مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کبرهای پرورده که به اندازه دانه‌های ذرت است که مزه‌ای شور یا تند به ماهی آزاد (سامون)، سس‌های ایتالیایی و سایر غذاها می‌دهد. اما این چاشنی به رنگ سبز تیره چیست؟

capers

کبر در واقع جوانه گل بازنشده یک گیاه مدیترانه‌ای به نام کاپاریس اسپینوزا  (Caparis spinosa) یا بوته کبر است که در مناطق خشک و نیمه‌خشک و حتی در میان صخره‌ها می‌روید.

جوانه‌های گل کبر پس از برداشت نمک‌سود می‌شود یا ترشی انداخته می‌شود و با اینکار از آنها روغن خردل (گلوکوکاپارین) آزاد می‌شود که رایحه آنها را تشدید می‌کند.

کبر به طور رایجی در غذاهای مدیترانه‌ای به خصوص غذایی‌هایی مانند پیکاتای مرغ یا اسپاگتی آلا پوتانسکا(spaghetti alla puttanesca )به کار می‌رود. کبر اغلب به عنوان چاشنی برای ماهی آزاد دودی و عمل‌آورده شده و پنیر خامه‌ای به کار می‌رود.

میوه‌های بوته کبر نیز به طور مشابهی خشک می‌شوند و ترشی یا شوری انداخته می‌شوند، نیز طعم مطبوعی دارند و به عنوان توت کبر فروخته می‌شوند. این میوه‌ها اغلب به همراه زیتون، پنیر و سایر مواد به عنوان مخلفات سبک خاورمیانه‌ای به کار می‌روند. برگ‌های گیاه کبر را نیز می‌توان در سالاد به کار برد.

جوانه‌های کبر را باید با دست چید؛ ماشین‌ها به این جوانه‌های گل ظریف آسیب می‌رسانند. به علت همین نیاز به کار دستی برای برداشت آنها است که قیمت بالایی دارند و یک شیشه از آنها معمول ۱۶ تا ۱۷ دلار قیمت دارد. البته شما می‌توانید «کبر فقیران» را با پختن دانه‌های علف چشمه (یا بولاغ اوتی) با سرکه، نمک، سیر و سایر چاشنی‌ها تهیه کنید.

منبع: LiveScience

کد خبر 289268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha