محمد باریکانی: ششمین جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفرهای کشور در سال ۹۳و چند روز مانده به تعطیلات سال نو در وزارت کشور برگزار شد.

 در اين جلسه كه معاونان عمراني استان‌ها، مديران كل ميراث فرهنگي استان‌ها و نمايندگان وزارتخانه‌هاي عضو ستاد هماهنگي خدمات سفرهاي كشور و معاونان رئيس‌جمهور و وزير كشور و دبير سازمان مناطق آزاد كشور نيز حضور داشتند، دستورالعمل اين ستاد براي ساماندهي به وضعيت سفرهاي نوروزي مطرح و به تصويب رسيد. براساس اين دستورالعمل، چاپ بنر و تبليغات در تمامي شهرهاي كشور با موضوع خوشامدگويي به مهمانان نوروزي و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري برعهده اين ستاد گذاشته شد. همچنين قرار شد معاونان و مديران كل سازمان‌هاي دولتي عضو ستاد در محل ستادهاي نوروزي هماهنگي خدمات سفرهاي كشور در ايام نوروز حضور داشته باشند تا فعاليت‌هاي اين ستاد در ايام نوروز تسريع شود.

برگزاري مانور ترافيكي در 25اسفندماه به‌طور همزمان در سراسر كشور، از ديگر تصميمات اين نشست با هدف آمادگي دستگاه‌ها براي شروع سفرهاي نوروزي بود.

مسعود سلطاني فر ، رئيس سازمان ميراث فرهنگي نيز كه در اين نشست حضور داشت، به درآمد 6500ميليارد دلاري جهان از گردشگري تفريحي اشاره كرد و گفت كه سال گذشته 1250ميليارد دلار از محل ورود گردشگران خارجي نصيب كشورها شده است.

او با اشاره به درآمد 6تا 7ميليارد دلاري ايران از محل گردشگري خواستار خيز بلند ايران براي دستيابي به 30ميليارد دلار درآمد ارزي از محل ورود گردشگر به كشور تا 11سال آينده در پايان سند چشم‌انداز توسعه كشور شد.

سلطاني فر گفت: براي نخستين بار در كشور با تلاش همه نيروها اعم از بسيج،، سپاه، نيروهاي انتظامي، اطلاعاتي و امنيتي در برقراري امنيت براي گردشگران، تراز گردشگر ورودي ايران نسبت به گردشگران خروجي مثبت شد.

سلطاني‌فر براي چندمين بار به آمار 110هتل موجود در كشور اشاره كرد و افزود: نوروز گذشته كمتر از 10درصد گردشگران كشور در هتل‌ها اقامت داشتند و 90درصد در كمپينگ‌ها، ادارات، مدارس و مسافرخانه‌ها اقامت كردند. او همچنين خواستار تلاش براي توزيع زماني و مكاني سفر در طول سال در كشور شد.

سردار اسكندر مومني، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كل كشور نيز در اين نشست درخواست كرد كه سفر در كشور تنها به زمان خاص محدود نشود و همه دستگاه‌ها در جهت توزيع زماني و مكاني سفر در كشور كمك كنند.

او با اشاره به اين نكته كه ايراني‌ها در تعطيلات نوروز 2 بار در كشور سفر مي‌كنند، اعلام كرد: 30درصد سفرهاي كشور محدود به استان‌هاي شمال كشور شده درحالي‌كه بايد سفر به نقاط ديگر ايران نيز توزيع شود.

سردار مومني همچنين به موضوع افزايش تخلفات رانندگي در استان‌هاي مختلف كشور پرداخت و تأكيد كرد كه تخلفات رانندگي در جاده‌هاي 3 استان خراسان رضوي، سيستان و بلوچستان، قم و فارس افزايش بيشتري نسبت به استان‌هاي ديگر داشته است.

به گفته سردار مومني بايد بر جاده‌هاي سيستان و بلوچستان، قم، خراسان رضوي و فارس در نوروز امسال نظارت بيشتري انجام شود. آنطور كه سردار مومني اعلام كرده است، تعداد كشته‌شدگان عابرين پياده در استان‌هاي خراسان رضوي، گيلان، مازندران و گلستان از فراواني بالايي برخوردار بوده و بنابراين اين استان‌ها، در فهرست استان‌هاي پرخطر براي گردشگران نوروزي قرار مي‌گيرند.

به گفته رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كشور، ناوگان حمل‌ونقل عمومي بار و مسافر در جاده‌هاي كشور ركورددار ميزان تخلفات رانندگي در 10‌ماه نخست سال هستند و بنابراين گردشگران و مسافران نوروزي بايد در جاده‌هاي كشور با احتياط بيشتري رانندگي كنند.

استان‌هاي اصفهان، آذربايجان شرقي و غربي و خوزستان نيز ازجمله استان‌هايي هستند كه به‌دليل ناشي بودن رانندگان و نقايص جاده‌اي بيشترين حجم واژگوني را به‌خود اختصاص داده‌اند.

حجت‌الاسلام زم، ‌معاون اجتماعي و فرهنگي دبيرخانه مناطق آزاد، اما در نشست ستاد تسهيلات سفرهاي كشور دولت را به توجه جدي به جا انداختن گردشگري حلال ايران در جهان فراخواند و گفت: گردشگري ايران نماد واقعي گردشگري حلال است چون نه گوشت خوك و نه شراب براي گردشگران سرو مي‌شود. اما ايران از 100ميليارد دلار درآمد گردشگري حلال تاكنون بي‌نصيب مانده است. زم با انتقاد از نگاه موجود به گردشگري در بخشي از كشور كه آن‌را مترادف با فساد و فحشا مي‌داند، اعلام كرد: بايد به گردشگري به چشم يك فعاليت فرهنگي نگريست اما قدرت‌هايي كه در پس پرده تصميم‌هاي پنهان كشور نشسته‌اند و در مسير توسعه گردشگري سنگ‌اندازي مي‌كنند با مقوله فرهنگ مشكل دارند. به گفته زم، تا زماني كه اين نگاه اصلاح نشود و به گردشگري به‌عنوان يك فعاليت فرهنگي اقتصادي نگريسته نشود گردشگري ايران حتي به پاي گردشگري كشورهاي محروم منطقه نيز نخواهد رسيد.

کد خبر 288443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha