همشهری آنلاین: پهپادهای مشکوک برای دومین شب متوالی ۵ بار بر فراز پاریس به پرواز در آمدند. هدایت‌کنندگان و مبدأ پرواز هواپیماهای بی‌خلبان هنوز شناسایی نشده‌اند. دادستانی پاریس در این مورد تحقیق می‌کند.

پرواز پهپادها مشکوک بر فراز پاریس برای دومین شب متوالی

به گزارش دويچه وله،یک شب پس از ثبت پرواز ۵ هواپیمای بدون خلبان بر فراز پایتخت فرانسه، شامگاه سه‌شنبه و بامداد چهارشنبه پاریس بار دیگر در ۵ مورد شاهد پرواز پهپادهایی بود که هنوز روشن نیست از کجا و به وسیله چه کسانی‌ هدایت می‌شوند. پلیس فرانسه تعداد پهپادهای به‌پرواز درآمده در سه‌شنبه شب را اعلام نکرده است.

به‌گزارش پلیس پروازها در هر دو شب بر فراز میدان کنکورد، نزدیکی سفارت آمریکا، میدان و عمارت انولید و برج ایفل انجام شده‌اند که از مناطق مهم و استراتژیک پاریس محسوب می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که در سحرگاه چهارشنبه پروازهایی بر فراز تقاطع‌های پررفت‌وآمد جنوب غربی و شمال پاریس نیز صورت گرفته است.

تشدید آماده‌باش امنیتی

هواپیماهای بدون خلبان که از زمین هدایت می‌شوند، در حالی دو شب متوالی بر فراز پاریس به پرواز درآمده‌اند که این شهر در وضعیت آماده‌باش امنیتی کامل به‌سر می‌برد. پس از حمله به دفتر مجله "شارلی ابدو" در اوایل ژانویه امسال، به کلیه نیروهای امنیتی و انتظامی در پاریس و حومه‌های آن آماده‌باش کامل داده شده است. در حمله به دفتر مجله فکاهی "شارلی ابدو" و یک سوپرمارکت ویژه یهودیان ۱۷ نفر به قتل رسیدند.

دادستانی فرانسه از روز سه‌شنبه تحقیق درباره پرواز پهپادها را آغاز کرده است. موارد متعددی از این پروازها، از ماه اکتبر سال گذشته به این‌سو سبب نگرانی شدید مقامات امنیتی فرانسه شده است. در آغاز چند پرواز بر فراز نیروگاه‌‌های اتمی فرانسه باعث نگرانی شد. این پروازها سپس بر فراز پایگاه قایق‌های زیردریایی اتمی انجام گرفت. روز ۲۰ ژانویه نیز پرواز یک پهپاد بر فراز کاخ الیزه (مقر ریاست جمهوری) بر نگرانی‌های امنیتی افزود.

مقامات امنیتی فرانسه از آن بیم دارند که پروازهای غیرقابل‌کنترل پهپادها به انجام عملیات تروریستی از هوا منتهی شود. از آنجا که نخستین پروازها بر فراز نیروگاه‌های اتمی صورت گرفت، این مقامات در ابتدا گمانه‌زنی می‌کردند که هدایت‌کنندگان پهپادها می‌توانند مخالفان انرژی اتمی باشند. اما این نظر تا کنون تایید نشده است. انجمن‌های طرفدار محیط زیست مثل "صلح سبز" (گرین پیس) هرنوع دخالت در این ماجرا را رد کرده‌اند.پاریس برای دومین شب متوالی شاهد پرواز پهباد بر فراز برخی از مناطق حساس این شهر بود.

گزارش يورونيوز از پرواز پهبادها بر فراز پاريس

نخستین بار دوشنبه شب دست کم ۵ پهباد در آسمان پاریس دیده شد. این هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز سفارت ایالات متحده آمریکا، برج ایفل و کاخ الیزه دیده شدند. سه شب نیز پرواز سه هواپیمای کوچک بدون سرنشین گزارش شد.

ژان مارک تانگی، روزنامه نگار و کارشناس مسائل نظامی می گوید: «آنچه که ما نمی دانیم این است که این پهبادها ۵ فروند بوده اند یا اینکه یک پهباد در پنج منطقه دیده شده است. اگر در مناطق مرکزی بوده باشد ممکن است کسی از پشت پنجره این پهبادها را هدایت کرده باشد و مجبور به جا به جایی نبوده است. بنابراین امروز مساله اصلی این است که مناطق هدایت این پهبادها شناسایی شود.»

پلیس در ماموریت شبانه خود برای شناسایی هدایت کنندگان این پهباد ها ناموفق بوده است. هرگونه پرواز شبانه در مرکز پاریس ممنوع است و برای پرواز در ارتفاع پائین نیز باید مجوز صادر شود.

امانوئل دو مِستر، کارشناس فدراسیون پهبادهای شهری می گوید: «اینها وسایلی هستند که ۵۰۰ گرم تا یک کیلوگرم وزن دارند و حداکثر صدها گرم را می توانند با خود حمل کنند. از این وسایل برای عکسبرداری یا فیلمبرداری استفاده می شود و نمی توانند تجهیزات خطرناک حمل کنند.»

گروهی متشکل از ۱۰ کارشناس درباره پرواز شبانه این پهبادها در پاریس تحقیق می کنند. احتمال استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای ورود به مراکز صنعتی حساس مانند تاسیسات اتمی نگرانی برخی را برانگیخته است. دولت فرانسه از مصرف کنندگان انرژی اتمی برای تامین برق این کشور است.

کد خبر 288277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha