همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اعلام اولویت‌های این وزارتخانه در سال ۱۳۹۴، به مواردی نظیر حرکت به سمت ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین تا حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان اشاره کرد.

به گزارش فارس، دكتر محمد فرهادی، تجهیز آزمایشگاه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را از جمله برنامه‌های حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دانست و با اشاره به افزایش 28 درصدی بودجه پژوهش در سال 1394 گفت: در بودجه سال 94 ردیف مستقل و متمرکزی با اعتبار 120 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی پیش‌بینی شده است که امیدوارم اختصاص این بودجه در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

فرهادی اظهار داشت: ارائه مجوز و حمایت از تاسیس موسسات پژوهشی خصوصی، رفع موانع فعالیت، ارتقای پارک‌های علم و فناوری و ایجاد کرویدورهای علم و فناوری در شهرک‌های صنعتی از دیگر برنامه‌های وزارت علوم در حوزه پژوهش و فناوری است.

وی افزود: حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری از دیگر برنامه‌های وزارت علوم در سال 94 است که در این مسیر از اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز استفاده مي‌شود.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در سال 94 دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی گسترش خواهد یافت و کارآموزی دانشجویان در مقاطع بالاتر در واحدهای صنعتی انجام مي‌شود.

وی افزود: در سال 94 دوره‌های مهارت‌آموزی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی نیز تقویت مي‌شود.

فرهادی اظهار داشت: تمرکز عمده وزارت علوم، بر افزایش کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور است و سامان‌دهی مراکز آموزش عالی، بازنگری برنامه‌های درسی، ایجاد رشته‌های جدید مرتبط با مسائل روز بخصوص رشته‌های میان رشته‌ای و ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و حرکت به سمت ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین که ویژگی‌شان تولید ثروت از دانش است در دستور کار این وزارت قرار دارد.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري تقویت همکاری‌های بین دانشگاهی، توسعه همکاری دانشگاه و صنعت، توسعه دیپلماسی علمی، تقویت روابط با دانشگاه‌های معتبر دنیا، استمرار پذیرش دانشجو از کشورهای دیگر و انجام تحقیقات مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های این وزارت در سال 1394 برشمرد.

فرهادی با تاکید بر ضرورت تحول در علوم انسانی گفت: بازنگری رشته‌های علوم انسانی در شورای تحول علوم انسانی با هماهنگی شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم ادامه خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه در سال 94 تعدادی از رشته‌های میان رشته‌ای برای اولین بار ایجاد و برخی رشته‌های قدیمی حذف مي‌شوند، گفت: پیش‌بینی می‌شود در مجموع ظرفیت پذیرش دانشجو در سال 94 کمتر از سال 93 نباشد.

فرهادی با اشاره به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: دانشگا‌ه‌ها با توجه به امکانات و زیر ساخت‌ها و اعضای هیات علمی خود در زمینه‌های خاصی و با ماموریت مشخصی فعالیت خواهند کرد.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري اظهار داشت: در کنار اعزام اعضای هیات علمی به فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور، از سال 94 و بر اساس آئین نامه‌ای که با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شد، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند فرصت‌های مطالعاتی خود را در واحدهای صنعتی، تجاری و معدنی داخل کشور انجام دهند.

کد خبر 290222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha