همشهری آنلاین: استان ایلام یادگار هشت سال دفاع مقدس، امروزه قدمگاه راهیان نور از سراسر کشور است و مناطق قلاویزان، کنجانچم، شرهانی، فکه و..سالهاست میزبان این عزیزان است.

راهیان نور

به گزارش مهر، استان ایلام در غربی ترین نقطه ایران در هشت سال جنگ تحمیلی دارای کارنامه ای پر افتخار و قهرمان است چراکه این استان خط مقدم جبهه های جنگ بوده است.

این استان با ۴۲۰ کیلومتر در زمان جنگ تحمیلی شاهد دلاوری های زیادی از سوی مردم و رزمندگان بوده است و در زمان جنگ حتی یک متر هم خاک کشور از دست نرفت و این مردم استان بودند که با مقاومت و بدون حتی یک قدم عقب نشینی از خاک کشور دفاع کردند.

قلاویزان برای حاضران و مرتبطان با جنگ، نام آشنایی است چراکه این منطقه یکی از مهمترین مناطق عملیاتی در زمان جنگ بوده و همواره دشمن سعی داشته این منطقه را تصرف کند ولی با ایستادگی رزمندگان این منطقه حفظ شده است.

قلاویزان یکی از مهمترین مناطق جنگی بوده و امروز قدمگاه راهیان نور کشور شده تا مردم با دلاورمردی های رزمندگان از نزدیک آشنا شوند چراکه این منطقه جایگاه عملیات کربلای یک و سنگر بتونی صدام است که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و خاطرات بسیاری از جنگ تحمیلی در دل آن نهفته است.

از دیگر مناطق مهم جنگی در استان ایلام منطقه عملیاتی شرهانی است که این منطقه نیز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و رویدادهای مهمی زمان جنگ در این منطقه رخ داده است.

عملیات محرم نام یکی از عملیات‌هایی است که در جریان جنگ ایران و عراق است در منطقه شرهانی انجام شده، این عملیات که از نوع عملیات‌های محدود بود در ۱۰ آبان ۱۳۶۱ با رمز یا زینب(س) و به فرماندهی سردار حسن باقری آغاز شد.

مهران آماده استقبال از راهیان نور/ بازدید بیش از ۱۰۰ هزار نفر از یادمانهای دفاع مقدس

مراد ناصری فرماندار شهرستان مهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان مهران بدون شک مهمترین نقطه استان ایلام در دفاع مقدس بوده است و اهمیت شهرستان مهران در زمان جنگ به حدی بوده است که امام خمینی(ره) فرمودند: «مهران را هم خدا آزاد کرد»

وی عنوان کرد: ارتفاعات استراتژیک قلاویزان در جنوب غربی شهر مهران یادآور عملیات هایی از جمله کربلای یک است که بعد از چهار بار دست به دست شدن شهر مهران منجر به آزاد سازی آن شد.

این مسئول ادامه داد: شهرستان مهران با دارا بودن مناطق عملیاتی‌ از قبیل میمک، کله قندی، قلاویزان، یادمان ایثار، گرمیشه، تپه‌شنی و چنگوله، هر ساله پذیرای کاروانهای راهیان نور است و با توجه به عزم و اراده مسئولان و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای اعزام راهیان نور، امسال شاهد تحول عظیمی در این باب خواهیم بود.

وی افزود: امسال حدود ۳۰ هزار نفر از راهیان نور از یادمان های دفاع مقدس و مناطق عملیاتی این شهرستان بازدید کردند و در این یادمان ها، سنگرهای دوران دفاع مقدس و تجهیزات جنگی بصورت نمادین بازسازی و در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

مراد ناصری گفت: شهرستان مرزی مهران در ایام نوروز پذیرای کاوران های راهیان نور است که هماهنگی های لازم با سپاه امیرالمومنین(ع) استان و سایر نهادهای فرهنگی و مرتبط انجام شده تا زمینه حضور گسترده راهیان نور در این شهرستان فراهم شود.

ناصری اعلام کرد: به منظور اداره یادمان‌های دفاع مقدس و پذیرایی از کاروانهای راهیان نور، قرارگاه ستاد راهیان نور در سپاه ناحیه مهران تشکیل شده و آماده خدمت‌رسانی به زائران است.

راهیان نور

فرماندار مهران تصریح کرد: با هماهنگی سایر دستگاه های فرهنگی و اجرایی استان ایلام نیز تمهیدات لازم برای حضور مسافران و گردشگران نوروزی و همچنین زائران عتبات عالیات برای سفر به کربلای معلی در این شهرستان مرزی اتخاذ شده است.

این مسئول عنوان کرد: پیش بینی می شود در ایام نوروز ۹۴ بیش از ۱۰۰ هزار نفر مسافر در قالب کاروانهای راهیان نور از زیارتگاه های دوران دفاع مقدس مهران بازدید کنندپیش بینی می شود در ایام نوروز ۹۴ بیش از ۱۰۰ هزار نفر مسافر در قالب کاروانهای راهیان نور از زیارتگاه های دوران دفاع مقدس مهران بازدید کنند.

ناصری یادآور شد: نمایشگاه صنایع دستی و غذاهای بومی محلی نیز برای پذیرایی از مسافران نوروزی و کاروان های راهیان نور در ورودی شهر بر پا می شود.

شرهانی: یادمان دفاع مقدس شهرستان دهلران آماده استقبال از راهیان نور

امید علی سبزی فرماندار شهرستان دهلران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این شهرستان نیز از آمادگی کامل جهت استقبال از کاروانهای راهیان نور برخوردار است .

وی بیان داشت: مناطق عملیاتی و یادمان های دفاع مقدس مکان مناسبی برای تفکر زندگی شهیدان و جهادی است که برای حفظ میهن و آبروی اسلامی صورت گرفته و به همین منظور تمامی پیش بینی های لازم برای استقرار زائران و برگزاری این مراسم معنوی پیش بینی شده است.

فرماندار شهرستان دهلران بیان داشت: با توجه به ظرفیت های دفاع مقدس در این شهرستان می طلبد برای معرفی این ظرفیت بیش از پیش تلاش شود چراکه سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر در قالب راهیان نور از مناطق عملیاتی دهلران بازدید می کنند.

سبزی اظهار داشت: از جمله مناطقی که در این شهرستان طی دفاع مقدس محل عروج فرزندان این مرزو بوم بوده است مناطق عملیاتی چیلات و شرهانی است که همه ساله پذیرای خیل عظیم کاروان های راهیان نور است.

سبزی عنوان کرد: منطقه عملیاتی چیلات محل انجام عملیات والفجر ۶ و منطقه عملیاتی شرهانی محل انجام عملیات های محرم و والفجر یک بوده است.

وی افزود: شهرستان دهلران در طول ایام دفاع مقدس محل انجام عملیات های مهمی بوده و همه خاک این شهرستان خاطرات آن دوران را زنده می کند.

در مجموع ۶۰۰ نقطه یادمان دوران دفاع مقدس در استان ایلام وجود دارد که تنها ۴۵۰ نقطه آن سندسازی شده و مابقی در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 289763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha