همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که داده‌‌های اینترنتی ممکن است روزی به تخمین شیوع بیماری‌های غیرواگیردار مانند سکته مغزی، بیماری قلبی و سرطان کمک کنند.

search

ونكاتش كه رئيس مركز بازشناسي الگو و تحليل داده‌ها در دانشگاه دكين در گيلانگ استراليا است، گفت براي مثال رفتن به سالن ورزشي را ممكن است بتوان با با جستجويي درباره ساعات كار سالن ورزشي پيش‌بيني كرد. يا سفارش براي دريافت غذا را مي‌تواند با جستجويي براي يك شركت تهيه غذا پيش‌بيني كرد.

او مي‌گويد: «تشخيص بيماري قلبي يا مظنون بودن به ابتلا به آن، با جستجوي اينترنتي براي علائم، اثرات جانبي دارو و غيره همراه است.»

ونكاتش و همكارانش از ابزار "روندهاي گوگل" (Google Trends) براي شناسايي عبارات جستجوشده براي يك دوره يك ساله استفاده كردند و داده‌هاي به دست آمده را با داده‌هاي مراكز كنترل و پيشگيري بيماري‌هاي آمريكا (CDC) در سطح ايالتي درباره شيوع عوامل خطرساز كه مي‌توانند بيماري‌هاي غيرواگيردار را پيش‌بيني كنند، مقايسه كردند. اين عوامل خطرساز از جمله شامل فراواني ورزش و فعاليت جسمي، استعمال دخانيات، تشخيص فشار خون بالا، بيماري قلبي-عروقي يا ديابت بودند.

اين پژوهشگران در مقاله‌شان در 24 مارس به طور آنلاين در ‍‍ژورنال اپيدميولوژي و بهداشت اجتماعي منتشر شده است، نوشتند روندها در جستجوهاي سال پيش، تقسيم‌شده بر اساس ايالت‌ها، به ميزان زيادي با تخمين‌هاي اندازه‌گيري‌‌شده خطر بيماري به دست آمده از داده‌هاي جمعيتي بوسيله CDC همبستگي داشت.

مدل جستجوهاي اينترنتي در سال 2011 پيش‌بيني كرد كه 11/2 مردم در آلاباما، 9/4 درصد نيوجرسي و 8/1 درصد در نوادا ديابت دارند. مقادير اندازه‌گيري‌شده بوسيله CDC در همان سال به ترتيب11/81 ، 8/8 درصد و 10/3 درصد بودند.

ونكاتش گفت: "اين يافته‌ها ممكن است وسيله‌اي براي شناخت واكنش به تغييرات در خط مشي‌ها يا ساير مداخلات در در شرايطي نزديك به زمان واقعي در اختيار بگذارد.»

او گفت به دست آوردن داده‌ها از روندهاي جستجو، به جاي انتظار براي شيوه معمول گردآوري و پردازش داده‌ها كه ممكن است تا سه سال به طول بينجامد، تغييرات سريع‌تر سياست‌هاي مراقبت بهداشتي و ساير مداخلات را امكان‌پذير مي‌كند.

به گفته او تكنيك جستجوي اينترنتي حايگزين اندازه‌گيري داده‌هاي سخت (Hard Data) نخواهد شد، اما به پشتيباني از اين داده‌ها با هزينه‌اي كم ياري مي‌رساند.

رويكرد مشابهي براي پيش‌بيني و رديابي آنفلوآنزا  موارد ديگر به كار رفته است.

ديان تي فاين‌گود كه سرپرست آزمايشگاه مدل‌سازي سيستم‌هاي بيماري مزمن در دانشگاه سايمون فريزر در برنبي در كانادا گفت: «من از اينكه آنها همراهي ميان رفتار جستجو در اينترنت و شيوع بيماري مزمن يافته‌اند، شگفت‌زده نشدم.» اما به او معتقد است كه اين نتايج ممكن است هنوز كاربردهاي مستقيم براي تعيين سياست‌ها نداشته باشد.

او گفت كه شيوع عوارضي مانند ديابت به كندي تغيير مي‌كند، و هر مداخله‌اي از طريق تغيير سياست‌ها فقط در فاصله‌اي بسيار دورتر تاثير قابل‌توجهي ايجاد خواهد كرد.

کد خبر 291008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha