همشهری‌آنلاین: رهبر دموکرات‌های سنا، «هری رید» تلاش جمهوری خواهان برای کارشکنی در کار باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا را برای پیگیری گفت و گوهای هسته ای با ایران به مثابه «سیلی محکمی به گوش کشور آمریکا» توصیف و به شدت آن را محکوم کرد.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه «پُلتیکو» چاپ آمریکا ،«تام کاتن» ،سناتور جمهوری‌خواه که طراح این نامه است، تلاش باراك اوباما ،رئيس‌جمهور آمريكا را صرفا یک «توافق اجرایی» خوانده است.

هری رید،رهبر دموكرات‌هاي سنا تلاش 47 سناتور جمهوری‌خواه را حمله‌ای كودكانه توصیف و اعلام کرد: این تلاش فقط برای تضعیف اوباما انجام شده‌است.

او در بخشی از اظهارات منتقدانه خود در این‌باره گفت: به نظر می‌رسد قضاوت همکاران جمهوری‌خواهم تحت تاثیر تنفر و انزجارشان از رئیس‌جمهور اوباما قرار گرفته است.

هري ريد افزود: سناتورهای جمهوری‌خواه با هدف تخریب مذکرات اتمی با ایران، نامه‌ای را به رهبری ایران ارسال کردند. واقعا مداخله مستقیم در یک مذاکره بین‌المللی آن هم فقط برای مشکل آفرینی برای رئیس‌جمهور آمریکا بی سابقه است.

این روزنامه آمریکایی سپس به صبح دوشنبه اشاره کرد که کاتن و ده‌ها همکار دیگر جمهوری‌خواهش نامه‌ای را به مقام هاي ارشد ایران ارسال و اعلام کردند هر گونه معامله، بدون توافق کنگره آمریکا به‌عنوان یک توافق‌نامه اجرایی تلقی می‌شود و از این‌رو می‌تواند با «ضربه قلم» رئیس‌جمهور آینده آمریکا انجام نشود.

در حالی که جمهوری‌خواهان این نامه را یادآور مسئولیت‌های کنگره آمریکا در مورد ایران می دانند اما دموکرات‌ها معتقدند چنین حرکتی چنانچه به شکست مذاکرات با ایران منتهی شود، دست آخر می‌تواند به بروز مناقشه‌ای دیگر در منطقه خاورمیانه بینجامد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید هم در این زمینه گفت: من این نامه را به‌عنوان ادامه یک راهبرد جانبدارانه برای تضعیف توانایی رئیس‌جمهور آمریکا در هدایت سیاست خارجی و توسعه منافع ملی مان در جهان ارزیابی می‌کنم.

بعد از پایان نطق هری رید، دیک دربین، معاون ارشد او از ایالت ایلی نوئیز در واکنش به اقدام تام کاتن یک گفت‌و‌گوی رسمی را آغاز کرد.

در این‌حال دربین از رید سوال کرد که آیا کاتن و همکارانش می‌فهمند که جایگزین مذاکراتِ در جریان اتمی با ایران، وقوع جنگی دیگر در منطقه خاورمیانه است؟

هری رید در پاسخ گفت: هرکس باید بداند که اگر ما بتوانیم با ایرانی‌ها به توافق برسیم آنها دیگر تسلیحات اتمی در اختیار نخواهند داشت. به همین خاطر ما برای تحقق این هدف گام برداشته ایم.

او افزود: درست است که اوباما از یک شانس کمتر از 50 درصد برای دستیابی به توافق سخن گفته است اما آیا ما نباید اجازه تلاش را به او بدهیم؟

این چارچوب جانبدارانه که در نامه جمهوری‌خواهان به رهبران ایران نیز وجود داشت زمانی قوت گرفت که میچ مک کانل جمهوری‌خواه، رهبر اکثریت سنا رای به یک لایحه قانونی را به تاخیر انداخت که به‌موجب آن به کنگره اجازه می‌دهد توافق با ایران را از دستور کار سنا خارج کند.

کد خبر 289552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha