محمد باریکانی: رئیس سازمان میراث فرهنگی از ۳۶میلیون نفرشب اقامت در ۱۰روز نخست سال خبر داده است و این در حالی است که آمارهای سال گذشته از گردشگری نوروزی از ۲۹ اسفندماه تا پایان ۱۵ فروردین ماه سال۹۳ تعداد ۵۶میلیون و ۵۸۶ هزار و ۱۵۳ نفر شب اقامت را در کشور ثبت کرده است.

۷۸ درصد گردشگران نوروزی چادرخواب شدند

آنطور كه مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي گزارش كرده است، از ۳۶ميليون نفرشب اقامت در نوروز امسال، ۸درصد در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها اسكان يافته‌اند و حدود ۱۴درصد نيز در مراكز متعلق به دستگاه‌هاي دولتي اقامت داشتند.

به‌گفته رئيس سازمان ميراث فرهنگي 78درصد از گردشگران نوروزي نيز در كمپ‌هاي موقت استقرار يافتند.مسعود سلطاني‌فر اعلام كرده است كه براي سال‌هاي آينده بايد كمپ‌هاي موقت توسعه يافته و تجهيز شوند.

او همچنين از ارائه طرح تعطيلات زمستاني به مجلس شوراي اسلامي خبر داد كه با هدف ساماندهي مكان و زمان سفرهاي داخلي و همچنين كاستن از فشار سفر در نوروز ارائه شده است.

به‌گفته سلطاني‌فر، قرار است برنامه‌هاي مختلف و مناسب در طول سال براي كاستن از فشار سفر در نوروز تعريف شوند.اما ۶۰ دفتر پذيرايي، اقامتي و خدمات مسافرتي نيز به‌دليل شكايت‌هاي ارسال شده به سازمان ميراث فرهنگي در نوروز94 پلمب شدند.

آنطور كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده است، اگرچه آمار اقامت گردشگران نوروزي در 10روز نخست سال94 با سال‌گذشته برابري كرده است، اما تعداد شكايت‌هاي ارسال شده به سازمان ميراث فرهنگي از مراكز اقامتي و شركت‌هاي خدمات مسافرتي بيشتر شده است.

  • رشد گردشگري93

تعداد بازديدكنندگان از اماكن تاريخي و فرهنگي نيز در نوروز امسال نسبت به سال گذشته ۱۷۰درصد افزايش داشت. تعداد بازديدكنندگان از موزه‌هاي كشور نيز آنطور كه مسعود سلطاني‌فر اعلام كرده است ۲۰ تا ۶۰درصد افزايش داشته است كه به‌گفته او يكي از عوامل افزايش بازديد از موزه‌ها، الكترونيكي شدن بليت بسياري از موزه‌هاي كشور بود كه سرعت ورود به موزه‌ها را افزايش داده است.

سال گذشته و در نوروز93 سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرد كه از ۲۹اسفندماه تا پايان ۱۵فروردين‌ماه سال93 تعداد ۵۶ميليون‌و۵۸۶ هزار و ۱۵۳نفر شب اقامت در كشور به ثبت رسيد.

آنطور كه روابط عمومي وقت سازمان ميراث فرهنگي به رسانه‌ها اعلام كرده بود سال93 تذكر به واحدهاي سهل‌انگار يكهزارو۵۴۶ مورد، اخطار به واحدهاي متخلف ۳۱۰مورد و تعطيلي يا لغو پروانه ۱۰۱ مورد بود. همچنين تعداد شكايات واصل شده به سازمان ميراث فرهنگي از اماكن اقامتي و شركت‌هاي خدمات مسافرتي ۳۴۰مورد بود.

اكنون مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده است كه تعداد شكايت‌ها از خدمات گردشگري كشور در نوروز94 نسبت به سال قبل بيشتر شده اما 60دفتر و مركز اقامتي پلمب شده‌اند و در موارد ديگر اقدام به اخطار و حل اختلاف شده است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي همچنين گفته است كه 78درصد از مسافران نوروزي در كمپ‌هاي موقت يا همان مكان‌ اسكان مسافران نوروزي كه محوطه‌اي مملو از چادرهاي مسافرتي است، اسكان داشتند.

  • اقامت در پارك‌ها و حاشيه خيابان‌ها

علي فعله‌گري، مديركل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كرمانشاه نيز در همين رابطه اعلام كرد كه بيش از يك‌ميليون‌و768 هزار گردشگر و مسافر نوروزي تا پايان روز سيزدهم فروردين به استان كرمانشاه سفر كرده‌اند كه تنها 78هزارو140 گردشگر در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها اسكان داشتند و بخش قابل توجهي از آنها كه به‌گفته فعله‌گري، 90درصد گردشگران را تشكيل داده است در چادرهاي مسافرتي در پارك‌ها و حاشيه خيابان‌ها اسكان يافته‌اند.

در استان تهران نيز آنطور كه رجبعلي خسروآبادي مديركل ميراث فرهنگي استان تهران به خبرگزاري مهر اعلام كرده است، مسافران بيشتري در تهران ماندند و اسكان مسافران نوروزي در استان تهران نسبت به سال گذشته 8درصد افزايش يافته است. در هفته نخست سفرهاي نوروزي، 72هزار گردشگر در استان تهران اسكان داشتند كه 24هزار گردشگر در هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و مهمانپذيرها، اقامت كردند و 20هزار گردشگر نيز در كمپ‌هاي اسكان مستقر شدند و 21هزار گردشگر ديگر نيز در مدارس استان تهران اقامت كردند.

رجبعلي خسروآبادي گفته است: هنوز به اين هدف كه تهران را از يك شهر گذرگاهي به مقصد مسافران تبديل كنيم نرسيده‌ايم.محمدحسن واحدي جانشين رئيس ستاد خدمات سفر خراسان‌رضوي نيز اعلام كرده است كه در نوروز امسال، 6 ميليون و 350هزار و 916 زائر و مسافر از 25 اسفندماه گذشته تا دوازدهم فروردين‌ماه سال‌جاري به شهر مشهد وارد شدند.

به‌گفته او طي همين مدت 9ميليون‌و889هزار و 191گردشگر نيز بدون احتساب سفرهاي حومه درون استاني كه 10محور را شامل شده است به استان خراسان‌رضوي وارد شده‌اند.

  • تعيين رديف گردشگري در برنامه ششم توسعه توسط رهبر معظم انقلاب

معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرد: مقام معظم رهبري در برنامه ششم توسعه كشور يك رديف مهم براي گردشگري كشور تعيين كردند كه بسيار مطلوب است و براي رفع مشكلات به ما كمك مي‌كند. مسعود سلطاني‌فر با تأكيد بر اينكه اگر مشكلات ريشه‌يابي نشود بخش گردشگري نمي‌تواند بهبود بيابد در جمع سرمايه‌گذاران حوزه گردشگري در ستاد اجرايي خدمات سفر مازندران افزود: رويكرد دولت تدبير و اميد، فارغ از قيمت نفت، توجه به حوزه گردشگري است. به گفته رئيس سازمان ميراث فرهنگي، حضور مردم در استان‌هايي كه در سال‌هاي قبل به‌عنوان مقاصد گردشگري مطرح نبود در سال‌جاري پررنگ‌تر شد. مسعود سلطاني‌فر با بيان اينكه گردشگري صنعت سبز و زودبازده است، گفت: گردشگري در يك‌سال گذشته از ركود بيرون آمده و در مسير رونق قرار گرفته است به‌طوري كه در حال حاضر شاهد حضور گردشگران غربي در كشور هستيم.

سلطاني‌‌فر با تأكيد مجدد بر ساخت هتل در كشور گفت: گردشگران داخلي نيازمند هتل‌هاي 2و 3ستاره و واحدهاي پذيرايي هستند اما گردشگر خارجي هتل‌هاي 4و 5 ستاره مي‌خواهد و بايد نسبت به ساخت هتل‌هاي بزرگ اقدام شود.

کد خبر 291069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha