دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: این روزهای آخر سال هر طرف را که نگاه کنید چندتایی گلدان کوچک و زیبا پر از گل‌های رنگارنگ کنار گلفروشی‌ها یا بساط ماهی‌فروش‌ها به چشمتان خواهد خورد؛ گلدان‌هایی که نوید رسیدن بهار را می‌دهند و زیبایی آن را دوچندان می‌کنند.

گل

شايد فكر كنيد با زندگي‌هاي آپارتماني ديگر نمي‌توان از گل‌ها و گياهان مراقبت كرد و از زيبايي‌شان لذت برد. اما سخت در اشتباهيد چون تعداد زيادي گياه آپارتماني گلدار و بدون گل وجود دارند كه مي‌توانيد در گوشه اتاق از آنها نگهداري كنيد و تكه‌اي از بهار را به خانه‌تان بياوريد. فقط كافي است شرايط نگهداري گياه را بدانيد و چند تايي گلدان‌تر و تازه به خانه اضافه كنيد و لذت ببريد. سري زديم به بازار گياهان آپارتماني بهاري تا سر از چند و چون تعدادي از گياهان خوش آب و رنگشان دربياوريم.

  • بنت قنسول

برگ‌ها و طوقه‌هاي قرمز تند و آتشي كه روي برگ‌هاي سبز پاييني اين گياه قرار گرفته‌اند ظاهري بسيار جذاب و ديدني به آن مي‌دهند. بنت‌قنسول‌ها به‌خاطر همين برگ‌هاي خوشرنگ جزو پرطرفدارهاي گياهان آپارتماني هستند و معمولا براي هديه خريداري مي‌شوند. البته بعضي از گونه‌هاي اين گياه‌ برگ‌هاي صورتي و سفيد دارند و زمان گل‌دهي‌شان‌ از آذر تا اسفند است. اين گياه را مي‌توانيد هم داخل ساختمان و هم در فضاي بيرون نگهداري كنيد. از خرداد تا آبان‌ماه بايد هر هفته 3 گرم در ليتر به گلدانتان كود بدهيد تا بهتر رشد كند.

گلدان را بايد پشت پنجره بگذاريد تا نور كافي بگيرد و گرماي معمولي دريافت كند. خاك آن هم هيچ وقت نبايد خشك بماند. البته حواستان باشد در پاييز گلدان را در هر روز بيشتر از 10ساعت در نور آفتاب قرار ندهيد چون آن وقت از برگ‌هاي قرمز و رنگي خبري نخواهد شد. براي تكثير بنت‌قنسول بايد از اواسط بهار تا اوايل تابستان وقتي گياه در حال توليد ساقه‌هاي جديد است، با چاقو قلمه‌هاي انتهايي ساقه را جدا كنيد و بعد از ريشه دادن در گلدان بكاريد. حواستان باشد كه موقع قلمه‌زدن يا چيدن قسمت‌هاي مختلف گياه با دستكش كار كنيد چون شيره گياه، سمي و خطرناك است. هر گلدان متوسط اين گياه را مي‌توانيد با 30تا 40هزار تومان بخريد.

  • حسن‌يوسف

اين گياه از آن گياهان قديمي و پرطرفدار است كه در خانه‌ مادرها و مادربزرگ‌ها مي‌توان چندتايي از آنها را پيدا كرد. برگ‌هاي مخملي و زينتي حسن‌يوسف به رنگ‌هاي سبز و زرشكي و بنفش و قرمز حال و هواي تازه‌اي به خانه‌تان مي‌بخشد. اين گياه حسابي با شرايط داخل آپارتمان‌ها سازگار است و حتي اگر زمستان در فضاي باز باشد آسيب جدي خواهد ديد چون به سرما حساس است. از خرداد تا شهريور هم بايد هر هفته مقدار كمي كود مايع به گلدان بدهيد.

حسن‌يوسف به نور زياد احتياج دارد و بهتر است پشت پنجره بماند چون با تابش نور خورشيد برگ‌هايش خوشرنگ‌تر خواهند شد. خاك آن هم بايد مخلوطي از خاك باغچه، خاكبرگ و ماسه باشد. اگر مي‌خواهيد حسن‌يوسفتان را تكثير كنيد يا بايد بذر آن را در اواخر زمستان در خاك سبك گلدان بكاريد و يا قلمه بزنيد. از ساقه‌هايي كه گل ندارند قلمه بگيريد و در خاك سبك بكاريد. حتي مي‌توانيد ساقه گياه را در آب بگذاريد تا ريشه بدهد و بعد به راحتي آن را بكاريد. قلمه را مي‌توانيد هم در بهار و هم در اواسط پاييز بكاريد. گلدان‌هاي كوچك اين گياه را مي‌توانيد با 5تا 10هزار تومان بخريد.

  • سنبل

اسم سنبل كه به گوشمان مي‌خورد ناخودآگاه ياد بهار و سفره هفت‌سين مي‌افتيم؛ گل‌هاي زيبا و خوشبوي بنفش، قرمز، آبي، زرد، صورتي و سفيد كه از نيمه اسفند گل‌هاي خوشه‌اي مي‌دهند و زينت‌بخش ايام نوروز در خانه‌ها مي‌شوند. با اينكه عمرشان كم است اما زود رشد مي‌كنند و پر از گل‌هاي رنگي مي‌شوند و هم در خانه و هم در فضاي باز قابل نگهداري هستند. خاك مناسب گياه، شن و مواد پوسيده مغذي است. اگر وقتي گل‌دهي گياه تمام شد، گل‌هاي پژمرده را جدا كنيد برگ‌هاي گياه مدت بيشتري سبز مي‌مانند. نور چنداني لازم ندارد و حتي در تاريكي هم گل مي‌دهد. براي آبياري هم بهتر است هر روز با اسپري كردن آب، آبياري‌اش كنيد. براي تكثير گياه مي‌توانيد پيازچه‌هاي كوچك را از پياز مادر جدا كنيد و بكاريد. گلدان‌هاي تك‌شاخه اين گياه را مي‌توانيد با 5 تا 8 هزار تومان بخريد.

  • بگونيا

برگ‌هاي قلبي شكل نامتقارن و دندانه دار بگونيا جذابيت خاصي دارد و باعث زيباتر شدن خانه مي‌شود. اگر خوش شانس باشيد و بگونياي شما پر از گل‌هاي سفيد، صورتي، قرمز و زرد شود بر زيبايي‌اش حسابي افزوده خواهد شد. گل‌هاي اين گياه معمولا در تابستان و زمستان مي‌رويند. فضاي باز و بالكن بهترين مكان براي اين گياه است و اگر مي‌خواهيد در اتاق نگهداري‌اش كنيد بايد حسابي مراقب باشيد.

بايد گلدان را در روشنايي ولي دور از تابش مستقيم آفتاب و در رطوبت نسبي قرار دهيد. خاك گلداني بدون كمپوست بهترين خاك براي آن است و به آبياري متوسط احتياج دارد. بهتر است شب‌ها گلدان را در محيط بيرون از خانه بگذاريد تا عمر بيشتري داشته باشد. اين گياه از طريق بذر، غده و تقسيم ريزوم در اوايل بهار تكثير مي‌شود. بذرهاي گياه ريز است و براي همين موقع كاشت بايد با دقت در يك خاك نرم كاشته شوند. يك گلدان متوسط بگونيا را مي‌توانيد با حدود 15تا 18هزار تومان بخريد.

  • سيناره

گلدان‌هاي بزرگ پر از گل‌هاي بنفش، آبي، سفيد و صورتي سيناره‌ها اواخر اسفند جلوي گلفروشي‌ها را پر مي‌كنند. سيناره‌ها عمر كمي دارند ولي به‌خاطر زيبايي، تعداد زياد گل‌ها در هر گلدان، عطر خوش و از همه مهم‌تر اينكه نماد سال نو هستند طرفداران زيادي دارند و به‌عنوان عيدي هم كاربرد دارند. سيناره‌ها را مي‌توانيد هم در اتاق و هم در فضاي باز نگهداري كنيد. وقتي كه گلدان را خريديد يك‌بار به آن كود بدهيد و در نور زياد و غيرمستقيم قرارش دهيد. به آبياري متوسط نياز دارد و تحمل گرماي زياد را ندارد. پس حواستان باشد خاك گياه هميشه نم داشته باشد ولي زيادي آب نخورد و هرگز هم در برابر نور مستقيم خورشيد قرار نگيرد. موقع خريد هم گلداني را بخريد كه نه‌تنها گل پژمرده نداشته باشد بلكه همه غنچه‌هاي آن ‌ باز نشده باشد. براي تكثير مي‌توانيد بذر يا نشاي گل را داخل جعبه‌هاي چوبي بكاريد و وقتي كمي رشد كردند به گلدان انتقال دهيد. گلدان‌هاي متوسط سيناره را مي‌توانيد با 5 تا 8هزار تومان بخريد.

  • شمعداني

بعضي گل‌ها به‌خاطر حال و هوا و ظاهر خاص‌شان حتي به شعرهاي شعرا هم راه پيدا كرده‌اند. شمعداني‌ از دسته همين گل‌هاي دوست داشتني است كه وجود آن در خانه حاكي از سليقه خانم خانه است. برگ‌هاي كروي‌شكل و كركدار و گل‌هاي درشت و زيبا به رنگ‌هاي سفيد، قرمز و بنفش از مشخصات ظاهري اين گياه است. هم در خانه و هم در فضاي باز رشد مي‌كند. از ارديبهشت تا شهريور هر هفته بايد 5گرم در ليتر كود دريافت كند. شمعداني‌ها بايد نور زياد و گرماي معمولي ببينند. اين گياهان به آبياري زياد احتياج دارند و هر وقت خاكشان خشك بود بايد آب بخورند. اگر هم دوست داريد شمعداني‌هايتان را تكثير كنيد بايد از اول تا آخر تابستان قلمه‌هاي انتهايي ساقه را جدا كنيد و بعد از ريشه دادن در خاك بكاريد. گل‌هاي شمعداني معمولا از اوايل بهار تا اواسط مرداد به گل مي‌نشينند. يك گلدان كوچك تا متوسط شمعداني را مي‌توانيد با حدود 7 تا 10هزار تومان بخريد.

کد خبر 289995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha