یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیماری‌های جدیدی که محصولات کاکائوی جهان را غارت کرده و جهان را با کمبود شکلات و افزایش قیمت این محصول مواجه ساخته‌اند، بزرگترین کابوس این روزهای عاشقان شکلات است.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، اما گلخانه‌اي مه‌آلود و به شدت گرم در نزديكي لندن در تلاش است تا محصولات كاكائوي جهان را از اين بيماري‌ها و آفت رهايي بخشد. مركز بين‌المللي قرنطينه كاكائو يا ICQC درحال پرورش گياهان قرنطينه‌شده كاكائو است تا اين گياهان سالم را با كشورهاي توليد‌كننده كاكائو به اشتراك بگذارد و در نهايت گونه‌اي از گياه مقاوم در برابر بيماري گياه كاكائو پرورش داده شود.

گلخانه کاکائو

درون اين مركز، گياه در شرايط هوايي گرمسيري رشد مي‌كند و دماي هوا در آن 73 درجه سلسيوس است.  به گفته تكنسين‌هاي اين مركز، پرورش دادن گياه كاكائو كاري بسيار دشوار است، زيرا اين گياهان نبايد بيش از اندازه در سايه باشند يا بيش از حد نور آفتاب ببينند. از اين رو تنظيم شرايط هوايي براي آنها بسيار دشوار است.

اين مركز كه با كمك دانشگاه ريدينگ در روستاي آربورفيلد در غرب لندن راه‌اندازي شده، بيش از 400 گونه گياه كاكائو را در فضايي به بزرگي هزار متر مربع پرورش مي‌دهد. اين گياهان از دانه يا قلمه گياهان كاكائوي سالم در طبيعت آزاد كشت داده شده‌اند. مركز ICQC اصلي‌ترين پايگاه نجات گياه كاكائو از آفت و بيماري‌ها در جهان به شمار مي‌رود.

گلخانه کاکائو

در اين مركز براي دو سال روي هر گياه مطالعه مي‌شود تا كوچكترين اثري از آفت و بيماري در آن رديابي شود. پس از اطمينان از سلامت بودن آن، شاخه‌هايي بدون برگ از گياه به كشورهاي توليد‌كننده صادر مي‌شوند تا متخصصان در آن كشورها بتوانند گياهي با ساختار ژنتيكي كاملا مشابه با گياه سالم را پرورش دهند. محققان همچنين بر تاثير تغييرات آب و هوايي بر رشد گياه كاكائو نيز مطالعه مي‌كنند و به دنبال پرورش گونه‌هايي از اين گياه هستند كه در برابر خشكسالي و افزايش دي‌اكسيد كربن مقاوم باشند.

کد خبر 288621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha