همشهری آنلاین: در حالی که وزیر دفاع عراق از کنترل کامل نیروهای عراقی بر شهر تکریت مرکز استان صلاح الدین خبر داد، برخی منابع عراقی نیز اعلام کردند که شهر البغدادی نیز در استان الانبار از لوث وجود تروریست‌های داعش پاکسازی شده است.

تکریت در کنترل کامل نیروهای عراقی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه سومریه نیوز، ‌خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق در سخنانی اعلام کرد که نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی و همچنین نیروهای عشایر کنترل شهر تکریت مرکز استان صلاح الدین را در دست گرفته‌اند.

همچنین برخی منابع عراقی اعلام کردند که اعضای داعش تدابیر امنیتی شدیدی را برای تقویت دفاع در مقابل نیروهای عراقی که در چندین محور در شهر تکریت می‌جنگند، اتخاذ کرده‌اند.

اعضای داعش پل اصلی شهر تکریت در شرق این شهر را جهت متمرکز شدن بر جبهه‌های دیگر منفجر کردند.

این در حالی است که نیروهای عراقی همچنان از چندین محور با اعضای داعش در حال مقابله هستند. نیروهای عراقی همچنین در شهرهای الدیوم، الصناعی و الهیاکل جهت آمادگی برای مقابله با اعضای داعش در حالت آماده باش قرار دارند.

هادی العامری، رهبر نیروهای مردمی عراق نیز اعلام کرده بود، شهر تکریت به طور کامل تحت کنترل نیروهای عراقی است اما بازپس گیری کامل آن نیاز به زمان دارد.

این در حالی است که یکی از مسوولان ارتش عراق در فرماندهی عملیات صلاح‌الدین که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: نیروهای ما کنترل بیش از 50 درصد تکریت را در دست گرفته و افراد مسلح را در مرکز این شهر محاصره کرده‌اند.

این مسوول اعلام کرد: پیشروی نیروهای عراق به دلیل بمب‌های زیادی که داعش در مسیرهای شهر تکریت کار گذاشته به کندی پیش می‌رود.

در همین راستا منبعی در فرماندهی عملیات صلاح‌الدین اعلام کرد: حملات ارتش عراق به شهر تکریت جهت اتخاذ یک اقدام تاکتیکی متوقف شده و این نیروها زمانی که تجهیزات به شهر تکریت برسد حمله خود را آغاز خواهند کرد.

برخی منابع عراقی نیز اعلام کردند که ارتش عراق و نیروهای مردم پایگاه‌های داعش در شهر بیجی را بمباران کرده و تیم مهندسی ارتش عراق همچنان در حال ایجاد پلی به جای پل الفتحه جهت ورود به این شهر است.

رئیس پلیس الانبار نیز اعلام کرد که شهر البغدادی به طور کامل از لوث وجود تروریست‌های داعش آزاد شده است.

رائد شاکر، رئیس پلیس فدرال عراق اعلام کرد که اقداماتی با هماهنگی ارتش عراق برای ورود به شهر بیجی صورت گرفته و در حال حاضر راه‌های امدادرسانی به تروریست‌های داعش در این شهر قطع شده است.

ارتش و پلیس عراق همچنین حمله‌ داعش به منطقه الحوز در مرکز رمادی را ناکام گذاشتند.

به گزارش منابع امنیتی در استان الانبار ده‌ها تن از نیروهای عراقی در حمله گسترده‌ داعش به مقر تیپ 26 ارتش کشته و زخمی شدند.

این منابع اعلام کردند که داعش توانسته کنترل مناطق استراتژیک وسیعی را که استان الانبار و صلاح الدین را به هم وصل می‌کند در دست بگیرد.

نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق نیز کنترل مجتمع یرموک و روستاهای دحار و سور در جنوب غرب کرکوک را در دست گرفتند.

منابع نظامی عراقی نیز اعلام کردند که نیروهای مردمی این کشور با حمایت هزاران مبارز ترکمن روستای البشیر در جنوب استان کرکوک را محاصره کردند.

به گزارش منابع، نیروهای مردمی حمله گسترده‌ای را به اعضای داعش در این روستا انجام خواهند داد. این نیروها کنترل 90 درصد از روستاهای اطراف روستای البشیر را در دست گرفتند.

این منابع اعلام کردند که هزاران مبارز ترکمن عملیات گسترده‌ای را برای بازپس گیری این روستا با حمایت ارتش عراق آغاز کرده‌اند.

نیروهای پیشمرگ نیز کنترل پنج روستا در اطراف شهرک حویجه در جنوب غرب کرکوک را در دست گرفتند.

منابع کرد اعلام کردند: نیروهای پیشمرگ توانستند سه مجتمع قادسیه، یرموک و شهید و همچنین 10 روستا را در جنوب کرکوک در دست بگیرند.

به گزارش این منابع، ده‌ها تن از اعضای داعش در حمله نیروهای پیشمرگ کشته و زخمی شدند و بسیاری از خودروها و تجهیزات نظامی آنها نیز منهدم شد. در پی حمله نیروهای پیشمرگ، اعضای داعش از کرکوک عقب‌نشینی کردند اما در حمله بالگردهای ارتش عراق کشته شدند.

این منابع اعلام کردند که جنگنده‌های ائتلاف بر فراز آسمان کرکوک در حال پرواز هستند اما هیچ حمله‌ای را علیه داعش انجام نمی‌دهند.

استیو وارین، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که یک سرباز آمریکایی در پایگاه بسمایه عراق به ضرب گلوله زخمی شد.

به گفته او، از آغاز عملیات آموزش نیروهای عراقی به دست نیروهای آمریکایی این اولین باری است که تیراندازی مستقیمی علیه این نیروها صورت می‌گیرد.

وارین اعلام کرد که حدود 100 مربی نظامی در پایگاه بسمایه به آموزش نیروهای عراقی می‌پردازند.

ابراهیم الطائیبان، عضو مجلس اعیان موصل اعلام کرد که ابوبکر بغدادی، رهبر داعش به شکست این گروه در تکریت اعتراف کرده است.

نیروهای مشترک عراق نیز به پرونده‌های مهمی از داعش در کوه‌های حمرین که شامل نام رهبران این گروه و اسامی قربانیان آن است، دست یافتند و این پرونده‌ها را به دستگاه‌های امنیتی ذی‌ربط ارجاع دادند.

کد خبر 289888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha