محمد باریکانی: رئیس سازمان میراث فرهنگی ۲ روز مانده به پایان سال ۹۳ با برگزاری یک نشست خبری به خبرنگاران اعلام کرد که راهی جز تکیه به نیروی مردمی برای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی کشور وجود ندارد.

پرونده ثبت جهانی بیابان لوت و ۱۱قنات کشور به یونسکو رفته است.

مسعود سلطاني‌فر همچنين از ابطال حكم 138ميليارد تومان جريمه شركت توسعه گردشگري خبر داد و گفت كه او اين پرونده را به‌عنوان يكي از مصاديق مفسده بزرگ اقتصادي به دولت، رئيس قوه قضاييه، بخش اقتصادي وزارت اطلاعات و سازمان بازرسي كل كشور گزارش كرده است.

به‌گفته مسعود سلطاني‌فر، يكي از شركت‌ها كه 500ميليون تومان از تعهد خود را در قراردادي با سازمان ميراث فرهنگي انجام داده بود ادعاي خسارت 1138ميليارد توماني كرده بود كه توانستيم ابطال اين حكم را در جهت استيفاي حقوق دولت و مردم از دستگاه قضايي بگيريم و رئيس محترم قوه قضاييه نيز با ابطال آن موافقت كرده است.

به‌گفته مسعود سلطاني‌فر سال93، سال سخت سازمان ميراث فرهنگي به‌دليل تلاش‌ها براي ساماندهي نابساماني‌هاي زياد به‌جاي مانده از گذشته بود.او از فاصله سازمان ميراث فرهنگي تا رسيدن به برنامه‌هاي نهايي خود خبر داد و افزود: با وجود مشكلات فراواني كه در بخش ميراث فرهنگي در بناهاي تاريخي و محوطه‌هاي تاريخي و موزه‌ها وجود داشت، 349قلم شيء تاريخي خوروين پس از 50سال به‌دنبال منازعه حقوقي 35ساله به سرعت به ايران منتقل شد.

او براي نخستين‌بار از تلاش مدعيان پرونده خوروين براي جلوگيري از انتقال اين اشيا به ايران از طريق برخي كانال‌ها در اروپا خبر داد و گفت: پس از اطلاع از اين موضوع بلافاصله اقدام به جابه‌جايي اين اشيا به سفارت ايران و انتقال آنها به ايران كرديم و پس از آنكه هواپيما از فرودگاه برخاست موضوع انتقال اشيا به ايران را علني كرديم.

او گفت: اگر يك ساعت ديرتر اقدام به انتقال اشيا كرده بوديم شايد ده‌ها سال ديگر اين اشيا در موزه مي‌ماند.رئيس سازمان ميراث فرهنگي ثبت جهاني شهر سوخته در سي و هشتمين اجلاس يونسكو در قطر به‌عنوان هفدهمين اثر جهاني شده ايران، ثبت پرونده جهاني نوروز با محوريت ايران و حضور 12كشور در آينده نزديك در يونسكو، تشكيل 8هيأت امنا براي اداره اماكن بزرگ تاريخي ثبت جهاني‌شده كشور و يك موزه، ثبت ملي 286 اثر تاريخي، معنوي و طبيعي با تعيين حريم براي 400اثر تاريخي و راه‌اندازي طبقه دوم موزه ملي ايران و راه‌اندازي موزه آثار اسلامي كه 11سال برچيده شده بود به‌عنوان دستاوردهاي خوب سازمان ميراث فرهنگي در سال 93 اعلام كرد.

سلطاني‌فر از ارسال پرونده ثبت جهاني بيابان لوت و بادگيرها، همچنين ارسال پرونده زنجيره‌اي 11قنات براي ثبت در ميراث جهاني به يونسكو خبر داد. او همچنين از افزودن 350 نيرو به يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي خبر داد اما گفت كه اين سازمان بدون مشاركت مردم شهرها و روستاها امكان حفاظت از بناها و محوطه‌هاي تاريخي كشور را ندارد.

سلطاني‌فر افزود: حفاظت از ميراث فرهنگي نيازمند مشاركت مردم است، چون امكان حفاظت كامل براي ما وجود ندارد مگر آنكه انجمن‌هاي ميراث فرهنگي را مورد توجه قرار بدهيم تا شبكه گسترده حفاظت از ميراث فرهنگي كه مشتمل بر شهرها و روستاهاست افزايش بيابد.

سلطاني‌فر همچنين از پرداخت 90ميليارد تومان تسهيلات بانكي و تسهيلات صندوق ملي توسعه براي راه‌اندازي كارگاه‌ها و بخش بازرگاني صنايع‌دستي خبر داد و گفت: با اين اقدام توانسته‌ايم بسياري از كارگاه‌هاي صنايع‌دستي را كه در معرض تعطيل بودند به مدار توليد بازگردانيم.

سلطاني‌فر همچنين تصويب دستورالعمل ارتقاي امنيت گردشگر خارجي را يكي از موضوعاتي خواند كه دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي كشور همكاري خوبي در تصويب اين آيين‌نامه داشتند.به‌گفته سلطاني‌فر، سال94 نيز 10دفتر جذب گردشگر خارجي به ايران در كشورهاي اروپا و آسيا راه‌اندازي مي‌شود. مسعود سلطاني‌فر از تلاش‌ها براي بازگرداندن اشياي مربوط به محوطه باستاني چغاميش تا پايان سال90 به ايران خبر داد و گفت: پيگيري بازگرداندن الواح هخامنشي به ايران همچنان در حال انجام است و اميدواريم اين اشيا نيز هر چه سريع‌تر به ايران بازگردانده شوند.

کد خبر 290261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha