مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان چینی ابرسیاهچاله‌ای کشف کرده‌اند که ۱۲ میلیارد برابر بزرگتر از خورشید است و درحدود ۹۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ یا مهبانگ ایجاد شده‌است.

سیاهچاله

براساس گزارش CNN، گزارش اين كشف كه در نشريه نيچر منتشر شده حاكي از آن است كه اين سياهچاله بزرگتر از تمامي نمونه‌هايي است كه تاكنون رصد شده‌است. سياهچاله منطقه‌اي متراكم از فضا است كه به شكلي درخود فرومي‌پاشد كه هيچ‌ماده‌اي شانس فرار از بلعيده شدن توسط آن را ندارد، حتي نور.

محققان چيني از دانشگاه پكينگ و دانشگاه آريزونا مي‌گويند اين سياهچاله با نام SDSSJ010013.02 شش برابر بزرگتر از نمونه‌هايي است كه معاصرتر بوده و از سن كمتري برخوردارند. به گفته دانشمندان، وجود چنين سياه‌چاله‌هايي در دوراني كه جهان كمتر از يك ميليارد سن داشته، چالش‌هاي قابل توجهي را متوجه نظريه‌هاي شكل‌گيري و رشد سياهچاله‌ها و هم‌تكاملي سياه‌چاله‌ها و كهكشان‌ها مي‌سازد.

براساس گزارش نيچر، محققان اين سياهچاله را اولين‌بار با استفاده از تلسكوپ يونان در چين مشاهده كردند و پس از آن با كمك تلسكوپ‌هاي ديگر در گوشه‌و‌كنار جهان به بررسي بيشتر آن پرداختند. دانشمندان دانشگاه آريزونا نيز اعلام كردند اين سياهچاله منبع انرژي درخشان‌ترين كوازار جهان اوليه بوده‌است.

محققان مي‌گويند نور اين كوازار مواد را به عقب رانده و رشد سياهچاله را محدود ساخته‌است، با اين‌همه اين سياهچاله در مركز كوازار در مدت زماني كوتاه به شدت سنگين شد.

دانشمندان مي‌گويند يافتن سياهچاله‌اي بزرگتر از 10 ميليارد برابر حجم خورشيد طي يك ميليارد سال پس از مهبانگ به صورت نظري چندان دور از انتظار نيست، با اين‌همه كشف چنين سياهچاله غول آسايي در جهان اوليه بسيار شگفت‌انگيز است. كوازار اين سياهچاله به اعتقاد دانشمندان بسيار بي‌نظير است و مانند فانوس دريايي در جهان‌هاي دورافتاده، مسير را براي درك بهتر جهان اوليه روشن مي‌كند.

کد خبر 288607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha