همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی نوروز ۲۱ مارس ۲۰۱۵ برابر با اول فروردین ۱۳۹۴، گفت: گرامیداشت سالانه نوروز فرصتی استثنایی برای مردم است تا با ملحق شدن به یکدیگر تنوع فرهنگی، گفت‌وگو و احترام متقابل را جشن بگیرند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، متن کامل پیام بان‌کی‌مون به شرح زیر است:

«گرامیداشت سالانه نوروز فرصتی استثنایی برای مردم است تا با ملحق شدن به یکدیگر تنوع فرهنگی، گفت‌وگو و احترام متقابل را جشن بگیرند. نوروز لحظه اتحاد و همبستگی در درون و در میان جوامع است که تمام این موارد در زمان درگیری و تفرقه اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

نوروز امسال معنای ویژه‌ای دارد، زیرا سازمان ملل متحد تلاش می‌نماید تصویر نوینی از آینده پایدار ارائه دهد و توافق اقلیمی جهانی مفیدی تصویب نماید. این اولویت‌ها برای 2015 در راستای جوهره نوروز است که هماهنگی با طبیعت و تمامی مردم را برای پرورش همکاری جهت صلح پایدار ترویج می‌کند.

این مراسم باستانی سال نو همزمان است با آغاز بهار، که موجب تجلی سنت‌ها، مراسم و جشن‌های پربار در جوامع غربی، مرکزی و جنوبی آسیا تا قفقاز، بالکان و سایر مناطق می‌شود. نوروز در متن "فهرست منتخب میراث فرهنگی غیر ملموس بشریت"، ذیل "کنوانسیون یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس" ثبت شده است.

اینجانب جشن‌هایی سرشار از شادی و صلح برای همه آرزو دارم. امید است جوهره نوروز در سراسر سال زنده بماند.»

کد خبر 290345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha