همشهری آنلاین: عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به تقارن هفته نخست نوروز با ایام فاطمیه گفت: شایسته است ثواب دید و بازدیدهای نوروزی و صله رحم را به پیشگاه حضرت زهرا (س)‌ هدیه کنیم.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام محسن الویری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) درباره نوروز و تلفیق فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی، اظهار داشت: اسلام یک هویت دینی برای پیروان خود ایجاد می‌کند که این هویت دینی هم‌سطح و هم‌تراز هویت‌های قومی، منطقه‌ای، نژادی و مانند اینها نیست، به همین ترتیب اگر کسی مسلمان باشد مسلمان بودنش هیچ منافاتی با ایرانی و عرب بودن او ندارد، اینها دو مقوله متفاوت هستند.

وی افزود: دین اسلام نیامده که هویت‌های قومی را از بین ببرد؛ هویت‌های ملی هم دقیقاً همین طور است. اینگونه نیست که هویت‌های ملی در ارتباط با اسلام کنار بروند. هر آداب و آیینی مردم داشته باشند می‌تواند با اسلام حفظ شود و بنابراین دین اسلام منافاتی با آنها نداشته مگر در مواردی که این آداب ملی در تعارض با آموزه‌های اسلامی قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام الویری با تأکید بر اینکه اگر یک سرزمینی آیینی داشته باشد که محتوا و روح حاکم بر آن نه تنها با آموزه‌های اسلامی ناسازگار نیست بلکه در راستای این آموزه‌ها است، اینها به اصطلاح شانس بقا پیدا می‌کنند و می‌توانند ادامه حیاط بدهند، افزود: نمونه آن آیین نوروز که آکنده از آداب و آیین‌های همسو با آموزه‌های اسلامی است مانند توجه به طبیعت، پاکی، دور ریختن کینه‌ها، صله رحم و توجه به محروم‌ها که این نکات همسو با آموزه‌های اسلامی است، بنابراین این فرهنگ توانسته باقی بماند.

وی در پاسخ به این سؤال که نظر ائمه اطهار (ع) درباره آیین نوروز ایرانیان چه بوده است، گفت: ائمه (ع) با این جور آیین‌ها همراهی می‌کردند و هیچ گاه در برابر آن موضع نداشتند به همین خاطر است که امام صادق (ع) دعای تحویل سال را مطرح کرده و مردم را به خواندن دعوت کردند یا برخلاف آنچه اکنون مرسوم است، آن دوره کوچکترها به بزرگترها عیدی می‌دادند بنابراین برای ائمه (ع) نیز عیدی یا عیدانه می‌بردند و آنها نیز با کمال میل قبول می‌کردند ولی اگر یک رسم دیگر نامناسب که ایرانیان داشتند چون کُرنش کردن کوچکترها در برابر بزرگترها در مقابل آن ایستادگی می‌کردند، بنابراین این رفتارها آن زمان وجود داشت.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه فرهنگ ایرانی و اسلامی در تقابل با یکدیگر نیستند، توضیح داد: برای همین مبارزه‌ای بین اسلام به عنوان یک دین و فرا هویت با فرهنگ ایرانی وجود ندارد ما همه احوال و زندگی‌مان از اسلام الگو می‌گیریم اما هویت اسلامی هم وجه ملی ما است همانگونه که اسلام هم ملیت برای ما تعیین نکرده است و بالاخره هر یک از ما عرب، ایرانی، تاجیک و ترک هستیم نژاد ما ایرانی است با این حال در تعارض با یکدیگر قرار نداریم.

وی افزود: در مواردی نظیر امسال که هفته نخست نوروز با ایام عزاداری دخت بزرگوار رسول اکرم (ص) همراه شده، طبیعی است که باید حرمت عزاداری حضرت زهرا (س) را پاس بداریم.

حجت‌الاسلام الویری یادآور شد: هیچ خانواده‌ای زمانی که عزیزی را همچون پدر، مادر یا خواهر و برادر از دست می‌دهد نمی‌گوید الآن ایام جشن است باید جشن بگیریم و عزاداری و ختم نمی‌گیریم، بنابراین عذر ما پذیرفته است و پیداست که باید به بانوی بزرگوارمان که اسوه هم هست، احترام بگذاریم.

وی ادامه داد: البته مواردی همچون دید و بازدیدهای نوروزی و دور ریختن کینه از دل‌ها و توجه به محرومان که بخشی از فرهنگ نوروز است، بسیار شایسته است و می‌توانیم ثوابش را نیز هدیه به پیشگاه حضرت زهرا (س)‌ کنیم.

کد خبر 290469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha