چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد که این کشور تعداد نیروهای نظامی خود در افغانستان را تا پایان سال ٢٠١۵ در سطح فعلی آن حفظ خواهد کرد.

ghani

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر روز سه‌شنبه در کاخ سفید در واشنگتن با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان دیدار کرد.

اوباما پس از این دیدار در کنفرانس خبری مشترک با همتای افغان خود گفت که اگر کندتر کردن آهنگ خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، به این کشور کمک کند که به پیروزی و ثبات کامل برسد، این تغییر برنامه ارزش اجرا شدن را دارد.

بر اساس برنامه خروج قبلی، قرار بود تا پایان سال ۲۰۱۵ از ۹۸۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در افغانستان تنها ۵۵۰۰ تن باقی بمانند و تا پایان سال ٢٠١۶ باقیمانده نیروهای آمریکایی نیز از این کشور خارج شوند. بدین ترتیب ۹۸۰۰ نیرو در این کشور جنگ‌زده باقی می‌مانند.

اوباما در نشست خبری خود گفت که در برنامه خروج کامل نیروها تا پایان سال ٢٠١۶ تغییری نخواهد داد و پس از پایان ریاست جمهوری‌ وی تنها حدود هزار نیروی امنیتی نظامی آمریکا در سفارت این کشور در افغانستان باقی خواهند ماند.

اوباما همچنین با ستایش از نیروهای امنیتی افغان گفت که همکاری امنیتی میان دو کشور ادامه خواهد یافت و این کشور از روند صلح و توسعه در افغانستان همچنان حمایت خواهد کرد.

وی سفر رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان را نشانه آغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور دانست و گفت که دولت آمریکا با کنگره این کشور همکاری خواهد کرد تا بودجه لازم برای توسعه ارتش و نیروی امنیتی افغانستان را فراهم کنند.

روز گذشته نیز جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با غنی و عبدالله در کمپ دیوید به خبرنگاران گفت که آمریکا متعهد شده است بودجه لازم برای توسعه یک ارتش و نیروی امنیتی ۳۵۲ هزار نفری در افغانستان را تا سال ٢٠١٧ فراهم کند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز در کنفرانس خبری مشترک با رهبران افغان گفت که تعهد آمریکا به همکاری استراتژیک با افغانستان متزلزل نخواهد شد و افزود دولت این کشور به دنبال آن است که تعداد نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان از ۳۵۲ هزار تن کمتر نشود.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز در نشست خبری با اوباما گفت که هرچند نقش نظامی آمریکا در افغانستان به پایان رسیده اما نقش آموزشی نیروهای این کشور برای افغانستان مهم است.

وی گفت: ما در سال‌های گذشته به حضور و همکاری نظامی آمریکا نیاز داشتیم، اما حالا خوشحالیم که این دوره به پایان رسیده است.

غنی همکاری امنیتی میان افغانستان و آمریکا را بنیان امنیت در افغانستان و منطقه دانست و گفت که خوشحال است که خروج نظامی آمریکا از این کشور، برخلاف انتظار بسیاری، منجر به سقوط امنیتی و نظامی افغانستان نشد. رئیس‌جمهوری افغانستان به روند صلح در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت که از اوباما خواسته است از این روند حمایت کند.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله پیش از دیدار با باراک اوباما، به همراه جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و اشتون کارتر، وزیر دفاع این کشور به قبرستان ملی آرلینگتون در نزدیکی واشنگتن رفتند و با گذاشتن تاج گل در پای "مقبره سرباز گمنام" به سربازان کشته‌شده آمریکایی ادای احترام کردند.

روز دوشنبه نیز رهبران حکومت وحدت ملی با حضور در وزارت دفاع آمریکا با خانواده سربازان آمریکایی که در افغانستان انجام وظیفه کرده‌اند، دیدار کردند. غنی در این دیدار از سربازان و مالیات‌دهندگان آمریکایی به خاطر کمک به افغانستان تشکر کرد. غنی قرار است امروز (چهارشنبه) در جلسه مشترک کنگره آمریکا سخنرانی کند.

کد خبر 290550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha