سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

روابط آمریکا و اروپا از دیرپاترین و استراتژیک‌ترین روابط بین‌المللی در دنیاست. همین که جهان هر دوی این بلوک قدرت را با یک اسم و به نام غرب می‌شناسد، نشان می‌دهد که این بلوک منافع و دیدگاه مشترکی دارد و ائتلافی منحصر به فرد در دنیاست.

در اكثر موضوعات سياسي، اقتصادي و اجتماعي، نگاه كشورهاي اروپايي و آمريكا مشابه است و در مناقشه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي موضعي واحد اتخاذ مي‌كنند. اما اين روزها موضوعي باعث شده كه ميان كشورهاي اروپايي و آمريكا و حتي ميان 2 متحد ديرين يعني واشنگتن و لندن شكاف ايجاد شود. ديروز كشورهاي فرانسه، آلمان و ايتاليا اعلام كردند كه آنها هم مانند انگليس به بانك توسعه بين‌المللي كه چين راه‌اندازي كرده، مي‌پيوندند.

هفته گذشته وقتي دولت انگليس اعلام كرد كه به اين بانك چيني مي‌پيوندد و در آن سرمايه‌گذاري مي‌كند، دولت آمريكا با ناخشنودي اعلام كرد كه انتظار نداشته متحد سياسي اقتصادي‌اش يعني لندن، چنين راهش را از واشنگتن جدا كند و به سمت چين برود. چين بانكي با ارزش مالي اوليه 50ميليارد دلار راه‌اندازي كرده كه نامش بانك سرمايه‌گذاري زيرساختي آسيا و شعارش بانكي براي توسعه بين‌المللي است.

هدف چين اين است كه اين بانك درواقع رقيبي براي بانك جهاني بشود كه در واشنگتن مستقر است و به‌طور سنتي و عرفي، تحت كنترل آمريكايي‌هاست. از ميان 2 نهاد مالي بين‌المللي يعني بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول، براساس يك عرف قديمي، رياست بانك جهاني با آمريكايي‌ها و رياست صندوق بين‌المللي پول با اروپايي‌هاست. علاوه بر اروپايي‌ها، استراليا هم كه متحد ديرين آمريكا در منطقه آسيا اقيانوسيه است، اعلام كرده كه به اين بانك مي‌پيوندد. به اين ترتيب آمريكا در اين يارگيري مهم اقتصادي چين، تنها مانده‌است.

کد خبر 290271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha