هايي به‌منظور توزيع عادلانه درآمد بين دفاتر خدمات الكترونيك اتخاذ مي‌شود تا از ازدحام جمعيت در يك دفتر كاسته شود.

  • توجه به كاهش آسيب‌هاي اجتماعي

براي شهرداري تهران در سال 94، برنامه‌هايي ويژه درخصوص كنترل و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي طراحي شده است؛ به‌گونه‌اي كه پيش‌بيني شده 14تا ۱۵ مددسرا و مركز فوريت‌هاي اجتماعي در ۱۴ منطقه تهران احداث شود. از سوي ديگر شهرداري در بحث بافت فرسوده ورود كرده و بيشتر در جهت تعريض معابر آنها اقداماتي را انجام مي‌دهد؛ اگرچه در اين بخش نياز جدي به كمك دولت و مجلس وجود دارد.

  • اعتبارات دولتي گره‌گشاست

بي‌شك پرداخت اعتبارات دولتي باعث مي‌شود كه برنامه‌هاي تعريف شده شهر تهران طي امسال با سرعت بالايي به‌ويژه در بخش مترو به بهره‌برداري برسند. اينطور كه مديرعامل مترو گفته همه اعتبار دولت براي مترو در سال قبل 200ميليارد تومان بوده كه كمتر از 5درصد آن پرداخت شده است. درويش با اشاره به اينكه با بهره‌برداري از پروژه‌هاي سال 93تعداد سفرها به بيش از 4ميليون سفر رسيد، مي‌گويد: «با افزايش ناوگان، تعداد مسافرين به دوبرابر مي‌رسد، اما اگر دولت حمايت كند و 2هزار واگن خريداري كنيم تعداد سفرها به 9ميليون سفر افزايش خواهد يافت.» وي اعلام كرد كه درنظر دارند تا اواسط سال 95، همه خطوط تهران را تكميل كنند كه براي آن 10هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است. بنابراين شهرداري ظرف يك‌سال بايد 7هزار ميليارد تومان به مترو پرداخت كند كه به اعتقاد درويش به همين‌خاطر مترو بايد در اولويت فاينانس قرار بگيرد.

کد خبر 291082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha