مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

در سال‌جاری تنها ۴۰۷هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته این آمار کاهش محسوسی نشان می‌دهد.

اين درحالي است كه سال گذشته حدود 450 هزار دستگاه خودرو به مراكز معاينه فني مراجعه كردند البته از تعداد كل خودروهاي مراجعه كننده به مراكز مجاز از ابتداي امسال 27درصد در آزمون آلايندگي مردود شده‌‌اند. اين درحالي است كه براساس آخرين آمار با مراجعه خودروها به مراكز معاينه فني مي‌توان دست‌كم جان 2هزار انسان را نجات داد.

ولي‌الله آذروش، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران ديروز در نشست خبري پايان سال با بيان اينكه برحسب آمار بانك جهاني بيش از 8ميليارد دلار به‌عبارتي 26ميليارد تومان صرف خسارات ناشي از آلودگي هوا مي‌شود، اضافه كرد: انجام معاينه فني خودرو 23درصد در كاهش آلودگي هوا مؤثر است. وي با بيان اينكه در سال‌جاري تنها 407هزار دستگاه خودرو جهت انجام معاينه فني مراجعه كرده است، گفت: از اين تعداد 27درصد در انتشار تست آلايندگي مردود شده و 18درصد در آزمون همراستايي چرخ‌ها و ميزان فرمان و 5درصد در آزمون كمك فنر، 11درصد نقص ترمز و 40درصد عيوب ظاهري خودرو مردود شده‌اند. از منظر توليد آلايندگي نيز براساس جداول استاندارد يورو، 729هزار خودرو مردود شده از آزمون آلايندگي با پيمايش متوسط 20هزار كيلومتردر سال، سالانه موجب افزايش آلايندگي به ميزان 7290تن منواكسيد كربن و 6853تن هيدروكربن‌هاي ناقص خواهند شد.

به گفته آذروش، تمامي مراكز معاينه فني تنها در نخستين روز از فروردين‌ماه تعطيل خواهند بود و پس از آن در ايام تعطيلات نوروز هم از 2 لغايت 4 فروردين 94 چهار مركز معاينه فني بيهقي، سراج، آبشناسان و الغدير فعال خواهند بود.همچنين مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران تصريح كرد: كنترل معاينه فني از دغدغه‌هاي پليس راهور هم هست و پليس مي‌تواند پس از استقرار سامانه ملي در مراكز بنا بر مصوبه هيأت وزيران در ارديبهشت‌ماه94 نسبت به اعمال قانون و جريمه خودروهاي فاقد معاينه فني به‌صورت مكانيزه اقدام كند.

  • تمركز پليس راهور بر معاينه فني

سردار اسكندر مومني، رئيس پليس راهور نيروي انتظامي ديروز اعلام كرد: ايمني خودرو و داشتن معاينه فني ازجمله اقداماتي است كه بايد رانندگان به آن توجه داشته باشند. بنابر آمار جهاني 11درصد از تصادفات منجر به جرح و فوت ناشي از نقص فني و 40درصد بر اثر واژگوني خودرو است كه مي‌تواند بر اثر خطاي انساني يا پايين بودن سطح ايمني خودرو در حفظ پايداري سمتي خودرو حادث شده باشد. در عين حال سالانه 18هزار نفر در تصادفات جاده‌اي جان خود را از دست مي‌دهند كه به‌طور قطع با مراجعه خودروها به مراكز معاينه فني قبل از سفر و صرف زمان كمتر از 15دقيقه براي هر خودرو مي‌توان با لحاظ نقش 11درصدي نقص فني در تصادفات حداقل جان افراد زيادي را نجات داد.

کد خبر 289388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha