همشهری آنلاین: اعلام وضعیت هوای کشور در هفته اول نوروز، اما و اگرهای بارورسازی ابرها و رصد وضعیت خشکسالی از مهم‌ترین موضوعات نشست خبری رئیس سازمان هواشناسی بود.

داوود پرهیزگار

به گزارش ایسنا، داوود پرهیزگار در نشست خبری خود درخصوص پیش‌بینی هواشناسی برای هفته اول نوروز، اظهار کرد: در یک هفته آینده بارش‌های خوبی در سطح کشور و به صورت متناوب پیش‌بینی می‌شود که اندازه آن 50 تا 100 میلی‌متر خواهد بود و بیشترین بارش‌ها در استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، شمال خوزستان، لرستان، ایلام، جنوب غربی آذربایجان غربی، شمال غربی کردستان، کرمان، غرب کرمانشاه، غرب مازندران و شرق گیلان خواهد بود.

وی با بیان اینکه امسال در نوروز تغییرات دمایی شدیدی نخواهیم داشت، گفت: در مناطق سردسیر کشور بارش‌ها به شکل برف خواهد بود و این از مقتضیات فصلی کشور است.

  • بیش از 2000 ایستگاه برای پیش‌بینی دقیق هواشناسی احتیاج داریم

رئیس سازمان هواشناسی کشور درخصوص پیش‌بینی هواشناسی در جاده‌های کشور، اظهار کرد: یکی از مخاطبان خدمات هواشناسی، وزارت راه و ترابری است. در حال حاضر نیز برای هواشناسی جاده‌ای، 66 ایستگاه دریافت اطلاعات داریم که در مناطق حساس مانند گردنه‌ها، نصب شده است، اما این تعداد ایستگاه‌ها کافی نیست و به صورت تدریجی تصمیم به افزایش آن داریم.

پرهیزگار درخصوص کمبود ایستگاه‌های دریافت اطلاعات هواشناسی، اظهار کرد: ما در کشوری هستیم که مناطق کوهستانی آن پهناور است و تنوع اقلیم بالایی داریم. بنابراین بیش از 2000 ایستگاه برای پیش‌بینی دقیق هواشناسی احتیاج داریم.

وی در ادامه پایش مستمر جو را از وظایف اصلی سازمان هواشناسی دانست و گفت: در سطح کشور باید داده‌ها و اطلاعات را به صورت مداوم پایش کنیم که این علاوه بر مصرف داخلی برای سازمان جهانی هواشناسی نیز ارسال می‌شود. پایش‌های مربوط به باران‌های اسیدی، آلایندگی جوی، ریزگرد و پایش تبخیر از جمله اقداماتی است که در سال‌های گذشته در حوزه پایش انجام شده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: پس از پایش موضوع پردازش، اطلاعات به وسیله مدل‌های عددی استفاده می‌شود که برای پیش‌بینی روزهای آینده اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دهد.

پرهیزگار با تاکید بر اینکه پایش اطلاعات هواشناسی مطابق با استانداردهای جهانی است، چراکه در غیراینصورت داده‌های هواشناسی از سوی سازمان جهانی هواشناسی بازمی‌گردد، گفت: در مقوله پردازش فاصله زیادی بین سطح سازمان هواشناسی کشور با کشورهای توسعه یافته است، سازمان هواشناسی کشور از 10، 12 سال گذشته به سمت ایجاد ابریارانه‌ها رفته است اما همین امکانات در مقایسه با کشورهای توسعه یافته‌ای مانند انگلستان، بسیار ناچیز است.

پرهیزگار با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی پیش‌بینی‌های هواشناسی به مردم و مسئولان، عنوان کرد: در سال‌های اخیر ظرفیت‌سازی در این مجموعه به گونه‌ای بوده است تا بتوان از داده‌ها و اطلاعات هواشناسی به صورت بهینه استفاده کرد که در طرح راهبردی سازمان هواشناسی کشور که در سال گذشته تدوین شد، به موضوع پایش، پردازش و اطلاع‌رسانی به هدف عالی سازمان عنوان شده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور تصمیم‌سازی برای مسوولان و مردم را یکی دیگر از اهداف اصلی این سازمان عنوان کرد و گفت: هر اقدامی در کشور باید مبتنی بر داده‌های هواشناسی باشد. به طور مثال در سفرها با آگاهی‌ها با اطلاع از پیش‌بینی‌های جوی می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد. سال گذشته در خراسان رضوی در ایام نوروز سرمای شدیدی رخ داد که ما شاهد گرفتاری 11 هزار خودرو در محور تربت به مشهد شدیم که با هواشناسی به موقع می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. در حال حاضر این ظرفیت‌سازی رخ داده است و هر اقدامی مبتنی بر اطلاعات هواشناسی و اقلیم‌شناسی انجام می‌شود.

پرهیزگار با بیان اینکه پورتال سازمان هواشناسی کشور در حال حاضر تقویت شده است و تعداد بازدیدکنندگان در روند رو به رشدی داشته است، گفت: بازدید کاربران در فصول سرد بیشتر است و این سایت در بین سایت‌های دولتی رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است. علاوه بر آن نسخه موبایلی نیز برای استفاده مردم فعال شده است و اطلاعات 380 شهرستان کشور، پیش‌بینی سه روزه، اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌ها بر روی موبایل کاربران قابل دریافت است.

  • راه‌اندازی دهک کشاورزی در هواشناسی

وی از راه‌اندازی دهک کشاورزی در سالی که گذشت خبر داد و اظهار کرد: سیستم مدیریت توسعه هواشناسی کاربردی در 10 ماهه گذشته در 31 استان به شکل آزمایشی انجام شد تا ارتباط دوسویه بین سازمان و کاربر نهایی برقرار شود. در گام اول نیز دهک کشاورزی را برای استفاده به عنوان زراعت، باغداری، دامداری راه‌اندازی شد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در خصوص آموزش کارکنان هواشناسی گفت: آموزش و پژوهش پایه‌های توسعه هواشناسی است چراکه این دانش در جهان رشد سریعی دارد. با توجه به اینکه سازمان هواشناسی کشور مرکز آموزش منطقه‌ای سازمان هواشناسی جهانی است، دوره‌هایی به زبان انگلیسی در داخل کشور نیز برای خارجی‌ها نیز برگزار می‌شود.

  • رصد وضعیت خشکسالی در کشور

پرهیزگار همچنین از ایجاد مرکز ملی خشکسالی خبر داد و گفت: در کشوری که با پدیده خشکسالی دسته و پنجه نرم می‌کند، نیاز به تشکیلاتی برای پایش مداوم وجود داشته است که خوشبختانه با تلاش رییس جمهور این مرکز احیا شد و بسیاری از خروجی‌ها، مبنای بحث‌های کارشناسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: پژوهشکده اقلیم‌شناسی که سال‌های گذشته دچار ادغام شده بود، با لغو بخشنامه‌های پیشین احیا شد. همچنین مرکز اطلاع‌رسانی بلایای طبیعی کشورهای عضو اکو نیز احیا شد و اطلاعات از طریق سایت ارسال می‌شود.

رییس سازمان هواشناسی کشور درخصوص پیشرفت‌های هواشناسی در سال آینده گفت: تاکنون تفکیک زمانی به شکلی بود که در دوره‌های زمانی 24 ساعته اطلاعات در اختیار کاربران قرار می‌گرفت اما در سال 94 با افزایش تفکیک زمانی، دوره‌ها، 12 ساعته اعلام می‌شود.

پرهیزگار با بیان اینکه حال‌بینی مربوط به پیش‌بینی کوتاه‌مدت در رنج شش ساعت می‌شود، گفت: مبنای کار این نوع هواشناسی پایش است تا با ملاحظه رشد پدیده نسبت به اطلاع‌رسانی آن اقدام کند. به طور مثال طوفان تهران پدیده‌ای بود که از راه حال بینی قابل پیش‌بینی بود چراکه کل عمر آن از پدید تا تخریب، کمتر از دو ساعت طول کشید.

وی درخصوص پیش‌بینی‌های بلندمدت اظهار کرد: پیش‌بینی‌های 10 ساله یا 100 ساله مربوط به پیش‌بینی‌های اقلیم‌شناسی می‌شود، اما پیش‌بینی‌های کوتاه مدت از مدل‌های ریاضی استخراج می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور درخصوص نوسازی تجهیزات هواشناسی نیز بیان کرد: تجهیزات در دنیا دائما در حال به‌روزرسانی هستند با توجه به محدودیت‌هایی که در کشور ما وجود دارد، ما نیز به میزانی به دنبال به روزرسانی آن هستیم.

پرهیزگار درخصوص استفاده از اطلاعات هواشناسی در پروازهای ایام نوروز گفت: در هر پرواز خلبان اطلاعات هواشناسی مبدا، مقصد و مسیر را از هواشناسی دریافت می‌کند تا اگر شرایط به خصوص در مقصد دچار یخبندان، وزش باد شدید و کاهش دید باشد، از پرواز جلوگیری می‌کند.

  • پیش‌بینی درآمدزایی 7 میلیاردی از محل ارائه اطلاعات هواشناسی

وی با تاکید بر اینکه قانونا می‌توان بابت ارائه اطلاعات هواشناسی پول دریافت کرد، گفت: در سال گذشته وارد این موضوع شده‌ایم، به خصوص پتانسیل دریافت وجه از هوانوردی وجود دارد و امیدواریم سال 94 بتوانیم این امر را محقق کنیم و پیش‌بینی کرده‌ایم که در سال 94 ، 7 میلیارد تومان برای سازمان هواشناسی کشور درآمدزایی داشته باشیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در این خصوص افزود: در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، خدمات زیادی ارائه نمی‌دهیم اما برای پروازهای عبوری که در سال گذشته انجام شده است، می‌توانیم مبالغی را طبق قانون دریافت کنیم.

پرهیزگار در پاسخ به این سوال که آیا بخش خصوصی در امر هواشناسی وارد می‌شود، گفت: این موضوع برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد، چراکه در عین سرمایه‌گذاری ، با مبلغ بالا و متقاضی زیادی ندارد و بازده آن بسیار طولانی‌مدت به سرمایه‌گذار بازمی‌گردد.

  • بارورسازی ابرها در شرایط خاص نتیجه مثبتی دارد

رئیس سازمان هواشناسی کشور درخصوص بارورسازی ابرها برای افزایش بارش کشور گفت: این موضوع از بعد علمی قابل بررسی و مطالعه است اما از بعد اجرایی اینکه به وسیله بارورسازی ابرها بتوانیم از خشکسالی دور شویم، درست نیست. ما حتی در سایت هواشناسی آمریکا که محل تولد بارورسازی ابرهاست که می‌بینیم بخش مربوط به خشکسالی دارد و برای جلوگیری از بروز خشکسالی، اقداماتی نظیر پلیس آب را اجرایی کرده است. به طور کلی بارورسازی ابرها در شرایط خاص نتیجه مثبتی دارد اما باید توجه شود تا ابری که می‌خواهیم بارور کنیم، هسته‌های تراکم آن کم باشد، چراکه اگر تعداد هسته‌های تراکم زیاد باشد، حتی می‌تواند کاهش بارش را به دنبال داشته باشد.

کد خبر 290207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha