همشهری آنلاین: هاشمی با بیان ایکه ۸ سال تلاش کردند تا دانشگاه آراد را از میدان حذف کنند اما به هدفی که می‌خواستیم، رسیده‌ایم و امروز مردم جایی را پیدا کرده‌اند که در آن تحصیل کنند، گفت: باید کاری کنیم که افراد فقیر علاقمند و مستعد بتوانند در دانشگاه آزاد تحصیل کنند.

هاشمی رفسنجانی

به گزارش مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی در اجلاس شصت و نهم دانشگاه آزاد که در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد با اشاره به سخنان میرزاده - رئیس دانشگاه در این اجلاس گفت: با توضیحاتی که آقای میرزاده دادند به آینده امیدوار شدم. با زحمت شما و افرادی که پیش از شما حضور داشتند، توانسته اید مجموعه ای بی نظیر را در جامعه و انقلاب اسلامی در کشور خلق کنید، البته نواقص زیادی هست در برخی جاها و ابعاد ضعف داریم و باید تلاش کنید تا این نواقص جبران شود. البته اگر روند کار و تلاش را به همین شکل ادامه دهید و خداوند نگذارد که کم خردان و حسودان مانع شما شوند در آینده نه خیلی دور این دانشگاه یکی از سرمایه های دنیای اسلام را در خدمت امت اسلامی قرار می دهد.

وی در خصوص اهداف دانشگاه آزاد گفت: از زمان های گذشته بخصوص پیش از شروع فعالیت دانشگاه آزاد، آقای جاسبی برای این دانشگاه تلاش می‌کردند و امروز هم در هیات امنا و هیئت موسس این دانشگاه کار می‌کنند و مسئولیت امروز ایشان نوشتن تاریخ دانشگاه آزاد است. چرا که از همه چیز مطلع هستند و من هم از همه روسای واحدها می‌خواهم که در هر جایی که حضور دارید تاریخچه دانشگاه خود را تهیه کنید تا مجموعه‌ای که در آینده می خواهد بدرخشد تاریخ روشن داشته باشد. باید آن را به چندین زبان در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر کنید. عمران و آبادانی‌هایی که این دانشگاه برای کشور ایجاد کرده مایه افتخار است.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد گفت: کسی نمی‌تواند افتخارات این دانشگاه را نابود کند اما برخی ۸ سال تلاش کردند تا این دانشگاه را از میدان حذف کنند و برای آن رقیبی با کیفیت پائین‌تر ایجاد کردند تا بخشی از دانشجویان را به سمت خود جذب کنند. ما امروز از لحاظ تعداد دانشجو به همان هدفی رسیده‌ایم که می خواستیم و امروز مردم جایی را پیدا کرده‌اند که در آن تحصیل کنند و همچنین با تسهیلاتی مانند وام با نرخ ارزان که ایجاد شده افرادی هم که توان پرداخت شهریه ندارند می توانند در این دانشگاه درس بخوانند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اهمیت مسئله کیفیت در دانشگاه آزاد گفت: ما مدت زیادی باید در بخش کمیت کار می‌کردیم و از همان زمانهایی که با امام راحل صحبت کردم صحبت من این بود که مردم می‌خواهند تحصیلات عالیه داشته باشند و دولت هم نمی‌تواند زمینه این تحصیلات را فراهم کند لذا امام موافقت کردند که با کمک مردم و امکانات مردم دانشگاه آزاد تاسیس شود.

وی ادامه داد: این آرزوی همه بود که کنکور برداشته شود و می‌بینید که امروز کسی برای تحصیل مشکلی ندارد و رشته‌های بدون کنکور بسیاری در کشور وجود دارد و همه می‌توانند برای تحصیل وارد آنها شوند اما باید کاری کنید که افرادی که فقیر هستند و بنای تحصیل دارند و استعدادهای بسیاری در بین آنها وجود دارد، بتوانند در دانشگاه آزاد تحصیل کنند و در این راستا باید صندوقی تهیه کنید که شهریه آنها را به صورت وام پرداخت کند تا هر وقت آنها سر کار رفتند وام خود را بازپرداخت کنند. نباید به گونه‌ای باشد که این استعدادها در کشور زنده به گور شوند و این کار باید در دانشگاه پیگیری شود و با تبلیغات و اطلاع رسانی این موضوع به اطلاع همه برسد.

وی در خصوص اهمیت مسئله کیفیت در دانشگاه آزاد نیز گفت: من امروز می خواهم به شما پیشنهادی را بدهم که نمی‌دانم در دانشگاه آزاد یا دیگر دانشگاه‌ها وجود دارد یا نه و آن هم ایجاد رشته آینده پژوهی و آینده‌نگری است. چرا که ما در شرایطی هستیم که باید آینده را ببینیم و طراحی کنیم و این کار ابتکار امروز دنیا نیست بلکه انبیاء نیز سفارش کردند که باید فرزندان خود را برای آینده تربیت کنید و باید کاری بکنید که بتوانیم بدانیم در آینده چه خبر است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: باید رشته‌ای به نام آینده پژوهی و آینده‌نگری که در مجامع علمی مطرح است در دانشگاه ایجاد شود و باید افرادی را در این حوزه تربیت کنیم و این علم را توسعه بدهیم و این وظیفه دانشگاه‌ها است که باید آینده را نشان بدهند و بدانیم که برای آینده چه باید بکنیم و باید مسائلی که در آینده رخ می‌دهد را پیش‌بینی کنیم. مثلا معلوم نیست که جنگ‌های آینده با توپ و تانک باشد ممکن است جنگ‌های آینده به وسیله بیماری‌های ویروسی باشد.

وی همچنین افزود: باید در دانشگاه آزاد رشته‌ای باشد که مدیران تراز بالا را برای پست‌های مدیریتی تربیت کند مانند ارتش که نیرو تربیت می‌کند و ما هم باید این گونه باشیم و نیروی جایگزین برای بخش های مدیریتی داشته باشیم تا هر جا که نیرو لازم بود از آنها استفاده کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت مسئله فرهنگ گفت: فرهنگ را نمی توان همیشه از منبر و موعظه ترویج کرد. فرهنگ در خود افراد وجود دارد و به وسیله باران اطلاعات و تکنولوژی که در جهان وجود دارد شکل می‌گیرد و امروز مرزهای فرهنگی به هم خورده و انسان‌ها دائما در بمباران افکار، علوم و تجربه‌های مختلف قرار می‌گیرند و اگر خیال کنیم که با ابزار محدود سنتی می‌توانیم فرهنگ فرزندان خود را حفظ کنیم نتیجه محدودی می‌گیریم و باید از ابزارهای امروزی برای استفاده در عرصه فرهنگ بهره ببریم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص پیشرفت تکنولوژی و ورود دانشگاه آزاد به علوم مختلف هسته‌ای گفت: امروز به دانشگاه آزاد پیشنهاد شده که در مسئله گداخت هسته‌ای و جوش هسته‌ای وارد شود و یا با پرداخت مبلغ کمی عضو انجمن‌های علمی جوش و گداخت هسته‌ای در خارج از کشور شود. حتی در مذاکرات هسته‌ای نیز به ما پیشنهاد دادند که در مقابل برخی محدودیت‌هایی که برای ما ایجاد می‌کنند به ما جوش هسته‌ای و گداخت هسته‌ای آموزش دهند و حتی آقای امراللهی نیز گفته بودند که بیاییم همه چیز را کنار بگذاریم و برویم عضو این انجمن‌های گداخت هسته‌ای شویم.

وی درباره هدف تاسیس دانشگاه آزاد گفت: اصل هدف تاسیس دانشگاه آزاد، جوانان و دانشگاهیان بودند و هدف ما ایجاد شغل نبود بلکه هدف ما هموار کردن راه برای تحصیل جوانان بود و امروز بزرگترین سرمایه شما، دانشجویان هستند و اگر آنها نباشند شما هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید لذا باید محور دانشجو باشد و بدانید که ما باید در خدمت دانشجویان باشیم نه دانشجویان در خدمت ما و ما با بودجه دانشجویان زنده هستیم و ولی نعمت ما دانشجویان هستند لذا باید برای دانشجویان ارزش بالایی قائل باشیم و هر کاری که از دستمان بر می‌آید برای دانشجویان انجام دهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: دانشجویان نباید مشکل داشته باشند البته دست ما آنقدر باز نیست که بتوانیم همه کارها را انجام دهیم و هدف ما آموزش جوانان بوده و در این راه مشکلاتی خواهیم داشت چراکه امروز در جامعه حسادت‌های بسیاری وجود دارد اما نباید فرسوده شویم چرا که همه انبیا و اولیایی که آمده‌اند مزاحم داشتند و همیشه خصومت‌ها و حرفها و کارشکنی‌ها خواهد بود ولی کار ما این است که خسته نشویم.

کد خبر 287586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha