امروز و همزمان با مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی، ماک‌آپ یا پیکرنمای فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی در مقیاس یک به یک به نمایش در‌می‌آید.


اين فضاپيماي سرنشين‌دار قابليت حمل يك فضانورد به فضا را دارد و پس از انجام چندين پرتاب آزمايشي و حصول اطمينان از كاركرد صحيح فضاپيما و حامل آن، يك فضانورد را در يك ماموريت زيرمداري به ارتفاع 175كيلومتري از سطح زمين اعزام و با ملاحظات ايمني لازم به خاك كشورمان بازمي‌گرداند. در ادامه و با تكميل فناوري‌هاي فضايي به‌ويژه با ايجاد قابليت ارسال محموله‌هاي سنگين به مدار زمين، مقدمات پروازهاي آزمايشي مداري اين فضاپيما و سپس اعزام فضانورد به مدار زمين نيز فراهم خواهد شد.

فضاپيماي سرنشين‌دار ايراني، داراي پيكره‌بندي مخروط-استوانه-بلانت است و به‌طور مشخص از 3‌بخش دماغه، بخش مخروطي و بخش استوانه‌اي تشكيل شده است. بخش دماغه دربردارنده مجموعه چترهاي بازيابي، بخش مخروطي شامل كابين فضاپيما و بخش استوانه‌اي شامل قفسه‌هاي پشتيباني فضاپيما‌ست. زير بخش استوانه‌اي سپرحرارتي قرار مي‌گيرد‌. دكتر محمد ابراهيمي مدير طرح اعزام فضانورد به فضا هدف از نمايش نمونه پيكرنماي فضاپيما را اطلاع‌رساني هرچه بهتر از مراحل پيشرفت پروژه ‌ عنوان كرد و گفت: عدم‌اطلاع‌رساني بموقع و مرتب از فرايند ساخت برخي از محصولات فضايي در كشور، پيش از اين بارها مورد انتقاد متخصصان و رسانه‌ها قرار گرفته بود.

کد خبر 287418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha