گروه اقتصادی: مرکز پژوهش‌های مجلس میزان تلفات برق در برخی از شبکه‌های توزیع را غیرقابل قبول دانست و بررسی این موضوع را خواستار شد.

به گزارش همشهری، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌ها با تحلیل آمارهای تلفات شبکه توزیع، سرانه‌ ماهانه مشترکان خانگی، زمان خاموشی و مصرف سوخت نیروگاه‌های برق اعلام کرد: آمارها نشان می‌دهند که تلفات شبکه توزیع برق بین 42/6 درصد (مربوط به استان سمنان) تا 23/34 درصد (مربوط به شهرستان اهواز) متغیر و در نوسان است، میانگین این تلفات نیز 57/16 درصد می‌باشد.

این مرکز رقم 23/34 درصد را برای تلفات توزیع شبکه برق غیرقابل قبول و فاجعه‌آمیز دانست و افزود: اگر محاسبات مربوط به تلفات توان متناظر با آن نیز محاسبه شود به رقم 40 درصد می‌رسیم؛ یعنی از انرژی تولیدی در منطقه خوزستان فقط 60 درصد آن در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد و بقیه تلف می‌شود.

به عبارت دیگر اگر توان شبکه برق این منطقه را 4000 مگاوات در نظر بگیریم 2400 مگاوات در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد و 1600 مگاوات بقیه آن تلف می‌شود که سرمایه‌گذاری لازم برای تامین این میزان قدرت (برق) نزدیک به یک میلیارد دلار می‌باشد.

مرکز پژوهش‌ها در ادامه تحلیل خود افزود: گرچه منطقه خوزستان دارای مشکلات عدیده‌ای است و استفاده غیرمجاز از برق نیز در این منطقه به شدت رواج دارد، ولی این میزان تلفات به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. همچنین در سایر استان‌ها از جمله همدان میزان تلفات شبکه توزیع بیش از 21 درصد و در سیستان و بلوچستان 42/29 درصد بوده که در مقایسه با قالب استاندارد جهانی، رقم زیادی می‌باشد.

ضمن این که تلفات مزبور فقط مربوط به بخش توزیع می‌باشد و اگر تلفات شبکه انتقال و فوق توزیع که در حدود 5 الی 7 درصد می‌باشد را به آن اضافه کنیم ابعاد نگران کننده مساله کاملا مشخص می‌شود. بر اساس این گزارش، استاندارد قابل قبول تلفات بخش توزیع برق با توجه به چگالی بار و سایر عوامل باید حداکثر 11 تا 12 درصد ‌باشد.

 در مورد سرانه ماهانه مشترکان خانگی نیز مرکز پژوهش‌ها خاطرنشان ساخت که سرانه ماهانه هر مشترک خانگی در مناطق سردسیر و معتدل نزدیک به 200 کیلووات ساعت و در مناطق گرمسیر حدود 700 کیلووات ساعت است که صرفه‌جویی در آن تقریبا امکان‌پذیر نیست.

مرکز پژوهش‌ها در بخش دیگری از تحلیل خود میزان خاموشی زیر یک دقیقه در روز را رقم قابل قبولی دانست و افزود: با این وصف رقم‌های بالاتر از یک دقیقه خاموشی در روز قابل تامل می‌باشند. به عنوان مثال استان گیلان با 61/3 دقیقه یا غرب مازندران با 70/3 دقیقه خاموشی در روز، معادل 24 ساعت در سال خاموشی دارند که رقم زیادی است و می‌توان آن را کاهش داد.

مرکز پژوهش‌ها همچنین با اشاره به فعالیت 63 نیروگاه در ایران افزود: تولید هر کیلو وات ساعت برق در این نیروگاه‌ها با راندمان 5/13 درصد تا 9/47 درصد در نوسان است که تفاوت این ارقام غیرقابل توجیه است و شاید به صرفه آن باشد که با توجه به قیمت سوخت، بعضی از نیروگاه‌ها از رده خارج شوند.

 ضمن این که تغییر در ساختارهای تولید، توزیع و انتقال نیز احتیاج به مطالعات جامع و همه جانبه در سیستم برق کشور دارد و راه حل‌های سطحی و غیرکارشناسی مشکل را حل نخواهد کرد.

کد خبر 2880

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز