همشهری‌‌آنلاین: گروه موسیقی مازندرانی «تبری»به سرپرستی «سید جلال محمدی» شامگاه ۲۹ بهمن از ساعت ۲۱ در سالن برج آزادی تهران یکی از اجراهای سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را روی صحنه خواهد برد.

گروه تبری

جلال محمدی در گفت وگو با همشهری مازندران با بیان اینکه در این برنامه قطعاتی از موسیقی باکلام و بدون کلام مازندرانی اجرا می‌شود، گفت: اجرای موسیقی شاد آیینی، موسیقی عروسی، موسیقی میدانی، مدح پیامبر، موسیقی سریال پایتخت3، ِ موسیقی کار و آوا، سرنا، د َسرکوتن، نقاره‌نوازی و اجرای قطعات اصیل محلی مازندرانی جزو برنامه‌های گروه تبری(برادران و خواهران محمدی)است.

وی با بیان اینکه علا‌قه مندان به موسیقی مازندرانی برای تهیه بلیت یا کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره موسقی فجر مراجعه کنند، اظهار کرد: تلاش شده است تا در این اجرا، چهره‌ای قوی از موسیقی و فرهنگ مردم مازندران را در قالب موسیقی به تصویر بکشیم.

این هنرمند موسیقی مازندران با اشاره به غیبت 20 ساله موسیقی مازندران در جشواره موسیقی فجر، افزود: دعوت نکردن از گروه و رغبت نداشتن ما به دلیل وجود برخی مشکالت و بی‌توجهی‌ها سبب شد که این تأخیر در حضور را شاهد باشیم. دلیل دیگر هم این است که طی سالهای اخیر موسیقی محلی به نوعی از جشنواره موسیقی فجر حذف شد و فقط در حد اجرای چند برنامه جنبی با دعوت از تعدادی هنرمند پیشکسوت به موسیقی محلی بها داده شد.

سرپرست گروه موسیقی تبری خاطرنشان کرد: متأسفانه سا‌ل‌هاست که موسیقی محلی ایران در جشنواره موسیقی فجر جایگاهی ندارد. اما خوشبختانه امسال با پیگیری‌های انجام شده برخی هنرمندان و خبرنگاران و اصحاب رسانه باز هم از گروه‌های موسیقی محلی برای حضور در جشنواره دعوت شد.

محمدی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر در این دوره به خاطر توجه به حضور گروه‌های موسیقی محلی، از برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این گروه‌ها انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه امسال دوباره به گروه‌های موسیقی محلی توجه شده است، اما حضور این گروه‌ها در بخش جنبی و قراردادن آنها در کنار گروه‌ها و خوانندگان صاحبنامی که از امتیاز پایتخت نشینی برخوردار هستند، به نوعی بی توجهی به گروه‌های موسیقی محلی محسوب می‌شود.

وی افزود: گروه‌ها و خوانندگان برجسته ً به دلیل کشور که با هر کیفیتی صرفا حضور بیشترشان در رسانه‌ها همواره مورد توجه هستند، در جشنواره فجر هم از امتیازات ویژه برخوردار هستند. در حالی که فجر باید توجه بیشتری به گروه‌های موسیقی سراسر کشور و به ویژه موسیقی نواحی داشته باشد.

 این هنرمند موسیقی مازندران گفت: در برنامه زمان‌بندی جشنواره از گروه ما فقط با نام تبری یاد شده است. در حالیکه برای معرفی گروه‌های موسیقی محلی باید با توجه به ناشناخته بودن این گروهها در بین مردم سایر استانها توجه بیشتری به معرفی آنها کرد. در انتخاب سالن برای گروه‌ها نیز همین وضعیت مشاهده می‌شود. متأسفانه تبلیغات مناسبی برای گروه‌های موسیقی محلی نشده است.

سرپرست گروه موسیقی مازندران تبری خاطرنشان کرد: شاید یکی از دالایل بروز این وضعیت بی‌توجهی مسئولان فرهنگی مازندران به موسیقی مازندرانی است. ما آنطور که باید مورد حمایت قرار نمی‌گیریم. در حالیکه گروه‌های موسیقی استانهایی مانند آذربایجان و کردستان از حمایت بالایی برخوردارند. این در حالی است که مازندران یکی از غنی‌ترین فرهنگها را در سراسر کشور دارد و غنای موسیقی استان ما نیز بسیار بالاست. اما ضعیفترین جایگاه به مازندران اختصاص داده شده است.

وی افزود: انتقاد ما به این خاطر نیست که ممکن است گروه ما در یک سالن کوچکتر اجرا کند و بلیت آن خریداری نشود. بلکه بحث بر سر این است که با ادامه این روند ممکن است برای سال‌های آینده از گروه‌های موسیقی مازندرانی برای حضور در جشنواره دعوت نشود و در این صورت است که موسیقی مازندران به مرور از صحنه موسیقی کشور کنار خواهد رفت.
دلیل اینکه امسال با وجود همه این کمبودها حاضر به شرکت در جشنواره شدیم نیز همین است که نام مازندران در بین اهالی موسیقی و جشنواره حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه در جشنواره امسال با آمادگی کامل روی صحنه خواهیم رفت، خاطرنشان کرد: از نظر تنظیم و آهنگسازی کار گروه تبری کیفیت و قدرت بسیار زیادی دارد. البته غیررقابتی بودن حضور گروههای موسیقی محلی هم از دیگر انتقاداتی است که به این جشنواره وارد است. به هر حال باید تلاش کنیم تا موسیقی مازندران در سراسر کشور شناخته شود و برای تحقق این هدف به حمایت مردم و مسئوالن نیاز داریم. 

کد خبر 287545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha