سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

درباره علت قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شده اما باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا حالا برای نخستین بار به‌صورت رسمی ریشه به‌وجود آمدن این گروه را به‌خاطر سیاست خارجی این کشور در دوران جورج بوش دانست و اعتراف کرد که حمله آمریکا به عراق دلیل اصلی رشد این گروه تروریستی بوده است.

اوباما

اوباما در مصاحبه جنجالي خود با تلويزيون وايس در پاسخ به سؤالي درباره ريشه‌هاي به‌وجود آمدن داعش و عضوگيري سريع آن از كشورهاي مختلف جهان گفت: داعش نتيجه مستقيم انشعاب از القاعده عراق است كه حمله ما به عراق باعث رشد و گسترش آن شد. براي نخستين بار است كه دولت آمريكا به‌صورت رسمي به‌وجود آمدن داعش را نتيجه سياست خارجي اين كشور توصيف مي‌كند.

رئيس‌جمهور آمريكا با اشاره به اينكه اين مسئله نمونه‌اي از تبعات ناخواسته حمله به عراق است تأكيد كرد: به همين‌خاطر است كه ما قبل از اينكه شليك كنيم بايد هدف‌گيري داشته باشيم؛حرفي كه در واقع كنايه‌ به جنگ‌طلب‌هاي آمريكا براي استفاده از عقل و فكرشان قبل از استفاده از گزينه نظامي به‌حساب مي‌آيد.هرچند برخي اين انتقاد را هم مطرح مي‌كنند كه سياست‌هاي اوباما در مسلح كردن گروه‌هاي مخالف در سوريه هم در قدرت گرفتن تروريست‌هاي داعش مؤثر بوده است.

اوباما با وجود اين ابراز اميدواري كرده كه ائتلاف بين‌المللي بتواند داعش را به عقب براند. او گفت: من مطمئن هستم كه ائتلافي از 60كشور جهان به‌صورت آهسته خواهد توانست داعش را از عراق بيرون كند. با وجود اين رئيس‌جمهور آمريكا اعلام كرد كه چالش مقابله با افراط‌گراها تا زماني كه راه‌حل سياسي در كشورهاي خاورميانه براي آشتي ملي پيدا نشود پايان نخواهد يافت. اوباما در مصاحبه‌خود به عدم‌امكانات مناسب در برخي كشورهاي خاورميانه اشاره و اعلام كرد كه حتي اگر داعش شكست هم بخورد باز هم بايد اين مشكل را حل كرد. او گفت: وقتي يك جوان در زمان رشد خود نتواند هيچ تحصيلات و ديدي براي آينده‌اش داشته باشد به‌دنبال راه‌حلي براي اين مسئله مي‌گردد و يك راه اين است كه او مي‌تواند قدرت، اعتبار و احترام را با تبديل شدن به يك نيروي افراطي پيدا كند.

اوباما تأكيد كرد: اين مشكل اصلي است كه در واقع ما بايد آن را حل كنيم. ما نمي‌توانيم به مبارزه با تروريسم و امنيت فكر كنيم اما آن را كاملا جدا از ديپلماسي، توسعه و آموزش بدانيم.رئيس‌جمهور آمريكا همچنين انتقادهاي داخلي از او به‌خاطر زيادبودن كمك‌هاي خارجي را بي‌مورد دانست و با اعلام اينكه تنها يك‌درصد از بودجه فدرال آمريكا صرف اين مسئله مي‌شود گفت: ما بايد به فكر سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي باشيم كه در آينده از اعزام نيروهاي نظامي آمريكا جلوگيري مي‌كند.

باراك اوباما در دوران رياست‌جمهوري خود به‌شدت مخالف اقدام‌هاي جورج بوش در اعزام نيروهاي نظامي بوده و به عمليات نظامي اين كشور در عراق و افغانستان پايان داده است. مخالفان جمهوريخواه اوباما خروج نيروهاي نظامي آمريكا از عراق در سال2011 را عامل قدرت گرفتن داعش توصيف مي‌كنند و به‌دنبال حضور مجدد نظامي اين كشور در منطقه هستند. اصطلاح «اول هدف بگيريد بعد شليك كنيد» اوباما در اين مصاحبه بيشتر جمهوريخوا‌هان را براي فكركردن قبل از اقدام هدف قرار داد؛ جمهوريخواهاني كه اوباما در همين مصاحبه نامه 47سناتور آنها عليه توافق هسته‌اي با ايران را باعث خجالت‌زده شدنش در صحنه بين‌المللي خواند.

کد خبر 290270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha