بیش از ۵۰ سال تحریم، کوبا را در تجارت با آمریکا و اتحادیه اروپا به کشوری دور از دسترس تبدیل کرده بود.

با مشكلات اقتصادي اين كشور 11ميليون‌نفري، ديدن خودروهاي قديمي و نديدن وسايلي مانند تلفن همراه و كامپيوتر كه براي مردم هر كشور ديگري معمولي است، در كوبا مسئله‌اي هميشگي بود؛ به‌طوري كه برخي ادامه حيات كوبايي‌ها را پس از 5دهه تحريم در ميان كميابي‌هاي هميشگي مانند غذا، يك معجزه توصيف مي‌كردند. در 17دسامبر سال قبل اما باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا بهبود روابط با اين كشور را اعلام كرد و پس از مدت‌ها مذاكره پشت پرده همه‌‌چيز درباره كوبا عوض شد.

قرار است به‌زودي سفارت آمريكا در كوبا راه‌اندازي شود و حالا شركت‌هاي آمريكايي ازجمله غول‌هاي فناوري رقابت سختي براي ورود به بازار بكر كوبا دارند. كوبا حالا پس از سال‌ها تحريم، براي تجارت مانند جزيره‌ ناشناخته‌اي مي‌ماند كه شركت‌ها براي رسيدن به بازار آن مسابقه گذاشته‌اند. اروپايي‌ها در ابتدا بهبود روابط واشنگتن و هاوانا را تبريك گفتند اما حالا حرف‌هاي مقام‌هاي اين قاره نشان مي‌دهد كه آنها احساس مي‌كنند در رابطه با كوبا عقب مانده‌اند.

برخي از 28كشور عضو اتحاديه اروپا حالا خواستار سرعت بيشتر براي بهبود روابط در همه زمينه‌ها با كوبا هستند و اعلام كرده‌اند كه اروپا بايد بتواند در مسابقه بهبود روابط با كوبا از آمريكا سبقت بگيرد. دولت اسپانيا كه به كوبا به‌عنوان شريك مهم تجاري نگاه مي‌كند، به تازگي از مقام‌هاي اتحاديه اروپا خواسته است كه به شركت‌هاي تجاري اين اتحاديه شانس رقابت با شركت‌هاي آمريكايي در رابطه با كوبا داده شود. اروپايي‌ها در تحريم‌ها كنار آمريكا بوده‌اند اما در كنار اين همكاري همان قدر هم اروپايي‌ها، آمريكا را رقيب خود مي‌دانند.

شايد به‌خاطر همين رقابت است كه فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه اعلام كرد كه در 11مي(21ارديبهشت) به كوبا سفر مي‌كند تا با مقام‌هاي اين كشور گفت‌وگو داشته باشد. اولاند نخستين رئيس‌جمهور فرانسه و نخستين نفر از سران اروپا يا آمريكا خواهد بود كه در دوره جديد رابطه با كوبا به اين كشور سفر مي‌كند. كريستين لفلر، مذاكره‌كننده ارشد اتحاديه اروپا با كوبا هم روز گذشته در نشستي تأكيد كرد كه رويكرد جديد آمريكا بر مذاكرات اين اتحاديه با كوبا هم تأثير گذاشته است. كوبا و آمريكا مدت كوتاهي پس انقلاب ۱۹۵۹ كه باعث به قدرت رسيدن فيدل كاسترو شد به دشمنان هم تبديل شدند.

ارزش سالانه صادرات آمريكا به كوبا(تا سال 2013) 360ميليون دلار تخمين زده مي‌شود اما پيش‌بيني شده كه پس از آب شدن يخ روابط اين رقم به 3.4ميليارد دلار برسد. حالا آمريكايي‌ها به‌دنبال بازار پرسود كشوري كه در 90كيلومتري جنوب فلوريدا قرار دارد، هستند. اروپايي‌ها اما نشان داده‌اند با آنكه فاصله بيشتري از كوبا دارند، براي رفع تحريم‌ها مي‌خواهند از واشنگتن سبقت بگيرند.

کد خبر 289252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha