پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاد برجسته اخلاق گفت: صله رحمی که انسان در آن گرفتار گناه شود اصلاً جایز نیست. نه اینکه واجب باشد. اصلاً جایز نیست. اگر من به مجلسی بروم که گرفتار چند غیبت و تهمت بشوم اصلاً جایز نیست.

به گزارش تسنیم، آیت‌الله جاودان، استاد برجسته اخلاق در سخنانی با تذکر نکاتی به مردم درخصوص ایام تعطیلات سال نو، توصیه‌هایی با عنوان مراقبه نوروزی ارائه کرد.

مشروح توصیه‌های نوروزی آیت‌الله جاودان را در ادامه می‌خوانید:

«الآن ایام نوروز در پیش است. این تعطیلات برای دبیرستانی­‌ها و دانشگاهیان حدود 20 یا 25 روز است و انسان برای اینکه تمام سرمایه عمرش را در این مدت به باد دهد فرصت دارد. وسائلش هم معمولاً آماده است. در 20 مجلس شرکت می­‌کنیم و بعضاً در هر کدام 20 یا 30 غیبت می­‌شنویم یا غیبت می­‌کنیم که این برای نابودی سرمایه تمام عمر کافی است. بیشتر هم هست. این یکی از مشکلاتی است که ممکن است به وجود بیاید.

ممکن است در برخی برخوردها و معاشرت­‌ها زمینه معاشرت حرام فراهم شود. این هم عاملی است که باعث می­‌شود انسان همه چیزش را از دست بدهد. این دو مورد بالخصوص برای جوانان و نوجوانان دو امتحان بزرگ است. پدران و مادران عزیز دست بچه­‌هایشان را می­‌گیرند و با هم به جهنم می­‌روند. خب پدرها و مادرها چرا زور می­‌آورند؟ امروز یک آقای دانشجویی آمد و همین سوال را از من داشت. گفت آقا پدر و مادر فشار می­‌آورند. من گفتم خب بنشینید و فکر کنید و راهی برای حفظ دین‌تان پیدا کنید. یک وقت انسان باید در دسترس آنها نباشد. برای حفظ دین‌تان فن به کار برید.

جایی که انسان می­‌داند دینش در خطر است شوخی‌بردار نیست. بنده تا به حال این مطالب را با این وضوح عرض نمی‌ کردم. اما چه کار می­‌توان کرد؟ برخی پدر مادرها بچه را نابود می­‌کنند. به چه دلیل زور می­‌گویند و فشار می­‌آورند؟ به چه دلیل می­‌گویند حتماً باید به فلان مجلس بیایی که مثلا دختری هم در آنجا هست؟ برای شما پدر و مادر مشکلی به وجود نمی­‌آید اما برای جوان‌تان هزار مشکل به وجود می‌آید.

جوان­‌ها! فکر کنید و راه پیدا کنید. راهی بیابید که پدر و مادر هم دل‌گیر نشوند. زیرا دلگیر شدن آنها نیز خوب نیست. خدا راضی نیست. راهی بیابید که آنها دلگیر نشوند و شما هم گرفتار گناه نشوید. اگر انسان فکر کند و برای دینش غصه بخورد ان شاء الله راهی پیدا می­‌شود. در هر صورت صله رحمی که انسان در آن گرفتار گناه شود اصلا جایز نیست. نه اینکه واجب باشد. اصلاً جایز نیست. من به مجلسی بروم گرفتار چند غیبت و تهمت بشوم اصلا جایز نیست. ببینید صله رحم جزء واجبات درجه اول است و قطع رحم جزء گناهان بسیار بزرگ است. با این حال اگر من به آنجا بروم گرفتار گناهی می­‌شوم و ممکن است دین مرا به باد دهد، جایز نیست. اگر خدایی نکرده، خدایی نکرده، پدر و مادری در چنین شرایطی ناراضی شدند، اطاعت از آنها لازم نیست. زمانی که دین در خطر باشد اطاعت از پدر و مادر لازم نیست».

کد خبر 290241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha