همشهری آنلاین: حدود دو سال پیش بود که عنوان "پلیس افتخاری" به مجموعه لغات پلیسی کشور وارد و بنا شد تا شهروندان علاقه مند به همکاری با پلیس با رعایت یکسری ضوابط و قوانین با نیروی انتظامی همراه شوند.

پلیس افتخاری

به گزارش ایسنا، پلیس افتخاری از آن طرح‌هایی بود که خبر راه اندازی آن به سرعت فراگیر شد و هربار در گفت‌وگو ها و سخنرانی‌های فرماندهان پلیس بخش‌هایی از شرایط آن تشریح می‌شد، سرانجام این طرح با اخذ مجوز از سوی ستاد کل نیروهای مسلح وارد فاز عملیاتی شد و بر اساس آنچه که سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی می گوید بناست از ظرفیت پلیس های افتخاری در دو بخش اقدامات فرهنگی و پلیسی استفاده شود و این نیروها می‌توانند تحت عنوان فرهنگ‌یاران پلیس، بازرسان نامحسوس، حضور در مرزبانی، یگان ویژه، کلانتری‌ها و ... فعالیت کنند.

در هفته ای که گذشته نخستین ساختمان فرماندهی پلیس‌های افتخاری به پیشنهاد و درخواست فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برای اولین بار در کشور افتتاح شد و آن طور که سردار حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس پایتخت گفته است،«تا کنون بیش از 5000 نفر از اقشار مختلف جامعه برای همکاری با نیروی انتظامی در قالب پلیس افتخاری ثبت نام کرده‌اند». طرحی که بناست وجهه مردمی بودن نیروی انتظامی را پررنگ تر کند، حالا از پایتخت رسما آغاز به کار کرده است و گرچه بنا نیست فعلا سلاح و امکانات یک مامور پلیس به آنان تعلق بگیرد اما لباس فرم و تجهیزات اولیه برای این افراد پیش‌بینی شده و داوطلبان پس از طی مراحل گزینش رسما فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

  • تشریح جزئیات فعالیت پلیس‌های افتخاری

به توجه به اینکه کلانتری‌ها یکی از مهم‌ترین مراکز بکارگیری پلیس‌های افتخاری هستند و این نیروها نقش زیادی در ارائه خدمات انتظامی و امنیتی به شهروندان دارند، سرهنگ محسن خانچرلی، رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ جزئیاتی از نحوه فعالیت‌های پلیس‌های افتخاری در سطح کلانتری‌های پایتخت را تشریح کرده است.

وی با بیان اینکه جذب پلیس افتخاری هم اکنون نیز در حال انجام است، گفت: ماموریت‌های پلیس‌های افتخاری تعریف شده و مواردی چون رسیدگی به پرونده‌ها و ... بر عهده این افراد قرار نخواهد گرفت.

خانچرلی با بیان اینکه پلیس‌های افتخاری عمدتا از طریق گشت‌زنی در سطح محلات به ما کمک خواهند کرد، گفت: با توجه به اینکه طرح‌های امنیت محله محور در دستورکار ما قرار دارد، عزیزان پلیس افتخاری می توانند به عنوان یک بازوی توانمند با انجام گشت‌های پیاده، موتوری و خودرویی به پلیس و شهروندان کمک کنند.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ درباره نحوه همکاری با نیروهای بسیج در سطح کلانتری‌ها نیز گفت: موضوع بسیج و طرح پلیس افتخاری دو موضوعی هستند که چندان ربطی به هم ندارند، دوستان بسیج همواره با ما همکاری دارند و ما نیز با آنان همکاری می‌کنیم. ما جلساتی هفتگی و ماهیانه با عوامل بسیج و سپاه داریم و سطح محلات هم بسیج محلات با کلانتری‌ها در ارتباطند.

وی ادامه داد:‌ البته هرگونه همکاری بسیج با کلانتری‌ها باید تحت نظارت رئیس کلانتری یا یکی از معاونت‌های کلانتری انجام شود.

کد خبر 287691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha