همشهری آنلاین: نخست‌وزیر چین روز یکشنبه اعلام کرد، اصلاحات مربوط به کاهش نقش دولت پکن در اقتصاد را با امید رونق بخشیدن به رشد اقتصادی به سرعت پیش می‌برد اگرچه این برنامه به ضرر گروه‌های ذی‌نفع خواهد بود.

 لی که چیانگ، نخست‌وزیر چین

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، لی که چیانگ، نخست‌وزیر چین پس از پایان نشست سالانه کنگره ملی خلق در کنفرانسی خبری گفت: اگر ممکن است این اصلاحات دردناک و همانند چاقو گذاشتن زیر گلو باشد اما محدود کننده نیستند و ما تا زمانی که کارمان تمام شود با جدیت به آن ادامه خواهیم داد.

لی که چیانگ در جریان این کنفرانس خبری تعهداتش برای کاهش الزامات مربوط به تاییدیه دولت برای اقدامات تجاری جدید را تکرار کرد.

وی افزود، تعداد مشاغل خصوصی که ایجاد شده به دنبال تلاش‌های صورت گرفته برای تسهیل روند ثبت شرکت‌های جدید، دو برابر شده است.

این اظهارات لی که چیانگ پس از پایان نشست 11 روزه کنگره ملی خلق چین مطرح شد. این کنگره اقدامات قانون‌گذاری اندکی دارد اما به عنوان پلتفورمی برای حزب حاکم کمونیست در راستای برجسته کردن اصلاحات پیشنهاد شده عمل می‌کند و بر اقدامات امسال دولت تاثیر دارد.

دولت پکن در نشست امسال رشد رسمی اقتصادی چین را از 7.5 درصد سال گذشته میلادی به هفت درصد کاهش داده و متعهد شد تا میزان استخدام را حفظ، با فساد مبارزه و آلودگی را مهار کند.

لی که چیانگ اذعان کرد، شرکت‌های دولتی که از نظر سیاسی پرنفوذ هستند با رقابت شدیدتری مواجه می‌شوند و مقاماتی که منافع‌شان کاهش می‌یابد با این اصلاحات مخالفت می‌کنند.

وی افزود: در جریان این اصلاحات گروه‌های ذی‌نفع ناراحت و نگران خواهند شد چراکه دولت قدرت‌های آنها را محدود می‌کند اما این اقدام به صورت کلی به نفع چین خواهد بود. این اصلاحات با کاهش قدرت‌های دولت در حقیقت به ما کمک می‌کند تا با فشار نزولی رشد اقتصادی مقابله کنیم.

این سخنرانی به لی که چیانگ 59 ساله فرصت استثنایی خارج شدن از سایه شی جین پینگ ، رئیس‌جمهور و رهبر حزب کمونیست چین را داد.

وی در این سخنرانی گفت: حزب حاکم چین آماده است در صورت پایین آمدن نرخ ایجاد مشاغل جدید، استراتژی‌های اقتصاد کلانش را تغییر دهد.

کد خبر 290007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha