سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تکنیکی جدید به محققان کمک می‌کند تا مخفیگاه‌های ویروس HIV در بدن را شناسایی کنند،‌ تکنیکی که عملکردی مشابه تعقیب تبهکاران در تاریکی و با کمک دوربین‌های حرارتی دارد.

ایدز

براساس گزارش نيوساينتيست، محققان دانشگاه امپريال كالج لندن مي‌گويند اين تكنيك مي‌تواند به تحقيقات براي يافتن درمان ايدز كمك بزرگي برساند. درمان‌هاي دارويي امروزي مي‌توانند ويروز HIV را از خون بيمار بزدايند، اما ويروس مي‌تواند خود را در گوشه‌اي از بدن مخفي كند زيرا پس از توقف استفاده از دارو، بيماري دوباره ظاهر مي‌شود.

گفته مي‌شود ويروس خود را در ميان سلول‌هاي ايمني بدن پنهان مي‌كند، مناطقي امن كه از آسيب داروها در امان مي‌مانند و به آرامي جمعيت خود را افزايش مي‌دهند يا به حالت خفته درمي آيند.

از اين رو يكي از استراتژي‌هاي ريشه‌كن سازي اين ويروس در خون بيمار بيدار كردن ويروس‌هاي خفته و نابود كردن آنها است و تحقيقاتي در زمينه بيدار كردن و كشتن ويروس‌ها درحال اجرا است. اما هنوز مشخص نيست كدام نقاط امن بدن از اهميت بيشتري برخوردارند،‌ ويروس‌ها در اين مناطق چه مي‌كنند و آيا داروهاي كنوني مي‌توانند خود را به اين مناطق برسانند؟

محققان دانشگاه اموري در آتلانتا براي يافتن پاسخ اين سوالات از اسكنر PET استفاده كردند،‌ابزاري كه از آن براي تعيين ميزان گسترش سرطان در بدن نيز استفاده مي‌شود. دانشمندان احتمال مي‌دادند با كمك اين ابزار مي‌توان مكان خفاي ويروس‌ها را در بدن مشخص كرد.

براي آزمودن اين ايده، محققان آنتي‌بادي‌هاي راديواكتيو را به سه ميمون آلوده به ويروس SIV، نسخه حيواني ويروس HIV، كه بيماري آنها با تزريق داروهاي ضدويروسي درمان شده‌بود، تزريق كردند. اسكن PET كه مي‌تواند منابع راديواكتيو را در درون بدن موقعيت‌يابي كند، توانست پروتئيني ويروسي به نام gp120 را در مناطقي از قبيل بيني، ريه‌ها، روده‌ها، غدد لنفاوي و اندام‌هاي تناسلي رديابي كند. با اين‌همه آنتي‌بادي نتوانسته بود به درون مغز راه بيابد، اندامي كه منطقه امن ديگري براي ويروس HIV شناخته مي‌شود.

اسكن‌ها به اندازه‌اي دقيق نبودند كه بتوانند نوع سلولي كه پروتئين ويروس در آنها پنهان شده را مشخص كنند،‌اما آزمايش‌ها پس از مرگ ميمون‌ها نشان دادند ويروس درون سلول‌هاي ايمني مناطقي پنهان شده بود كه اسكن‌ها نشان داده بودند. اگرچه اين تكنيك توانايي نمايش دادن سلول‌هاي خفته را ندارد، اما با نمايش دادن موقعيت ويروس‌هايي با سرعت همانند‌سازي كم نيز قدمي بزرگ در مسير درمان كامل ايدز به شمار مي‌رود.

قدم بعدي توليد آنتي‌بادي‌هايي است كه از توانايي تشخيص پروتئين gp120 كه توسط ويروس انساني ايدز ايجاد شده برخوردارند. اين تكنيك اسكن جديد مي‌تواند به محققان در توسعه استراتژي‌هاي درماني جديد ايدز كمك كرده و به بررسي دقيق نمونه‌هاي درمان شده ايدز بپردازند.

کد خبر 289563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha