همشهری آنلاین: رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: سیستم کدگذاری، رهگیری و کنترل اصالت داروها، مکمل‌ها، تجهیزات پزشکی و غذاها از طریق موبایل راه‌اندازی می‌شود، این سیستم از ابتدای سال آینده برای ۳۰۰ قلم دارو فعال می‌شود و به تدریج طی دو سال تمام این کالاها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گزارش فارس، رسول دیناروند در اين باره افزود: یکی از راههای کنترل قاچاق اجرای طرح رهگیری کنترل اصالت کالاست که با راه اندازی پورتال جدید سازمان غذا و دارو امکان کتترل اصالت تمام داروها، مکمل های غذایی، تجهیزات پزشکی و غذاها به تدریج فراهم می‌شود.

وی گفت: پورتال جدید سازمان غذا و دارو راه‌اندازی شده است و نرم افزاز و اپلیکیشن کنترل اصالت برای موبایل نیز از طریق سایت سازمان غذا و دارو قابل دانلود کردن است.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت اضافه کرد: در فاز اول این برنامه تمام داروهایی که از این پس در کشور تولید یا به کشور وارد می‌‌وند، کد 2 بعدی دریافت می‌کنند و با اسکن این کد از طریق نرم افزاز موبایلی تمام اطلاعات لازم در مورد آن دارو از جمله تأیید اصالت و واقعی بودن دارو، زمان تولید، محل تولید و قیمت آن به مشتری اعلام می‌شود.

دیناروند گفت:‌ هم اکنون اطلاعات 300 قلم از مجموع 6 هزار داروی موجود در فهرست رسمی کشور در این سامانه وارد شده است و همه داروهایی که از این پس وارد بازار می‌شوند، در این سامانه کدینگ می‌شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: داروهایی که قبل از راه‌اندازی این سیستم وارد بازار شده‌اند، مشمول این برنامه نیستند و نمی‌توانیم آنها را کدگذاری کنیم. باید منتظر باشیم که تمام این داروها طی یک پروسه دوساله مصرف شده و از بازار خارج شوند و از آن پس همه داروهای موجود در بازار رسمی ایران مشمول سیستم رهگیری و کنترل اصالت از طریق موبایل خواهند بود.

وی گفت: طی سال 94 تمام داروهای جدیدالورود در سیستم رهگیری مویایلی وارد می‌شوند و بعد از 4 ماه در سال 94 همه داروهای جدید در این سیستم ثبت خواهند شد. در فاز بعدی مکمل‌های غذایی و بعد از آن تجهیزات پزشکی و بعد از آن تمام مواد غذایی تولید داخل و وارداتی که مجوز سازمان غذا و دارو را دارند، نیز در این سیستم ثبت می‌شوند و امکان تأیید اصالت آنها از طریق موبایل فراهم می‌شود.

دیناروند افزود:‌ با اجرای برنامه رهگیری و کدگذاری این اقلام، دیگر امکان قاچاق از بین می‌رود و اگر خود مردم همکاری کنند، می توانیم معضل قاچاق دارو، مکمل، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی را در کشور حل کنیم.

کد خبر 289670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha