سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم اسکاتلند به درخواست دولت محلی ادینبورگ درباره جدایی از کشور سلطنتی بریتانیا و ایجاد کشوری مستقل پای صندوق های رای می‌روند.

خبرگزاری سوئیس از ادینبورگ گزارش داد، الکس سالموند(Alex Salmond) نخست وزیر دولت محلی از حزب ملی‌گرای اسکاتلند (SNP) سه شنبه 23 مرداد پیش نویس لایحه‌ای در این‌باره را تقدیم پارلمان اسکاتلند کرد. حزب SNP در ماه مه گذشته با اختلاف رای اندکی توانست پیروز انتخابات محلی شود و سپس با حمایت سبزها دولت حداقلی را ایجاد کرد.
وی برای همه پرسی سه گزینه را مطرح کرده است: استقلال کامل، افزایش خودمختاری درون بریتانیا یا حفظ خودمختاری محدود کنونی اسکاتلند به عنوان جزوی از بریتانیا.

بیم از شکاف درون جامعه
احزاب اپوزیسیون در پارلمان هالیرود این پیشنهاد را رد کرده‌اند. آنها اعلام کردند این طرح به منافع اسکاتلند لطمه می‌زند زیرا سبب بروز ناامنی شده و حدود پنج میلیون سکنه اسکاتلند را دچار دو دستگی خواهد کرد. دولت لندن نیز طرح SNP را رد کرده است.
هنوز مشخص نیست پیش نویس این لایحه چه زمانی به رای گذاشته شود. سالموند اعلام کرد با انتشار اسناد در این باره فقط «گفت وگوهای ملی» درباره آینده اسکاتلند آغاز می شود.
در جریان رقابت های انتخاباتی SNP قول برگزاری همه پرسی استقلال تا سال 2010 را داده بود. این حزب ملی گرا که شان کانری، هنرپیشه نیز آن را حمایت می کند، از 129 کرسی پارلمان 47 صندلی را در دست دارد.
کد خبر 28943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز